باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

ماجرای صف های طولانی مقابل صرافی ها چه بود؟

بر اساس تصمیم بانک مرکزی، سالانه به هر نفر معادل ۲ هزار یورو سهمیه ارزی تعلق می‌گیرد که سبب سودجویی برخی از دلال‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که این روزها با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا، تجمع در مقابل برخی صرافی ها برای خرید ارز افزایش یافته است.

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی به شورای حکام این آژانس، مدعی شده بود که بازرسی‌های این سازمان از مراکز هسته‌ای ایران به طور چشمگیری کاهش یافته و با محدودیت جدی مواجه شده است.

برخی رسانه‌های غربی پیش‌بینی کرده بودند که طرف‌های غربی در نشست آتی شورای حکام، با هدف تشدید فشارها بر ایران تلاش خواهند کرد که قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کنند. این پیش‌بینی البته دقیق نبود و اساسا هیچ بحثی درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در دستور کار نشست آتی شورای حکام آژانس قرار ندارد. بامداد ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۰، گروسی برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی به ایران سفر کرد و در ادامه این سفر، با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی، دیدار کرد.

این خبر موجب شد معامله گران پیش بینی کنند سطح تنش‌ها بین ایران و آژانس قرار است افزایش پیدا کند، در نتیجه خرید‌های خود را بالا بردند و موفق شدند که مرز مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را فتح کنند.

روز جمعه، بیشتر معامله گران تصور می‌کردند که ممکن است بیانیه‌ای به ضرر ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر شود. با این حال، خبر‌ها از سفر گروسی تا حدی جهت انتظارات را به طور موقت تغییر داد.

اما ورود گروسی به ایران بی تاثیر هم نبود و اثرات خود را بر روی بازار ارز گذاشت. قیمت دلار، سکه و شاخص کل بورس دچار ریزش شدند، به همین دلیل برای بررسی قیمت‌ها و وضعیت بازار به تعدادی از صرافی‌های سطح شهر سر زدیم و چگونگی وضعیت بازار را از صاحبان صرافی ها جویا شدیم.

روند نزولی بازار ارز

یکی از کارکنان صرافی‌ها در گفت و گو با خبرنگار حوزه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: قیمت دلار نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود که قیمت دلار در این هفته به کلی روند کاهشی داشته باشد.

نرخ دلار (20 شهریور ماه) نرخ دلار (21 شهریور ماه) میزان تغییرات 
26 هزار و 486 تومان 26 هزار و 344 تومان 142 تومان با روند کاهشی


همچنین شاخص کل بورس امروز با ریزش ۴۰ هزار واحدی در پایان معاملات، به عدد یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد رسید.


  • بیشتر بخوانید

شاخص کل بورس دوباره وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد


در بازار سکه، معامله گران امیدوار بودند که در روز شنبه قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد. در صورتی که این اتفاق رخ می‌داد، فلز گران بهای داخلی می‌توانست بالای محدوده مقاومتی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت شود. پیش‌تر تحلیلگران فنی اشاره می‌کردند در صورتی که فلز گران بهای داخلی بالای سطح مقاومتی قرار بگیرد، گروه تازه‌ای از خریداران وارد بازار خواهند شد.

با این حال، روز شنبه دلار کاهشی شد و سکه با سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه طرح جدید هم نسبت به روز گذشته روند نزولی را تجربه کرده است و از ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان، به ۱۲ میلیون تومان رسید.


بیشتر بخوانید:


در ادامه بررسی های میدانی در این زمینه، با یک صف طولانی در مقابل صرافی‌های یک پاساژ در خیابان میرداماد برخورد کردیم. تحقیق بیشتر نشان داد که اغلب افراد در این پاساژ، دلال هستند که با کد ملی افراد دیگر، اقدام به خرید دلار می‌کنند.

اجاره کارت ملی برای خرید دلار

وجود چنین صف‌هایی از کجا نشأت می‌گیرد؟

بر اساس تصمیم بانک مرکزی، سالانه برای هر نفر معادل ۲ هزار یورو سهمیه ارزی تعلق می‌گیرد. افراد متقاضی می‌توانند با ارائه کارت ملی، ارز‌های مورد نظر خود را به نرخ صرافی بانکی تحویل بگیرند، به همین دلیل عده‌ای با اجاره کردن کد ملی افراد دیگر، اقدام به خرید دلار سهمیه‌ای می‌کنند و چنین صف‌هایی ایجاد می‌شود.

اجاره کارت ملی با ۵۰۰ هزار تومان!

افرادی که مقابل صرافی‌ها صف کشیده‌اند، افرادی هستند که پول لازم برای خرید دو هزار یورو (بیش از ۴۰ میلیون تومان) را ندارند، اما توسط دلال‌ها اجیر شده‌اند تا اقدام به خرید کنند و در ازای آن، دستمزد دریافت کنند. این افراد در واقع کارت ملی خود را به دلال‌ها اجاره می دهند، سپس ارز را خریداری می کنند و در نهایت، به دلال‌ها تحویل می‌دهند.

یکی از صاحبان کارت ملی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن بیان اینکه دلال ها پس از اجاره کارت ملی مقدار پولی که برای خرید دلار لازم است، واریز می‌کنند، اظهار کرد: من با کارت ملی به صرافی مورد نظر مراجعه می‌کنم. بعد از خرید، دلارها و رسید خرید را به فردی که کارت ملی را اجاره کرده، تحویل ‌می‌دهم و سپس، او نیز مبلغ توافق شده را به من پرداخت می‌کند.

او اضافه کرد: به ازای هر کارت ملی، معمولا بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

 

بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به غلط بودن این سیاست بیان کرد: تنها راهکار در این زمینه یکسان شدن نرخ ارز است و هرکسی توانایی دریافت ارز را داشته باشد. تا زمانی که تفاوت در بین قیمت ارز وجود دارد هر کاری محکوم به شکست است.

او ادامه داد: برای اینکه بازار ارز قابل کنترل باشد پیشنهاد می شود افتتاح حساب ارزی برای همه شدنی باشد تا مردم علاوه بر اینکه ارزهای خود را در اختیار بانک ها قرار می دهند طبق قوانین بین الملل سود نیز دریافت کنند.

حسینی هاشمی از موانع موجود در این زمینه گفت: منابع ارزی محدود و تقاضا در بازار ارز نامحدود و همچنین خروج سرمایه یکی از عوامل اصلی کمبود ارز است.

سخن پایانی؛

بر اساس این گزارش، شکل‌گیری تقاضاهای کاذب توسط دلال ها و سوداگران در بازار ارز، می‌تواند موجب اخلال در روند اجرای سیاست ارزی شود و منابع کشور را هدر دهد. تجربه نشان داده حتی با ورود حجم قابل توجه ارز صادراتی، در صورت عدم کنترل این تقاضای کاذب، سودجویان می‌توانند بخش قابل توجهی از ارز تزریق شده به بازار را بلعیده و همچنان تلاطم ایجاد کنند.

گزارش از سارا فضلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
کارت ملی بده 500 میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
سلام .چشم پست مردم دنیا پرست یا قناعت پر کند یا خاک گور . من چند روزی هست که به کرونا مبتلا شدم فکر کردم که فردا بدون ماسک توی این صف خرید دلار یه چرخی بزنم بد نیست یه سری ادم بدرد نخور و دلال ارز رو با خودم میبرم به بهشت اینطوری بقیه آدمها یه نفسی از دست این خون آشام ها می‌کشند. شاید تقاضای دلار هم منطقی شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
صف مرغ کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
این کار که سهمیه ارزی در نظر گرفته شده از ریشه غلط است در واقع دولت روش غلط گذشته را دنبال میکند
ارز باید در داخل کشور نباید در دست مردم بدون نیازشان باشد
ارز فقط باید به کسانی گه نیاز دارند در مقصد تجویل شود
وجود بازار ارز در واقع حماقتی است که ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
مریم امیری
۰۸:۵۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
با سلام و احترام
لطفا
نظر آقای بهاءالدین حسینی هاشمی خیییییلی عالیییییییی است ايکاش این دولت نرخ ارز را تک نرخی میکرد برای ما ها که دانشجویی خارج از کشور داریم خرید ارز دولتی راحتر میشد
خیییییلی مشکل داریم برای ارز دو نرخی
(ارز دولتی، ارز آزاد)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
یه زنجیره فساد وجود داره که سر منشأ اون بانکان اونم اینجوریه که دلارا رو فقط به صرافایی میدن که بیشتر باج میدن و صرافام مجبور میشن دلارای بیشتری رو به دلالا بفروشن تا بتونن سهم کارکنای بانک رو بیشتر کنن
Iran (Islamic Republic of)
یاعلی مدد
۱۴:۵۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چرا هرچی بلا سرتون می آید باعثش بانک و کارکنانشون هستند یه کم فکر کنید این باج ها را اون کسایی می گیرند که ما بهشون ادای احترام میکنیم کار از بالا خط میگیره یه بار دیگه فیلم گاندو را ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
کسی که به سفر خارج از کشور نمیره و هیچ سندی دال بر قصد مسافرتش نیست چرا باید این قانونی که فقط برای مطامع این چنینی طراحی و به تصویب رسید لغو نمیشه چرا راههای کسب درآمد و متشنج کردن اقتصاد کشور را نمایندگان مجلس ورانت خواران و کاسبان فراهم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
عجیب است خبرنگاران ما پس از دو سال متوجه این روند در بانک مرکزی شده اند دو سال است صرافی ها شاگردان خود را به میان خیابان ها و بازارها می فرستند که هر کسی کارت ملی همراه دارد او را به صرافی می آورند و دویست هزار تومان به او می دهند و سهمیه دلارش را خود صرافی ها می گیرند. دو سال است این جوری صرافی ها دارند از بانک به نام مردم ارز می گیرند شما الان تازه متوجه شده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
گنیا
۰۳:۱۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
دلار پایین میاد بورس ریزشی بلا میره ریزشی است پس این دماسنج اقتصاد یا خرابه ی درآن دستکاری به دلخواه
ی مشت دلال واسطه که عین اختاپوس در اقتصاد چنگ
انداخته ودر همه جا نفوذ حمایت میشه به میل خود تنظیم میکنه،،،!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
خودت فهمیدی چی گفتی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
عجبزززززززززززز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
فقط باید دلار از چرخه اقتصاد ایران حذف شود مثل تعدادی از کشورهای وگرنه همین آش هست وهمین هم کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
و اما حقیقت ماجرا...خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
دکل نفت بااون عظمت کم شد ولی دوسیدفاطمی همه چیز را درست می‌کنند به امید خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
این قانون را بردارید آخه مردم عادی یورو میخوان چیکار؟؟؟؟
آقای رئیس جمهور لطفا دست دلالان رو از سر اقتصاد و سرمایه کشور کوتاه کنید.
شما را به خدا به داد مردم فقیرتر برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
دلال بدبخت زندگیش از کجا تامین بشه!!!
نه، من مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
اخوندی
۲۳:۲۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
آقای رئیس بانک مرکزی خوب می دانی که تعلق ارزبه افرادبرای کسانی است که می خواهندبه خارج بروند.مثل بنزین برای خودرو.پس این چه بازی است که دوبارباهمدستی صراف هاراه انداختیدوارزی راکه بابدبختی واردکشورمی شودبه راحتی به جیب دلالهاریخته واقتصادکشوررابه هم می ریزید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
دلال ها ایرانی هستند
جوری میگید، انگار هموطن شما نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
هموطن( دلال) شما با اینکارت باعث میشی پول مملکت بی ارزش تر و بالتبع آن همه چیز گرانتر شود
France
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
خوب دادن به من 300دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
میتوان کاری کرد که افراد کم در آمد هم از افزایش نرخ ارز منتفع شوند ، دولت میتواند به وکالت از دهکهای پائین درآمدی ۲۰۰۰ یورو را در بازار آزاد بفروشد و مابه التفاوتش رابه حساب آن فرد واریز کند اینطور عرضه ارز هم در بازار افزایش یافته و خود به خود قیمت کاهش می یابد
-
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
این کلمه را هر روز از مسئولین می شنویم ما به التفاوت ! در یک اقتصاد سالم این حرف معنی ندارد به جای این حرفها به فکر اقتصاد باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
اونوفت دلال بدبخت از کجا روزیشو بدست بگیره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
خوب این که راهکار ساده ای داره معادل ارز در نظر گرفته شده به خانوارها کالاهای ضروری ساخت داخل بدهند با این کار عدالت هم برقرار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
چرا افغانستان نه دولت دارد نه حکومت و نه بانک و همش جنگ ارزش مولشان بیشتر از ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چون اونا ایرانی نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
لعنت و مرگ بر دلالان و مهمان و مافیای بازار ..همه اینها بازی است ....الهی که هیچوقت روز خوش نبینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
منشأ اصلی فساد خود بانکیان و دلارا رو فقط به صرافایی میدن بفروشن که باج بیشتری میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
اینهمه چرت نگید لطفا. سالهاست که عده ای مردم نادان با خرید ارز و طلا به خیالشان سود کردند ولی اگه کمی عقل داشتند میدانستند که همین نادانها باعث گرانی و تورم شده اند. در هیچ کشوری دلار و طلا بین مردم عادی خریدو فروش نمی شودددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
البته صرافا با دلالا شریکن و نصف دلارا رو به دلالایی که اصلا کارت ملی مال خودشون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
مرغ گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
قزع دست دلالان مجازاتشون باشه ..این یه نوع سرقت از سفره های مردم پس قطع دست قصاصه قران گفته در قصاص حیات طیبه دارید ..لکم فی القصاص حیاه یا اولی الا لباب...اولی الالباب یعنی صاحب عقل اگه باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
چرا دولت صرافی ها دلار را به تولید نمی دهند کجا دنیا دلار را به دست سوداگران غارت کران می دهند کشوری که زندگی مردم اقتصاد وصل شده به ارز که کم دارید این وضع جمع کنند چقدر سرمایه کشور د داخل منزل مردم رفته مثل مسکن خودرو ارز سکه مواد غذایی ساختمانی احتکارشده چرا دولت مجلس جلوی این کار گرفته نمی شود بی عدالتی ظلم بس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
اگر کسانی که اقدام به خرید ارز می کنند در وله اول نسبت به قطع یارانه کنند اولا دیگر کسی کارت اجاره نمی دهد و اقدام بعدی نسبت به وضع مالیات با توجیه اینکه خریداران ارز از تمکن مالی لازم برخوردارند فکر کنم تا حد زیادی اینگونه مسایل کاهش پیدا می کند.
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۲۰:۳۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
سلام مرگ بر تبعیض و بی عدالتی ، مرگ بر مدیران بی کفایت که با بی تدبیری زمینه تبعیض را فراهم می کنند . اگر فقط همان 500 هزار تومان را نیز بعنوان حق السهم ملت ایران حساب کنیم 70 درصد که اغلب شهرستانی و از طبقه متوسط و ضعیف هستند از این امتیاز محروم می شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
اقا جمع کنید این ها رو. شصت درصد مردم ایران با این همه ثروت ملی محتاج نون شبشون هستن یا دنبال کار هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
آقا مسئولین یه فکری به حال اقتصاد بکنن یه فکری به حال این اقتصاد بکنین تا با گفتن حرفی یا اومدن شخصی متلاطم نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
ترفند جدیدی از بانک مرکزی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
مدیریت بلد نیستید الان به شما مسئول یاد می دهیم
۱- هر دلال محترم هر چقدر خواست دلار بدهید
۲- بعد از سه روز کل ذخایر دلار تمام می سود
حالا
هر کسی دلار خرید باید ۲۰٪ ماهیانه مالیات بدهد اگر تا پایان ماه پرداخت نکرد هر روز ۵٪ مالیات بیشتر بدهد اگر مالیات به ۱۰۰٪ رسید پرداخت نکرد مصادر اموال برایش صادر شود در ضمن یادتان نرود کسانی دلار می خرند ممنوع خروج باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
ياصاحب الزمان به فريادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
دولت مردمی بجای رفتن تو معدن زغال سنگ و نقش بازی کردن لطف کنه دلار بیاره زیر ۲۰ تومن . همه چیز درست میشه‌ خود بخود ‌ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
مطمعنی تادحالا از خودت نپرسیدی چرا هر چی دلار میاد پایین اجناس گرونتر میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
واقعا چرا مردم عادی باید بجای کارکردن ، دلار و طلا انبار میکنند تا گران بشه؟؟؟ تا کی خودتون را قول میزنید؟؟؟؟ آیا واقعا نمیفهمید که اینکار باعث گرانی همه چی می شود؟؟؟؟ هرکسی اینکار را کرده خائن و بدهکار بقیه مردم کشور هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
یه چیزی بخواه که بگنجه. تو 8 سال شیخ حسن کجا بودی؟ حالا یادت افتاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
چطور میتوان گزارش داد.
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیر روحانی
۱۸:۰۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
واقعا برای چی باید سالانه به هر نفر 2 هزار دلار سهمیه ارزی تعلق بگیرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
ننگ بر دلالی...........................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
نه. بگو ننگ بر مردمی که اگر بشنوند(کود)هم گران خواهد شد میخرند و در خانه مخفی میکنند!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
500 تومن زیاده و دلالا از شهرستانام نیرو میریزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
والا
France
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
قربونت برم بچه تهران شهرستان خودش صرافی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
هر روز به هر بهانه ای قشر ضعیف باید تاوان دلالان را پس بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
واقعا نمیدونی که بیشتر از دِلالها بعضی از این مردم نادان هستند که چندین ساله دلار و طلا را در خانه مخفی کردن تا گران بشه و تورم ایجاد بسه؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
این کار دلال نیست کار دولت وبانک مرکزی البته با کمک رسانه ملی که همه جیره خوار دولتند به قول خودشان یارانه رسانه که یارانه پنهانی که از دولت احمدی نژاد شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
این کشور با تصمیم های غلط مسئولین درست بشو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
ارز ازاد می کردید در بورس کالا معامله می شد براساس عرضه تقاضا قیمتش شفاف می شد تااین همه قیمتش بالانمی رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
يكى از باننك مركزى بپرسد چطور اين فكر مشعشع به ذهنشان خطور كرده اخه يك كارگر ويا بيكار يور مى خواد چه كند ، دوباره راهى براى پر كردن جيب دللان باز كردند خدا به داد برسد
Germany
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
مدیریت عالی پول و اقتصاد و سیاست خارجی
دهن آدم باز می مونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
چرا باید کسی که نیاز نداره بهش ارز داد بیماران کی نیاز دارند باید بجاش حتی اگر نیاز دارند چندین ارز داده بشه نه اینک سود جوی چند نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
تا ارز تک نرخی نشه همین جوریه بعدش هم درآمد ریالی و هزینه دلاری و دولت برای همیشه باید یه فکری به حال ارز بکنه
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۷:۰۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
بابا دستشون رو قطع كنيد اين دلال ها رو بخدا همينا زندگي همه رو پاشيدن باعث گروني شدن همش دلالان نظارتتون رو تو بازار بيشتر كنيد هركس ازاين كارا كرد اجاره داد كارت ملي رو جهت دلالي برخورد شديد كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
این دلال ها رو بگیرید همه چی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
این دیگه چه مصوبه ای هست میخواد منابع ارزی رو نابود کنه بانک مرکزی! بجای اینکه دست دلال هارو کوتاه کنه حریص ترشون میکنه! باید هرچی سریع تر این باقی مونده های دولت روحانی رو کنار بزنن این اصلاحطلبان هر دقیقه مسئولیتشون برای اینکشور ضرر و زیان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
کارهای عجیب و خنده دار بانک مرکزی چه ربطی به اصلاح طلبان دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
دوستی
۲۳:۱۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
هرنفردوهزادولار مخواهند چکار کنند ازکپر هاسیستان بیان ازروستاها هرمگان بوشهر کرمان .‌......از کجابیایندن سهم بگیرند غیر از رانتخواری باز کردید کدام کشور که درجنگ اقتصادی است مهمات راحراج میکند
آخرین اخبار