مراکش: آماده گفتگوی بدون شرط با الجزایر هستیم

نخست وزیر مراکش در واکنش به تصمیم قطع روابط دیپلماتیک از سوی همسایه خود، اعلام کرد که رباط آماده گفتگوی بدون شرط با الجزایر است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، سعد الدین عثمانی، نخست وزیر مراکش در نخستین واکنش رسمی این کشور به اقدام الجزایر در اعلام قطع روابط دیپلماتیک اعلام کرد برای مذاکره بدون شرط با الجزایر آماده ایم.

وی افزود: مراکش ثبات و امنیت الجزایر را ثبات و امنیت خود می‌داند و بالعکس و برای مذاکره بدون شرط با رئیس جمهور الجزایر آماده است. بابت اتفاقات اخیر بسیار متاسفیم و امیدواریم ان شاء الله در آینده نزدیک از آن عبور کنیم.

نخست وزیر مراکش ضمن ابرای تاسف از تصمیم الجزایر برای قطع روابط دیپلماتیک اعلام کرد رباط امیدوار است این وضعیت خیلی زود پایان یابد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که دولت فرانسه امروز (چهارشنبه) از الجزایر که روابط دیپلماتیک خود را با مراکش قطع کرده است و همچنین از همسایه این کشور خواست به منطق «گفتگو» به نفع ایجاد ثبات در منطقه بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه طبیعتا خواهان تعمیق روابط و گفتگو بین کشور‌های منطقه به منظور تحکیم ثبات و رفاه آنهاست.»

نخست وزیر مراکش پیشتر در گفتگو با وبگاه خبری «اصوات مغاربیه» تاکید کرد:امیدوارم که دعوت و درخواست محمد ششم، پادشاه مراکش مبنی بر دعوت به گفتگودر عمل پیاده شود، چون مراکش به دنبال تامین منافع عالی ملت‌های عربی به ویژه ملت‌های مراکش و الجزایر است.

العثمانی درباره بازگشت روابط مراکش و الجزایر به روال طبیعی گفت: به اعتقاد من ایجاد اتحاد مراکش عربی و بازگشت روابط دو همسایه مراکش و الجزایر به شرایط طبیعی آن امری سرنوشتی ضروری و اجتناب ناپذیر است.

پارلمان عربی نیز با صدور بیانیه‌ای از دو کشور الجزایر و مراکش خواست روابط برادرانه میان دو کشورو منافع دو ملت برادر را در اولویت قرار دهند که این امر مستلزم خویشتنداری و پرهیز از تنش زایی در روابط میان دو کشور دوست و برادر است.

پارلمان عربی همچنین از الجزایر و مراکش خواست در مسیرگفتگوی سازنده برای کاهش تنش و بررسی مسایل مورد اختلاف میان دو کشور در چارچوب اخوت عربی حرکت کنند.

وزیر خارجه الجزایر روز گذشته اعلام کرد که به علت اقدامات خصمانه مراکش و در واکنش به سفر یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به این کشور برای تشکیل خط عربی علیه رباط، روابط دیپلماتیک خود را با مراکش قطع می‌‎کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار