واکسینه شدن دام‌های سبک در لارستان

رئیس اداره دامپزشکی لارستان گفت: دام های سبک در روستاها و مناطق عشایری این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سروش اسدی رئیس اداره دامپزشکی لارستان گفت: بیش از ۹۰ درصد دام های سبک لارستان علیه این بیماری واکسینه شده اند.

او بیان کرد: طرح برنامه  ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حال اجرا است و اداره دامپزشکی لارستان به عنوان یکی از شهرستان های استراتژیک استان فارس به سبب همجواری با استان هرمزگان، همزمان با کل کشور، اقدام به واکسیناسیون دام‌های سبک روستایی علیه بیماری مهلک طاعون نشخوارکنندگان کوچک کرد.

اسدی تصریح کرد: این طرح در نیمه نخست امسال با اولویت واکسیناسیون دام‌های سبک در اطراف مناطق حفاظت شده آغاز شد که بر اساس انجام آزمایش خون ، دام های واکسینه شده ،ایمنی قابل قبولی را به دست آوردند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لارستان ادامه داد: در طرح برنامه ملی ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار است کل جمعیت دام سبک حائز شرایط کشور به مدت ۳ سال و به صورت رایگان در یک بازه زمانی سه ماهه تحت پوشش واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک با استفاده از واکسن تولید داخل قرار گیرند و در سال‌های چهارم و پنجم تنها واکسیناسیون در جمعیت دامهای جوان و حساس به صورت رایگان انجام شود.

او افزود: شیوع بیماری در حیوانات و دام های اهلی به ویژه در میان بز و گوسفند بالا است و با توجه به مسری بودن و شیوع گسترده در صورت کوتاهی و غفلت در واکسینه شدن تمام حیوانات و دام های اهلی امکان بروز به حیات وحش نیز وجود دارد.

اسدی اضافه کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی بیماری ویروسی واگیر مهم در گوسفندان و بز است که در برخی از پهنه‌های زیست محیطی استان فارس به دلیل ورود حیوانات اهلی به این مناطق، برخی از گونه‌های حیات وحش نیز آلوده به این ویروس می شوند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لارستان اظهار کرد: شماری از حیات وحش و دام‌های شهرستان لارستان ظرف سه سال گذشته  از سال ۸۸ تاکنون به علت طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شدند که بر اساس همین تجربه نیز اقدام‌ها و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.