بزرگترین اسکلت Triceratops جهان به حراج گذاشته شد

بزرگترین فسیل کشف شده دایناسوری از گونه Triceratops با قدمت ۶۶ میلیون سال و با قیمتی چند میلیون دلاری به حراج گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ آیا تا به حال خواسته اید دایناسور داشته باشید؟ اکنون می‌توانید یکی از نمادین‌ترین دایناسور‌ها یا حداقل بقایای فسیل شده آن را خریداری کنید. اسکلت فسیل شده یک موجود عظیم الجثه ۶۶ میلیون ساله به نام Triceratops در حال حاضر در یک حراج در پاریس به فروش می‌رسد.

این دایناسور از گونه Triceratops با لقب جان بزرگ است و بزرگترین نمونه‌ای است که تاکنون بر روی زمین کشف شده است. Triceratops نماد دایناسور‌های گیاه خوار و به راحتی با جمجمه‌های منحصر به فرد و سه شاخ در صورت که دارای دو شاخ در پیشانی و یکی در بینی آن‌ها است، قابل تشخیص هستند.


بیشتر بخوانید


ویژگی‌های Triceratops

این گونه دایناسور‌های بومی آمریکای شمالی بودند و استخوان‌هایشان در منطقه داکوتای جنوبی فعلی در سال ۲۰۱۴ پیدا شد. محققان تأیید کردند که این دایناسور در لارامیدیا زندگی می‌کرد، جزیره‌ای که از آلاسکای کنونی تا مکزیک امتداد داشت و از آنجا که او در دشت سیلابی که هیچ فعالیت بیولوژیکی در آن وجود نداشت درگذشت، اسکلت او به خوبی در گل حفظ شد. این دایناسور یک سرده از دایناسور‌های پرنده کفل سراتوپسید است که گیاهخوار هم بوده و در آخرین دوره کرتاسه یعنی ماستریختین بین ۶۸ تا ۶۶ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است.

تصویر اسکلت Triceratops

پس از سال‌ها کار حفاری در ایالات متحده، جان بزرگ به یک شرکت ایتالیایی فروخته شد. بعد‌ها، یک تیم ایتالیایی متشکل از محققان دانشگاه بولونیا و دانشگاه Chieti هر قطعه فسیل را تمیز کرده و کنار هم قرار دادند تا اسکلت دایناسور را بازسازی کنند. یاکوپو بریانو، دیرینه شناس که پروژه بازسازی جان بزرگ را رهبری می‌کرد، گفت که آن‌ها متوجه شدند که این دایناسور ۵ تا ۱۰ درصد بزرگتر از همه triceratops‌های دیگری است که تا به امروز شناخته شده است. این یک شاهکار است، به ویژه به این دلیل که بسیاری جمجمه تریسراتوپس در زمین وجود دارد، اما تعداد خیلی کمی از آن‌ها تقریبا کامل هستند. "

چیزی که این دایناسور را از دیگر همتایانش که قبلاً کشف شده بود متمایز می‌کند، قامت بزرگ او به ارتفاع ۲۶ فوت (۸ متر) است. به گفته خانه حراج پاریس، این دایناسور جمجمه‌ای به طول ۸.۷ فوت (۲.۶۲ متر) و عرض ۶.۷ فوت (۲ متر) با شاخ‌هایی به طول ۳.۷ فوت (۱.۱ متر) و عرض بیش از ۱۱.۸ اینچ (۳۰ سانتی متر) دارد و می‌توانست ۱۶ تن فشار را تحمل کند.

تصویر اسکلت Triceratops

در حال حاضر، اسکلت جان بزرگ تقریباً دارای ۶۰ درصد استخوان بدن و ۷۵ درصد جمجمه سالم است. این دایناسور قبل از اینکه بین ۱۸ تا ۲۱ اکتبر به حراج گذاشته شود، در یک میدان معروف در ایتالیا به نمایش گذاشته می‌شود. حراجی‌ها پیش بینی می‌کنند که این اسکلت به قیمت تقریبی ۱.۴ تا ۱.۷۷ میلیون دلار فروخته شود.

اگر دانشمندان یا دیرینه شناسان در تاریخ‌های گفته شده در پاریس حضور داشته باشند و بتوانند جان بزرگ را برای تحقیقات علمی بخرند، بسیار خوب خواهد بود. دیدن چنین فسیل‌های پیچیده‌ای در یک گالری خصوصی که چیزی جز گرد و غبار برایشان ندارد، به جای دسترسی آزاد برای دانشجویان و علاقه مندان، حیف خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
2 میلیون میخرمش. البته تومن