استاد حوزه علمیه:

اساس منبر و روضه را امام سجاد (ع) بنا نهادند

حجت الاسلام بندانی گفت:امام سجاد (ع) بیش از هزار غلام را به عنوان مبلغ دینی به نقاط مختلف فرستادند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حجت الاسلام عبدالحسین بندانی نیشابوری،استاد حوزه علمیه طی سخنانی در  حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: امام سجاد علیه السلام در روایتی گهربار فرمودند که همه شما به زودی تبدیل به سخن و خاطره‌ای خواهید شد و کسی که می‌تواند باید کاری کند که سخن و خاطره خوبی از او به جای بماند.

او با بیان این که شهدای کربلا کاری کردند که خاطره و سخن خوبی از آن‌ها در میان مردم بر جای ماند و موجب افتخار خود و اطرافیان خود شدند، افزود: افرادی هم بودند که با امام حسین علیه السلام بودند، ولی از شهادت فرار کردند و رفتند و خاطره خوبی از خود به جای نگذاشتند و در برخی مقاتل آمده است که بیش از ۴ هزار نفر با امام حسین علیه السلام به کربلا آمدند، ولی همین که نزدیک شهادت شدند، رفتند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که امام سجاد علیه السلام در ۵ شعبان سال ۳۶ هجری قمری به دنیا آمدند و ۵۷ سال عمر کردند، گفت: القابی مانند زین العابدین، سجاد، زکی و امین از القاب ایشان بود و دوران هیچ امامی مانند ایشان همراه با غم و اندوه نبود، زیرا واقعه کربلا مدام جلوی چشم ایشان بود.

او  با اشاره به شیوه تبلیغی امام سجاد علیه السلام بیان کرد: ایشان از دو راه تبلیغ خاص داشتند؛ اول در قالب ادعیه و ارتباط با خدا و دوم در قالب بیان تاریخ بود که سرنوشت انبیا و گذشتگان را بیان می‌کردند و هر جا که به مناسبتی اسم آب، کودکان و اسارت و هر چیز دیگری که ارتباط با واقعه کربلا داشت به میان می‌آمد به واقعه کربلا گریز می‌زدند و به قدری گریه می‌کردند که به نفس نفس می‌افتادند.

بندانی  با بیان این که اساس منبر و روضه را امام سجاد علیه السلام بنا نهادند، افزود: امام سجاد علیه السلام غلام‌هایی را می‌خریدند و سواد یادشان می‌دادند و آن‌ها را زن و زندگی می‌دادند و آزاد می‌کردند و به حجاز و شامات و دیگر نقاط جهان می‌فرستادند تا مبلغ امامت و ولایت باشند و در تاریخ است که ایشان بیش از هزار غلام به این صورت به نقاط مختلف فرستادند.

او با اشاره به عبادت و اشک امام سجاد علیه السلام گفت: امام باقر علیه السلام می‌فرمایند پدرم به قدری عبادت کرده بودند که مانند یک چوب خشک شده بودند که باد ایشان را حرکت می‌داد و ایشان همواره مشغول عبادت و روزه‌داری و گریه بودند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: امام سجاد ، محرم 1400
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار