خشکسالی ۳۰ درصد پوشش گیاهی مراتع استان همدان را کاهش داد

معاون فنی منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان گفت: پوشش گیاهی مراتع استان همدان به‌دلیل پدیده خشکسالی شدید امسال ۳۰ درصد کاهش داشته است.

عباس قبادی معاون فنی, منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  بیان کرد: پوشش گیاهی مراتع استان همدان به‌دلیل بروز پدیده خشکسالی شدید امسال در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی داشته و این مهم کاهش علوفه و دام در مراتع را به همراه دارد.

او ادامه داد: کاهش علوفه در مراتع موجب شده بهره‌برداران دام‌ها را به کشتارگاه ارسال کنند که این مهم افزایش قیمت گوشت را در آینده برای استان به همراه خواهد داشت.

معاون فنی, منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان ابراز داشت: کاهش پوشش گیاهی در مراتع تشدید فرسایش و افزایش ریزگرد‌ها را در استان به همراه دارد.

قبادی گفت: همچنین به علت کاهش نزولات جوی وکاهش رطوبت خاک دراجرای طرح‌های بیولوژیکی این اداره کل سعی شده از گونه‌های مقاوم به خشکی وگونه‌های با نیاز آبی کم استفاده شده است.

او افزود:کاهش بارندگی و کم شدن رطوبت خاک، خشکیدگی گیاهان مراتع وکاهش تولید علوفه را به دنبال دارد.

معاون فنی منابع طبیعی استان با اشاره به راهکار جلوگیری از این مشکل اجرای طرح‌های حمایتی، کنترل ورود وخروج دام به مراتع، کنترل ظرفیت مراتع ومدیریت چرای دام درمراتع بیان کرد و اظهار داشت: ازجمله اقدامات مهمی است که می‌تواند تاثیرات منفی خشکسالی را درمراتع کاهش دهد.

قبادی اضافه کرد: همچنین اجرای عملیات قرق مراتع برای حفظ گونه‌های گیاهی و حفظ رطوبت خاک در مراتع از دیگر برنامه‌های راهبردی این اداره کل در امسال است.

او یادآور شد: نزدیک به نیمی از وسعت استان همدان را اراضی ملی تشکیل می‌دهد که ۸۲۲ هزار هکتار آن مرتع می‌باشد و ۱% مراتع کشور و ۳% علوفه کشور در این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.