آیا مصرف فاویپیراویر در زنان باردار باعث نقص جنین می شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: داروی فاویپیراویر در رده X قرار دارد که خطرناک‌ترین رده برای مصرف در دوران بارداری به شمار می‌رود و اصلا توصیه نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا صابری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف فاویپیراویر برای مادران باردار در رده X قرار دارد که خطرناک‌ترین رده برای مصرف به شمار می‌رود؛ در نتیجه اصلا برای چنین افرادی استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود، چون امکان نقص جنین در صورت مصرف آن وجود دارد.

او در خصوص ادعا‌هایی مبنی بر اینکه مصرف فاویپیراویر  برای خانم‌های باردار منجر به سقط جنین می‌شود، افزود: مکانیسم این دارو هنوز مشخص نیست. از آنجایی که هنوز مطالعات روی این دارو تکمیل نشده، چگونگی بروز عوارضی مانند نقص جنین در صورت مصرف فاویپیراویر مشخص نیست. صرفا با توجه به تجربیاتی که تاکنون از مصرف این دارو وجود داشته، شواهدی مبنی بر منع مصرف آن برای خانم‌های باردار پیدا شده است.


بیشتر بخوانید


عضو هیات علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که آیا فاویپیراویراز فارماکوپه (لیست دارویی کشور) حذف شده یا خیر، ادامه داد: ظاهرا این دارو از فارماکوپه حذف نشده، زیرا همچنان تولیدکننده‌ها در حال تولید این دارو هستند و در داروخانه‌ها نیز موجود است. از دیگر سو این دارو همچنان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی قرار دارد.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.