رد درخواست انگلیس برای مذاکره درباره ایرلند شمالی ازسوی اتحادیه اروپا

یک مقام ارشد از اتحادیه اروپا درخواست انگلیس برای مذاکره برسر بند «ایرلند شمالی» در توافق برگزیت را رد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که «ماروس سِفکوویچ» مسئول هماهنگی امور برگزیتی اتحادیه اروپا، درخواست انگلیس برای مذاکره مجدد برسر بند‌های مرتبط با ایرلند شمالی ذیل توافق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) را رد کرده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا معتقد است که لندن و بروکسل باید مشکلاتشان در این زمینه را از راه پروتکلی حل‌وفصل کنند که پیش‌تر در زمینه ایرلند برسر آن توافق کردند.

سِفکوویچ سپس تأکید کرد که برسر این پروتکل و دیگر بند‌هایی که در برگزیت قید شده‌اند، هرگز مذاکره مجددی شکل نخواهد گرفت و گفت: «ما باید بر این مشکل تمرکز کنیم و نباید دوباره آن را مورد بحث قرار دهیم، به باور ما می‌شود برای این مشکل راه‌حلی پیدا کرد.»

مسئول هماهنگی امور برگزیتی اتحادیه اروپا که معاونت رئیس کمیسیون اروپا را نیز برعهده دارد قرار است امروز با «مایکل مارتین» نخست‌وزیر جمهوری ایرلند، دیداری داشته باشد، او روز پنج‌شنبه و جمعه به ایرلند شمالی نیز سفری خواهد داشت.

پیش‌تر در تیرماه سال جاری این مقام اتحادیه اروپا گفته بود: «کمیسیون اروپا به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه برای حل مشکلات در تجارت میان انگلیس و ایرلند شمالی خواهد بود، اما معامله برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) درباره ایرلند شمالی را از نو به مذاکره نخواهد گذاشت.»

پس از آن «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، در تماس تلفنی با «اورسلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا، گفت که معامله برگزیت درباره تجارت لندن و ایرلند شمالی دارای مشکلاتی است و نیاز به تغییرات قابل توجه دارد.

پروتکل ایرلند شمالی که دولت جانسون از آن حمایت کرده است بخشی از ساز و کار حل‌وفصلی است که جدایی تلخ انگلیس از اتحادیه اروپا را پس از ۴ سال از همه‌پرسی این کشور نهایی کرد.

انگلیس و اتحادیه اروپا پس از برگزیت در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند هم‌مرز شده‌اند. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند عضوی از اتحادیه اروپا است و بخش مهمی از کشمکش‌های لندن و بروکسل در مذاکرات برگزیت برسر وضعیت این مرز مشترک بوده است. براساس توافق برگزیت، ایرلند شمالی همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود تا از بازرسی‌های مرزی با جمهوری ایرلند جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار