افزایش شمار کشته‌های انفجار‌های کابل به ۱۱۰ نفر و محکومیت جهانی آن

در انفجار‌های انتحاری کابل حدود ۱۱۰ نفر کشته شده‌اند که از این تعداد ۱۳ نفر نظامیان آمریکایی هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، با کشته شدن یک نظامی تروریست و مجروح آمریکایی در حمله انتحاری نزدیک فرودگاه کابل، شمار تلفات آمریکا در این انفجار به ۱۳ تن افزایش یافت.

همچنین بر اساس گزارش‌ها در انفجارهای انتحاری بعدازظهر دیروز کابل حدود ۱۱۰ نفر کشته شده اند که از این تعداد ۱۳ نفر نظامیان آمریکایی هستند. حدود ۱۵۰ نفر نیز در این انفجار‌ها زخمی شده اند.

وال استریت ژورنال پیش از این اعلام کرده بود تلفات سلسله حملات انتحاری در نزدیکی فرودگاه حامد کرزی کابل به ۱۰۳ تن از جمله ۹۰ شهروند افغانستانی و ۱۳ نظامی (تروریست) آمریکایی افزایش یافته است.

یک مقام طالبان در گفتگو با رویترز گفت: دست‌کم ۲۸ عضو طالبان در انفجار‌های کابل کشته شده اند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار‌ها را بر عهده گرفت. این انفجار‌ها نخستین انفجار‌هایی بود که در دوازدهمین روز ورود طالبان به کابل به وقوع پیوست.


بیشتر بخوانید:

وقوع انفجاری مهیب در نزدیکی فرودگاه کابل + فیلم و تصاویر


پس از این حملات انتحاری آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در پیامی اعلام کرد ما این حادثه تروریستی را به شدت محکوم می‌کنیم و خواهان ارسال کمک‌های اضطراری به تمامی نقاط کشور افغانستان هستیم.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز درباره این حادثه اظهار کرد: ما و شرکایمان این حادثه را قویاً محکوم کرده و خواهان هرچه سریعتر خارج کردن نیرو‌های خود از افغانستان هستیم.

پیشتر مقامات ارشد کشور‌های انگلیس، آلمان، نروژ و کانادا نیز وقوع حمله انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل را محکوم کرده بودند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز  حوادث تروریستی روز پنجشنبه در کابل را محکوم کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نیز با انتشار توئیتی اعلام کرد: طالبان انفجار علیه غیرنظامیان در فرودگاه کابل را که در منطقه تحت مسئولیت امنیتی نیرو‌های آمریکایی رخ داد، محکوم می‌کند.

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه ای اعلام کرد: ابوظبی این اقدام جنایتکارانه را محکوم می‌کند و انواع خشونت‌ها و حملات تروریستی که با هدف بی ثبات کردن امنیت است و در تضاد با همه ارزش‌ها و اصول انسانی و انسانی را رد می‌کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما به عنوان کشور ترکیه، آن فاجعه تمام عیار و آن حمله تروریستی را که دیروز در کابل رخ داد محکوم می‌کنیم. این واقعیت که داعش چنین اقدامی را در میانه روند خروج اتباع از افغانستان انجام داد، نشان می‌دهد که چه سازمان تروریستی خطرناکی برای منطقه و جهان است.

اردوغان با بیان اینکه تخلیه نظامیان کشورش از افغانستان ادامه دارد، افزود: اولویت ما خارج کردن شهروندانمان است که می‌خواهند این کشور را ترک کنند. این روند را در اسرع وقت تکمیل خواهیم کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام مراتب همدردی با مردم افغانستان و خانواده‌های قربانیان، بر مخالفت شدید بغداد با تروریسم و همه انواع آن و نیز ایستادگی عراق در کنار جامعه جهانی برای مقابله با تروریسم تاکید کرد به ویژه که عراق با تکفیر و افراط گرایی در همه انواع آن رو به رو بوده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در واکنش به دو انفجار در پایتخت افغانستان تأکید کرد که مسکو شدیداً حمله تروریستی کابل را محکوم می‌کند.

او در این خصوص گفت: «ما این اقدامات تروریستی را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم. قطعاً اخبار مربوط به شمار زیاد قربانیان (انفجار کابل) بسیار غم‌انگیز است. کار داعش و گروه‌های وابسته به آن بوده است و این امر به تنش‌های افغانستان می‌افزاید. خطر بزرگی برای همه وجود دارد و این یکی از نگرانی‌های جدی ما است».

سخنگوی کرملین در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص قصد مسکو برای کمک به عملیات خروج از افغانستان پس از تکمیل فرایند خروج شهروندان روس توسط چهار هواپیمای وزارت دفاع این کشور گفت: «هنوز برنامه‌ای برای انجام عملیات دیگر نداریم و همه چیز به وضعیت این کشور بستگی دارد و اوضاع غیرقابل پیش‌بینی است. فکر می‌کنم اوضاع (در افغانستان) از طریق سازمان‌های مختلف تحت نظارت است».

آمریکا و کشور‌های اروپایی همزمان با ورود طالبان به کابل از اعطای ویزا و اقامت به چندین هزار نفر از شهروندان افغان خبر داده بودند و اطراف فرودگاه شهر کابل در این روز‌ها شاهد جمعیت زیادی بود که خواهان خروج از افغانستان به وسیله آمریکایی‌ها بودند.

حدود دو هفته پیش نیرو‌های طالبان با پیشروی در مناطق اصلی افغانستان، کنترل کامل این کشور را در دست گرفتند. پس از آن اشرف غنی، رییس جمهور سابق این کشور با هواپیما از کابل گریخت و بعد‌ها اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی دست به چنین اقدامی زده است.

پس از  تسلط کامل نیرو‌های طالبان بر افغانستان بسیاری از رویکرد آمریکا و متحدانش برای خروج بی برنامه از خاک افغانستان پس از بیست سال اشغالگری و غارت این کشور بدون هیچگونه دستاوردی انتقاد کردند و آن را نشانه شکست بی چون و چرای نیرو‌های خارجی در این کشور دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
چقدر کارشناس مسائل سیاسی داشتیم !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
این سیزده آمریکائی و افغانیهایی که کشته شدند قربانیان نقشه امارات و اسرائیل بودن در پیش پای دیدار نفتالی بنت با جو بایدن دقیقا دستور زمانی صادر شد که بایدن را در بدترین حالت عصبی قرار دهند تا بیشترین بهره برداری را از این دیدار داشته باشند
اون از ترامپ که ابزار دست عربستان بود و این هم از بایدن که شده بازیچه شیخ نشینا و امارات
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
داعش یعنی : به نامردی کشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
جایی هم تودنیاهست که«یانکی جماعت»پااونجانگذاشته باشه و همراه باانفجاروترورنباشه؟طراحان داعش برای خالی نبودن عریضه وصحنه سازی بعضی جاههاهم بایدمانندانفجار برجهای دوقلوی شهرنیویورک برای صحنه سازی خودزنی کنن تا بهانه باشه برای لشکر کشی و فروش سلاح وغارت منابع وانتقال ناامنی دقیقا مثل انفجاربندر بیروت که اون هم کارطراح داعش ومادرداعش هست
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۶:۳۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
باز یه بازی کثیف امریکایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
از آمریکا تا افغانستان ۱۲۰۰۰ کیلومتر راه هوایی هست سربازان وتفنگداران امریکایی غلط میکنند از اون سره دنیا میان تو خاورمیانه فضولی ودخالت میکنند تو امورکشورهای دیگه همون بهتر که ۱۳ نفر کشته شدن چشم امریکا کور سربازهاش رو ۱۲۰۰۰ کیلومتر دورتر نفرسته و دخالت نکنه تو اموربقیه کشورها تا کشته نشن جالبتر از همه اینه که داعش رو خود امریکایی ها یعنی هیلاری کلینتون وزیر مورخارجه اوباما درست کرد(وقتی عقرب خودش رو نیش میزنه)
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نگر ان نباش که داعش دنبال تو هم میاد تا زبحت کنه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۲۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
پاسخ ناشناس با پرچم آمریکایی : داعش تروریست سگ کثیف صهیونیستها و آمریکایها پاشو بزار نزدیک مرزهای ایران اسلامی بیشه شیران چه رسد که بیاید داخل ایران اسلامی ایرانیان شیردل دلاور مردان مرد تک تکشون رو زبح می کنند و پوستشون رو می کنند دباغیشون می کنند داعش رو بفرسشون بیان تویی که نوشتی دنبال تو هم میان و هموطن ما رو تهدید کردی با داعش زپرتیت تا ببینند که چه بلایی سرشون خواهند آورد دلاور مردان مرد ایران زمین بیشه شیران این حراملقمه ها را افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد. والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
حاجی داعشو ما شکست دادیم

شما دوباره زندش کردین

تروریست توی ایران نه جایی دارد و نه جرات و اقتدار کافی برای ابراز وجود
ایران بع عنوان اولین قربانی تروریست در جهان که با منافقین و فرقان و .. شروع شد
فاتح ترینم هست تاریخچه کسایی که با ما در اوفتادن و نگاه کن
آمریکایی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
امریکا نباشه داعش میاد
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
روضه مخون عمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
رجب اردوغان خودش حامی داعشه اونوقت محکوم میکنه یکی باید خودتو مجازات کنه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگه محکومیت جهانی هست فقط و فقط به خاطر اون ۱۳ آمریکایی هست
Iran (Islamic Republic of)
پسر ایران
۱۲:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
به نظر بنده رژیم تروریستی آمریکا این مردم افغان رو الکی خارج نمیکنه شاید برای آزمایش واکسن یا باکتری استفاده بشن انصافا به رژیمی که سالها در آزمایشات دارو و....روی مردم شهرت داره چطور میشه اعتماد کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
خروج ۱۰۰ هزار افغانی از خاک این کشور،البته تا این لحظه، مشکوک به نظر می رسه،یعنی ارتش جدیدی در خاورمیانه قراره ظهور کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
امریکا باید به این نتیجه رسیده باشه که داعش را نمیتونه در جهت منافع خودش مدیریت کنه و باید دیر یا زود بند ناف این فرزند نامشروعش رو از امارات و عربستان و وهابیت و سایر شیخ نشینا قطع کنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
چهار خط مونده به آخر رو بخونید. نوشته آمریکا بدون هیچ گونه دستاوردی در افغانستان. تصیح کنید لطفا. چون به همه خواسته های خودش رسیده . در هر صورت تسلیت به افغانستان تسلیت به خانواده های داغ دیده افغان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
چرا امریکا زمان اوباما داعش رو درخاورمیانه درست کرد که الان خودش روگازبگیره ! ۱۳ سرباز کشته شده آمریکایی فدای سر خون به ناحق ریخته شهید قاسم سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آی لاویو داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آقای بایدن این سربازان تاوان جنایت شما رو پس دادن و می دن این ها اکثرا به مردم خاور میانه به چشم گوسفند قربانی نگاه می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگه بین داعش و طالبان جنگ بشه ما باید طرف طالبان رو بگیریم چون بسازترن البته یه جوری که نتونن فردا به ما صدمه بزنن
کلا وهابیون رو باید پله پله آدم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگه دره پنجشیر تسلیم طالبان نشه احتمالش خیلی زیاده که دیگر گروه ها مثل ازبک ها و ... شروع به قلمرو خواهی کنند و کار به جنگ داخلی بکشه این طوری اوضاع کشور از دست طالبان خارج میشه
این خیلی بده چون افغانستان تجزیه و نابود خواهد شد و به احتمال خیلی زیاد و با حمایت عربستان و اسرائیل ۲۰ هزار نیروی زندانی داعش که هم اکنون در زندان های پاکستان در حال شستوشوی مغزی هستند ازاد و به این کشور وارد میشند
مشابه همون جنگ داخلی سوریه
و تفاوتی که هست اینه که بر خلاف دفعه قبل داعش نزدیک یک قدمی ما خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
احسنت؛ باید نیروی بومی در افغانستان تربیت کنیم و سلاح و تجهیزات بدیم تا با همکاری طالبان امنیت افغانستان رو تامین کنن
Sweden
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نباید از لفظ داعش برای افغانستان استفاده کنیم؛ داعش دولت عراق و شام(سوریه) بود؛ رسانه های جهان و عمالان آمریکا به این خاطر از لفظ داعش برای افغانستان استفاده میکنند تا افغانستان رو مشابه سوریه جلوه بدن و زمینه رو برای ورود نیروهای خارجی به افغانستان فراهم کنند؛ اگر این حوادث ادامه پیدا کنند اینجاست که ما باید ورود پیدا کنیم و نیروهایی رو مشابه فاطمیون درست کنیم و با همکاری طالبان امنیت افغانستان رو تامین کنیم وگرنه هم مرزهامون و هم موجودیت نظام تحت عنوان حکومت اسلامی به خطر میفته و کشورهای خارجی دوباره به افغانستان ورود پیدا می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
چی چرتوپرت میگی چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
جنگ بشه من میرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
مرد م افغانستان مقصرند. به جای جنگ با تروریست ها، همیشه در حال فرارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بابا اصلا نیاز به جنگ نیست
طالبان کارشون نداره که
عفو عمومی اعلام کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
فطنه زیرسرطالبان وامریکااست هردوشون دراین سالها خودشونوبه جهان ومردم افغانستان نشان داده اند هردوتروریستند ادم کشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
همش زیر سر آمریکا جنایتکاره
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۰:۳۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
حضور آمریکا در هر نقطه از جهان جز شرارت و ناامنی هیچ ارمغانی برای هیچ کشوری نداشته و نخواهد داشت حتی در ایران هم که به فضل الهی و با همت مردم هوشیار ایران و اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام که دستش از ایران عزیز ما قطع شده باز اگر گاه گدار شاهد حوادت ناگوار حتی سرقت مسلحانه هستیم از تبعات حضور نیروهای تروریست آمریکا در منطقه است . درود خدا بر امام عزیزما رضوان الله تعالی علیه که چه عالی این شر عالمگیر را شیطان بزرگ خواندند و حقاً که شیطان بزرگ است و جز شیطنت و شرارت از او صادر نمی شود و وای به حال ملت و دولتی که به این غدۀ چرکین مزمن دل ببندد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آمریکا میخواست ماندنش در افغانستان را اینطور توجیح کند که مدتها بماند و عاملان نقشه ای که خودشان پیاده کرده بودند بگیرند و گرنه دیگر طبق قوانین بین المللی اشغالگر محسوب می‌شود تبدیل کرد تعقیب تروریست در خاک افغانستان، بعدازجنگ جهانی دوم شوروی خاک ایران را 7 سال تخلیه نکرد که سازمان ملل متحد 48 ساعت فرصت داد تا شوروی خاک ایران را تخلیه کند و رژیم کمونیستی شوروی در کوردستان و آذربایجان توسط دولت تازه بر سر کار آمده فرو پاشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نیروهایی که سر مرز,هستید و تریلی تریلی افغانی از جلوی چشمتان غیر قانونی و بدون حساب و کتاب وارد ایران میشن شاید بین این افغانیا گروه داعش هم باشه و جهت عملیات انتحاری وارد ایران بشن پس جلوی وارد بدون حساب و کتاب افغانیا به ایران رو بگیرید ک فردای قیامت مسبب خون افراد بی گناهی ک به زمین بریزه شماها هستید
حالا جدای از اینکه با خودشون ویروس کرونا . لامبدا و غیره هم وارد کشور می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
درود بر شرفت ...
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
تو هم که منافقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
دارن زمینه چینی میکنن برای ورود و اشغال مجدد افغانستان توسط آمریکا و ناتو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
امریکا امریکا مرگ به نیرنگ تو
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
چرا رفتن??
تو هم که منافقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
چه شیر تو شیری شده
الان به بعضی از ایرانیا باید گفت آیا هنوز هم داشتن امنیت رو یه چیز پیش پا افتاده میدونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آنهایی که منفی زده اند اصلا میدانند امنیت چیست..معلومه هنوز هم نفهمیده اند و نخواهند فهمید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
معلومه این منفی دهندگان به این نظر درست از سر لجبازی منفی زده اند و گرنه خدای نکرده داعش بیاید داخل ایران اینها دنبال سوراخ موش میگردند البته اگر قبل آن سرشان گوش تا گوش بریده نشده باشد.البته این منفیها عرضه جنگ را نیز ندارند .البته این اتفاق ورود داعش هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد.
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگه بین داعش و طالبان جنگ بشه عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
نه اصلا
این چه مذخرفیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
این وسط مردم قربانی می شن
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
اگه بین داعش و طالبان جنگ بشه عالیه??
Iran (Islamic Republic of)
کرمعلی بخت برگشته
۰۹:۵۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
بیچاره مردمی که در فرودگاه دل به آمریکای تروریست خوش کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
واقعا که راست میگی
آخرین اخبار