لاسجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت سیزدهم می‌خواهد برجام را به فرجامی برساند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: دولت سیزدهم می‌خواهد برجام را به فرجامی برساند و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تماس «جوزف بورل» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با وزیر امور خارجه کشورمان و تاکید آن نماینده برای اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین، گفت: با توجه به اینکه طرف مقابل حرف‌های خود را زد و منتظر تشکیل دولت ایران است، به همین جهت به به نظر می‌رسد که در همین روز‌ها باید منتظر مسئول پرونده برجام باشیم.

وی با اشاره به شکل گیری دولت سیزدهم و مشخص شدن وزیر خارجه آن، بیان کرد: در روز‌های اول وزارت خارجه امیرعبداللهیان به سر می‌بریم، طرف مقابل باید این شرایط را درک کند؛ اکنون باید منتظر تعیین دیگر سمت‌های مرتبط با برجام مثل شورای امنیت ملی شد، آنچه در حال حاضر مهم است اینکه دولت سیزدهم می‌خواهد برجام را به فرجامی برساند و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده که با تکمیل تیم سیاست خارجی، این توافق‌نامه در اولیت کار قرار می‌گیرد.

لاسجردی با تاکید بر اینکه در روند برجام و پیگیری آن چند نگاه وجود دارد، اظهار کرد: برخی‌ها معتقداند چون پرونده برجام، فراقوه‌ای بوده و در سطح کلان نظام تصمیم گیری می‌شود، لذا با روی کار آمدن هر کسی، مسیر برجام آن چیزی است که دستگاه‌های فراقوه‌ای تصمیم می‌گیرند، اما نگاهی دیگر این است که برجام مسئولیتی بر دوش دولت است، نگاه‌های رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، دبیر شورای امنیت ملی و... بر روند پرونده برجام تاثیرگذار است، نگاه سوم هم این است که پرونده برجام ملقمه‌ای از نگاه‌های سازمان‌ها و نهاد‌های فراسیستمی و فراقوه‌ای و دولت است.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تجربه گذشته گفت: ادغام نگاه دولت و نهاد‌های فراقوه‌ای در پرونده برجام موثر است، بنابراین با توجه به نوع نگاه رئیسی شاهد تغییری در روند مذاکرات برجامی حتی با انتصاب عباس عراقچی به عنوان مسئول این مذاکرات هستیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت دولت‌ها در سیاست خارجی متفاوت است، اظهار کرد: هرچند حجت الاسلام رئیسی اولویت خود را منطقه و تعامل با کشور‌های همسایه دانسته، اما این به معنای کنار زدن و بی توجهی به برجام نیست، با توجه به اهمیت این توافق نامه و نوع نگاهی که ما به اروپا، آمریکا و کشور‌های غربی داریم، برای ارائه برنامه توسط دولت در این زمینه زمان می‌برد.

لاسجردی با اشاره به اینکه هر دولتی یکسری استعداد‌ها و امکاناتی دارد که بر اساس آن، مذاکرات خود را پیش می‌گیرد، بیان کرد: ما تغییرات فنی در زمینه هسته‌ای هستیم که می‌تواند به عنوان نقطه قوت ما باشد، دیپلمات‌ها و تیم مذاکره کننده به هر اندازه ورزیده‌تر و آشنا به مذاکرات باشند، توانایی بیشتری در مذاکرات دارد که پیش بینی می‌شود که حجت الاسلام رئیسی به این موضوع در چیدن مسئولان توجه دارد، همچنین نحوه مواجهه با مطالبات و درخواست‌های طرف مقابل هم از مسائل مهم در آینده مذاکرات برجام است، در حال حاضر ایران امکان مناسبی برای دست پر رفتن سر میز مذاکره دارد، البته در مذاکرات بین المللی باید چیزی داده شود تا چیزی به دست آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
فعلا که همش ما داریم می دهیم و هیچی نگرفته ایم و این دادن ها تا کی ادامه خواهد داشت خدا می داند، تحریم چند نفر قبل از شروع مذاکرات نشان از نیت آمریکا و گربه کشی استکبار است ، چرا باید چنین مذاکراتی را ادامه داد و هر بار چماق جدیدی را تحمل کرد؟
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
توکل برخدا
آخرین اخبار