مذاکره مستقیم وزارت دفاع آمریکا با چین

یک مقام آمریکایی اعلام کرد: یک مقام ارشد پنتاگون برای اولین بار با ارتش چین مذاکره کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات پنتاگون به منظور مدیریت خطر و اختلافات سیاسی بین آمریکا و چین با ارتش این کشور وارد مذاکره شده اند.

آمریکا در سال‌های اخیر در رقابت در عرصه‌های سیاسی و علمی با چین به اختلافات شدیدی برخورد کرده است. دولت بایدن در همین راستا رقابت با پکن را "بزرگترین چالش ژئوپلیتیک قرن جدید" نامیده است. روابط چین و آمریکا بر سر مسائل مختلفی از جمله تایوان، حقوق بشر در چین و نیز فعالیت‌های نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی بیش از پیش تیره و تار شده است.

علی رغم تنش‌های سیاسی، مقامات آمریکایی مدتی است به دنبال برقراری ارتباط با همتایان چینی خود هستند. به گفته منابع خبری، مایکل چیس، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور چین هفته گذشته با ژنرال هوانگ ژوپینگ، معاون دفتر ارتش بین الملل جنبش آزادی بخش خلق چین در زمینه همکاری‌های نظامی دیدار و گفتگو کرده است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در این رابطه گفت: مقامات دفاعی و امنیتی آمریکا در تلاشند در روز‌های آینده زمینه گفتگو‌های بیشتری را با مقامات نظامی در ارتش چین فراهم کنند. چیس بر مدیریت بحران و خطرپذیری در شرایط فعلی متمرکز شده است.

کامالا هریس، معاون اول رییس جمهور آمریکا هم روز گذشته اعلام کرد: واشنگتن از رقابت با چین استقبال می‌کند و به هیچ وجه به دنبال درگیری با پکن نیست، اما باید در مورد موضوعاتی مانند اختلافات در دریای چین جنوبی با مقامات پکن گفتگو کند.

چین، ویتنام، برونئی، مالزی، فیلیپین و تایوان ادعای مالکیت بر بخشی از دریای چین جنوبی را دارند که محل گذر خطوط کشتیرانی حیاتی در جهان است و میدان‌های گازی و نفتی زیادی دارد. آمریکا مدعی است این آبراهه به استناد قوانین بین المللی در زمینه آب‌های آزاد در اختیار جامعه بین الملل است و از این طریق رفت و آمد کشتی‌ها و ناو‌های خود را توجیه می‌کند، امری که موجب تشدید اختلافات میان پکن و واشنگتن شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار