مهدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آموزش عالی ایران رفع مشکلات کشور را رها کرده است

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آموزش عالی حل مشکلات جامعه را رها کرده و تنها به فکر افزایش و بالابردن تعداد مقالات خود است.

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش آموزش عالی در حل مشکلات کشور اظهار کرد: آموزش عالی متشکل از اعضای هیئت علمی، استادان، کارکنان و کارشناسان آموزشی و پژوهشی است.

او افزود: انتظار می‌رود تا نوشتن مقالات، گزارش ها، جزوه و حتی تدریس به عنوان یک محصول جانبی کار علمی و پژوهش و تولید دانش قلمداد شود.

مهدی تصریح کرد: محصول جانبی به این معناست که دانشجویان و اعضای هیئت علمی و مدیران و رهبران آموزش عالی کشور محیط حل مسائل کلان کشور در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و ... را به گونه‌ای پدید آورند تا کارشناسان بتوانند به راحتی روی آن تحقیق و پژوهش داشته باشند و برای حل موضوعات مطرح شده تلاش کنند و در کنار آن در سطح ملی و محلی و سازمان کوچک مقالات، جزوه، کتاب و مدل مناسب و راهگشا ارائه دهند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: در حال حاضر تدوین و نوشتن مقاله و کتاب ارائه آن در رسانه‌ها و نشریات محصول اصلی بوده و حل مشکلات کشور و مسائل اقتصادی و رسیدگی به مسائل فرهنگی و ... جزو مسائل فرعی است که همین مشکل بزرگ آموزش عالی بوده و بسیار آزار دهنده است.

مهدی گفت: نوشتن مقاله، کتاب، جزوه، ارائه یک درس، سمینار باید محصول جانبی حل مسئله و پژوهش کشور باشد، نه اینکه اصل کار قرار گیرد، بنابراین در پروسه حل مسائل کشور وقتی در حوزه‌های مختلف حرکت می‌کنیم طبیعی است که در این مسیر یک سری تولیدات جانبی داشته باشیم که به راحتی تبدیل به مقالات، کتاب، مدل‌هایی از این قبیل می‌شوند.

لزوم کارآفرین شدن دانشگاه‌های کشور

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه‌های ایرانی باید مسئله محور و کارآفرین و جامعه محور شوند تا بتوانند مسائل جامعه را حل کنند و اگر در کنار آن‌ها مقاله و اختراع و اکتشاف و ... هم به دست آمد که بسیار ارزشمند است، در غیر اینصورا باید بتواند مسائل و مشکلات کشور را حل کند.

مهدی با بیان اینکه آموزش عالی ایران رفع مشکلات جامعه را رها کرده و تنها به فکر افزایش و بالابردن تعداد مقالات خود است، تاکید کرد: تولید مقاله و کتاب و اختراع و اکتشاف و ... بسیار ارزشمند بوده و جای تقدیر دارد فقط شرط آن، این است که محصول جانبی باید تلاش علمی در حل مشکلات داشته باشد، نه اینکه به عنوان گزینه اصلی در آموزش عالی مطرح شوند، بلکه باید در قالب مسیر فرعی مشکلات کشور را رفع کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.