اردوغان: اروپا باید مسئولیت مهاجران افغان را برعهده بگیرد

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تحولات کنونی افغانستان اعلام کرد که اروپا نمی‌تواند از مسئولیت مهاجران افغان شانه خالی کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الشرق الاوسط، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در اظهاراتی به تحولات کنونی در افغانستان اشاره کرد و مسئولیت مهاجران افغان را بر عهده اروپا دانست.

او در بخشی از سخنان خود گفت: «مسئولیت مهاجران افغان و جا‌های دیگر بر عهده اروپاست و آن‌ها نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند.»

اردوغان در ادامه افزود: «ترکیه نمی‌تواند به انبار مهاجران برای اروپا تبدیل شود.»

این مقام ارشد ترکیه همچنین اعلام کرد که کشورش می‌تواند با طالبان پس از تشکیل دولت به مذاکره بنشیند.

این در حالیست که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به تحولات کنونی در افغانستان  مدعی شد نباید گذاشت کنترل افغانستان به دست روسیه و چین بیفتد.

با ورود گروه طالبان به کابل، پایتخت افغانستان و خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور، قدرت به دست طالبان افتاد و به همین دلیل شماری از کشور‌ها سفارت‌های خود را در افغانستان تعطیل کردند.

در حال حاضر اغلب کشورهای اروپایی نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کنند. ساعاتی پیش «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، در تماسی تلفنی با روسای جمهور آمریکا و ازبکستان درباره  تحولات افغانستان و خروج نیروهای آلمانی از این کشور گفتگو کرد.

مرکل در تماس خود با بایدن بر اهمیت تخلیه شهروندان افغانستان که برای آلمان کار می‌کردند، تاکید کرد. مرکل و بایدن همچنین توافق کردند که همکاری بین دو کشور از جمله بین نیرو‌های آلمانی و آمریکایی در فرودگاه بین المللی کابل، پایتخت افغانستان را تقویت کنند.

شب گذشته نیز «لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل، در پیامی ویدئویی اعلام کرد روز سه‌شنبه ۷۰۰ نیروی انگلیسی از افغانستان خارج شدند و لندن در نظر دارد روند خروج نیروهایش را سرعت بخشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار