افغانستان محور گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و چین

آنتونی بلینکن و همتای چینی او درباره تحولات کنونی افغانستان و همچنین روابط میان پکن و واشنگتن گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، «آنتونی بلینکن» و «وانگ یی» وزرای امورخارجه آمریکا و چین، امروز مکالمه‌ای تلفنی داشتند و در آن به بحث درباره تحولات افغانستان و رابطه آمریکا و چین پرداختند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین با اشاره به وضعیت کنونی در افغانستان اعلام کرد: «باید تمامی طرف‌ها با طالبان ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به طور فعال راهنمایی کنند. آمریکا نیز باید به طور خاص به جامعه بین‌المللی برای رساندن کمک‌های اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه کمک کند.»

وزیرخارجه چین همچنین از آمریکا خواست تا به دولت جدید در افغانستان کمک کند تا ساختار خود را شکل دهند و به موجب آن نهاد‌های حاکم عملکردی عادی داشته باشند و امنیت اجتماعی تامین شود.

وانگ یی در بخشی از سخنانش با بیان آنکه جنگ آمریکا در افغانستان به نتیجه نرسید و گروه‌های تروریستی حذف نشدند، هشدار داد: «خروج عجولانه آمریکا و متحدانِ ناتو احتمالا فرصتی خواهد بود تا گروه‌های تروریستی هرچه سریعتر رشد کنند. آمریکا باید به اصل حاکمیت در افغانستان احترام بگذارد و اقداماتی انجام دهد که به این کشور برای مبارزه با تروریسم و کاهش خشونت کمک کند.»

در مقابل بلینکن نیز به وانگ یی گفت: «آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد انتظار دارد تا پیامی یکپارچه و واضح را برای جهان صادر کند که طالبان را ملزم سازد، تخلیه نیرو‌های خارجی از کابل را با امنیت لازم انجام دهند و همچنین این اطمینان حاصل شود که کمکه‍ای بشردوستانه به راحتی به مردم افغان می‌رسد و از طرفی این کشور مأمنی برای تروریسم نخواهد شد.»

وانگ یی در پاسخ گفت: «برای آمریکا تمامی مسائل درباره تحولات کنونی در افغانستان روشن و واضح است، اگر شورای امنیت باید کاری کند، این اقدام باید در راستای کاهش تنش در افغانستان صورت گیرد و همچنین کمک شود تا تغییر دولت و انتقال قدرت در این کشور با آرامش انجام گیرد.»

بلینکن نیز در واکنش از نگرانی چین درباره مسائل افغانستان ابراز خرسندی و قدردانی کرد.

در بخش دیگری از این مکالمه وانگ یی به تحقیقات و مناقشاتی که همواره از سوی آمریکا درقبال منشا کرونا مطرح بوده اشاره کرد و گفت: «سیاست‌زدگی آمریکا در قبال کرونا مسئله‌ایست که از دولت پیشین این کشور برجای مانده است.»

وزیرخارجه چین همچنین اعلام کرد که پکن رویکرد خود را بر اساس اقدامات و عملکرد آمریکا در قبال چین تنظیم خواهد کرد.

بلینکن نیز گفت: «آمریکا قصد ندارد هیچ کشوری را در خصوص منشأ کرونا مقصر بداند؛ اما هردوی ما باید اطلاعاتی موثق را در اختیار تیم تحقیقاتی قرار دهیم. واشنگتن همچنان با پکن در این باره در تماس خواهد بود.»

چند ماه گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، خواستار انجام تحقیقاتی درباره منشأ کرونا شد و گفت که فرضیه احتمالی برای منشأ کرونا، انتقال آن از حیوان به انسان یا نشت از آزمایشگاه است.

هفته گذشته دولت چین با اشاره به قصد جامعه اطلاعاتی آمریکا برای انتشار گزارشی از تیم تحقیقاتی خود درباره منشأ شیوع ویروس کووید-۱۹، از سیاست‌زدگی در دولت آمریکا درقبال کرونا انتقاد کرد. شب گذشته نیز نشریه روسی آرتی در گزارشی اعلام کرد نتایجی که به تازگی ازسوی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) درباره تحقیقات اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ کرونا منتشر شده است، نشان می‌دهد همچنان چنددستگی در این جامعه آمریکایی بارز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار