جیک سالیوان: اشرف غنی دیگر مهره ای در افغانستان نیست

مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی از آگاهی برای کنترل افغانستان از سوی طالبان و عدم محسوب شدن غنی به عنوان مقامی در این کشور سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، در اظهاراتی اعلام کرد دولت آمریکا به  این مسئله آگاه بوده است که ممکن است طالبان کنترل افغانستان را در دست بگیرد؛ اما فکر نمی کرد این مسأله به این سرعت اتفاق بیافتد.

او همچنین در اشاره به فرار رئیس جمهور سابق افغانستان اعلام کرد اشرف غنی دیگر مهره ای در این کشور محسوب نمی شود.

این خبرگزاری در گزارشی از کنفرانس خبری امروز (سه‌شنبه) جیک سالیوان و «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، درباره تحولات کنونی در افغانستان خبر داد.

جیک سالیوان در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: «اکنون دیگر اشرف غنی مهره و عاملی در افغانستان محسوب نمی‌شود، ما می‌دانستیم گروه طالبان کنترل افغانستان را در دست خواهد گرفت؛ اما فکر نمی‌کردیم به این سرعت این اتفاق بیفتد.»

او در ادامه افزود: گروه طالبان به ما اطلاع داد که مراحل عبور غیرنظامیان از طریق فرودگاه را آماده خواهد کرد، ما قصد داریم آن‌ها را به این تعهداشان وادار کنیم. امیدواریم تا ۳۱ ماه جاری (۹ شهریور) این مسئله انجام شود.

همچنین در این کنفرانس از جنیفر ساکی نیز پرسیده شد: «آیا کاخ سفید اذعان می‌کند که تحولات چند روز اخیر برای آمریکا شکست محسوب می‌شود؟» این مقام ارشد آمریکا در پاسخ اعلام کرد: «رئیس جمهور به تصمیم خود پایبند است؛ زیرا می‌داند که این به نفع آمریکاست.»

این در حالی است که ساعاتی پیش  آمریکا دسترسی افغانستان به ذخایر بانک‌های ملی خود در این کشور را مسدود کرد تا مانع در اختیار قرار گفتن این ذخایر برای گروه طالبان شود.

این مسدود شدن دارایی‌ها، تحت تحریم‌هاییست که پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از سوی آمریکا علیه گروه تروریستی طالبان وضع شد.

پیشتر «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، در یک کنفرانس خبری تخمین زد که در حال حاضر احتمال دارد تا حدود ۱۰ هزار شهروند آمریکا در افغانستان باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار