روسیه: اوضاع افغانستان نشانگر ناتوانی و شکست آمریکا و ناتو است

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه اوضاع کنونی افغانستان ناتوانی پیمان ناتو و آمریکا را برای برنامه ریزی مؤثر و هماهنگی اقدامات به وضوح آشکار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد وضعیت افغانستان نشان داد که آمریکا و ناتو قادر به هماهنگی موثر اقدامات خود نیستند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا به عنوان یک نیروی هدایت کننده نشان داد که در انجام اقدامات خود کاملا ناتوان است. اوضاع افغانستان حاکی از آن است که واشنگتن و ناتو به عنوان یک بلوک سیاسی-نظامی یک شکست مطلق را شاهد بودند در حالی که آنها مدعی اند نقش اصلی در تأمین نظم جهانی را دارند.

وی افزود: ناتو علی رغم شکست در افغانستان، قصد دارد رزمایش‌های زیادی را به ویژه در کشور‌های بالتیک و اروپای شرقی انجام دهد و حضور خود را در قطب شمال تقویت کند. این در حالی است که ناتو  با روسیه قصد رویارویی مجازی را دارد.

زاخارووا اضافه کرد: افول اتحاد بین آمریکا و ناتو واضح است. این دو گروه به گونه‌ای نیروهای نظامی خود را از افغانستان بیرون کشیدند که ترجیح دادند اتومبیل‌ها و هلیکوپتر‌های خود را به کسانی بسپارند که ممکن است روزی علیه خودشان از آنها استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خواستار تشکیل یک دولت ائتلافی فراگیر در افغانستان شد.

وی گفت: ما خواستار تشکیل دولت ائتلافی شامل همه طرف‌های قومی و سیاسی در افغانستان هستیم و به همین خاطر به رسمیت شناختن مقامات جدید این کشور پس از اتمام این فرآیند صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تأکید بر این‌که کشورش می‌خواهد تا افغانستان به یک کشور صلح‌جو و مستقل از لحاظ اقتصادی تبدیل شود اضافه کرد: عملیات کور کشور‌های غربی و آمریکا هنگام خروج از افغانستان که به تازگی پایان یافته، یک شکست فاجعه‌بار بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار