توافق روسیه و بلاروس برای همکاری در زمینه انرژی و مقابله با تحریم‌های غرب

مقامات روسیه و بلاروس برای همکاری‌های گسترده در زمینه نفت و گاز و تعمیق روابط اقتصادی برای مقابله با تحریم‌های غرب به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس در کاخ کرملین دیدار و برای همکاری‌های گسترده در زمینه نفت و گاز و تعمیق روابط اقتصادی برای مقابله با تحریم‌های غرب به توافق رسیدند.

به نظر می‌رسد این توافق در راستای حمایت‌های مسکو از بلاروس پس از اعتراضات سال گذشته داخلی علیه دولت در این کشور انجام می شود. کشور‌های غربی به دلیل آنچه سرکوب مخالفان و تهدید دموکراسی می‌خوانند بلاروس را تحریم کرده اند. روسیه هم به دلیل اختلاف‌هایی که با اوکراین دارد تحت تحریم کشور‌های غربی قرار دارد.

مسکو و مینسک مدتهاست در زمینه‌های مختلف با یکدیگر ارتباط و همکاری دارند، اما مذاکرات اخیر برای تعمیق و گسترش این همکاری‌ها برخی مخالفان دولت در بلاروس را نگران کرده است.

این دو مقام روسیه و بلاروس در یک نشست خبری رسماً اعلام کردند برای گسترش و تعمیق روابط اقتصادی از جمله سیاست‌های پولی، مالیات و قوانین مربوط به صادرات و تجارت با یکدیگر به توافق رسیده اند. آن‌ها همچنین گفتند برنامه‌هایی برای ادغام برخی طرح‌های انرژی در آینده‌ای نه چندان دور خواهند داشت.

پوتین اعلام کرد: دو کشور قبل از دسامبر ۲۰۲۳ سندی را به منظور ایجاد بازار‌های یکپارچه گاز به امضا خواهند رساند و قرار است قرارداد‌های مشابهی هم در زمینه نفت و برق منعقد شود. روسیه قیمت گاز طبیعی را برای بلاروس بدون تغییر و به همان میزان قبل یعنی ۱۲۸ دلار و ۵ سنت در هر ۱۰۰۰ متر مکعب به فروش خواهد رساند.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: ما قصد نداریم تبادلات تجاری خود با بلاروس را براساس تورم دلار در این کشور محاسبه کنیم گرچه این تورم بسیار قابل توجه است.

پوتین پیشتر اعلام کرده بود روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۶۴۰ میلیون دلار وام بلاعوض در اختیار بلاروس قرار خواهد داد. این مذاکرات در حالی صورت گرفت که چند روزی می‌شود روسیه و بلاروس در دریای بالتیک رزمایش مشترک نظامی برگزار کرده اند. رزمایشی که برخی کشور‌های عضو ناتو را نگران کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار