در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تبدیل استان های شمالی کشور به بیابان با احداث سد فینسک

یک کارشناس محیط زیست گفت: با احداث سد فینسک استان‌های شمالی تبدیل به خوزستان دوم می‌شوند.

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،، در مورد احداث سد فینسک گفت:جا نمایی سد فینسک که در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شهر سمنان و نزدیکی شهر تلاجیم واقع شده است، در راستای طرح انتقال آب از مازندران به سمنان است و مطالعات آن در سال ۱۳۸۶ آغاز و در سال ۱۳۹۱ به اتمام رسید، مسئولین وزارت نیرو  مصوبه زیست محیطی این سد را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت و در سال ۱۳۹۸ توجیه محیط زیستی این سد را وارد صحن مجلس شورای اسلامی کردند و با وجود مخالفت‌ها این سد اکنون در دست احداث است.

منافع ملی تسلیم منافع مافیای آب

محبوب فر در ادامه بیان کرد: احداث و راه اندازی این سد استان‌های شمالی را تبدیل به خوزستان دوم می‌کند و علاوه بر بیابانی کردن استان‌های گیلان و مازندران، موجب نابودی جنگل‌های هیرکانی، گونه‌های جانوری و تغییر اقلیم در این مناطق می‌شود، آب این سد از سرچشمه‌های دریای کاسپین تامین و منافع ملی را تسلیم منافع مافیای آب می‌کند.

رقابت مافیای آب بر سر سد سازی / تخلیه روستا‌ها برای ساخت سد فینسک / خشک کردن استان‌های شمالی در دستور کار

رقابت بر سر سد سازی

وی تصریح کرد: سد سازی و انتقال آب در جهان منسوخ شده ولی متاسفانه در کشور ما عده‌ای بر سر ساخت سد یا تعداد طرح‌های انتقال آب با یکدیگر رقابت می‌کنند، این افراد صنایع آب بر را در دل کویر احداث می‌کنند و تنها سود این کار برای مافیای آب است، مافیای آب زمین‌های ارزان کویر را خریده و با انتقال آب از استانی دیگر تغییر اقلیم ایجاد می‌کنند.

رقابت مافیای آب بر سر سد سازی / تخلیه روستا‌ها برای ساخت سد فینسک / خشک کردن استان‌های شمالی در دستور کار

تخلیه روستا‌ها و تعطیلی صنایع مازندران

این کارشناس محیط زیست در مورد تبعات ساخت این سد گفت: سد فینسک برای عملیات احداث، یک ردیف بودجه از دولت دریافت کرده است، اگر این سد احداث و راه اندازی شود، روستای تلاجیم غرق می‌شود و مردم چند روستای محلی مانند تم و ملاده ناچار به مهاجرت می‌شوند، اکنون هم یک روستا را برای ساخت این سد تخلیه کرده اند و با توجه به اینکه بسیاری از صنایع استان‌های شمالی فعالیتشان وابسته به رودخانه سفید رود و تجن است، منجر به از بین رفتن صنایع در استان‌های گلستان و مازندران و گیلان می‌شود.

عضو انجمن مخاطرات محیطی ایران افزود: عجیب است با توجه به قوانین احداث صنایع آب بر در نزدیکی دریا و بیکاری در استان‌های شمالی، این افراد جای اینکه صنایع را در شهر‌های نزدیک به دریا احداث کنند با انتقال آب به دل کویر اقدام به احداث صنایع می‌کنند و آب را از مردم استان‌های شمالی می‌گیرند تا آن‌ها برای کار مجبور به مهاجرت به شهر‌های کویری شوند و همان صنایع و شهرک‌های صنعتی هم که از گذشته در شهر‌های شمالی احداث شده بود را نابود می‌کنند.

وی تصریح کرد: آوردگاه سفید رود با ۱۶ میلیون متر مکعب آب در سال از مهم‌ترین رودخانه‌های جاری در منطقه است و با احداث سد فینسک در مسیر این رودخانه ۷ و نیم میلیون متر مکعب آب به سمنان، مهدیشهر و سرخه منتقل خواهد شد که با این کار حجم آب سفید رود نصف می‌شود. علاوه بر آن لوله‌های عظیمی هم برای انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران نصب شده که این فاجعه‌ای برای استان‌های شمال کشور است.

استان های شمالی رتبه اول فرسایش خاک در کشور را دارند

رقابت مافیای آب بر سر سد سازی / تخلیه روستا‌ها برای ساخت سد فینسک / خشک کردن استان‌های شمالی در دستور کار

عضو انجمن مخاطرات محیطی ایران گفت: با توجه به جنگل تراشی‌ها و انتقال آب در کشور، استان‌های شمالی ایران بالاترین فرسایش خاک را در جهان دارند.

وی افزود: این اقدامات ضد محیط زیستی تبعات دومینو وار دارد، اکنون در منطقه شمال کشور شاهد تغییر اقلیم و آثار آن یعنی کاهش بارندگی، رطوبت و افزایش دما هستیم و ممکن است در آینده آتش سوزی جنگل و تالاب‌ها حتی در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان افزایش چشم گیری پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
عجب!!!!!!! دقیقا این مطالعات به چه دردی میخورن ؟؟چرا هر سدی میزنید و فاجعه میشه باز میرید یه جای دیگه سد میزنید
آخرین اخبار