روسیه: ناتو پیشنهاد همکاری با ما و سازمان پیمان امنیت جمعی درباره افغانستان را رد کرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت به اعضای ناتو طرحی برای تعامل به منظور نجات مردم افغانستان پیشنهاد دادیم، اما آن‌ها نپذیرفتند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در شرایط بحرانی افغانستان مسکو به ناتو پیشنهاد همکاری با سازمان پیمان امنیت جمعی را داد اما ناتو نپذیرفت.

«الکساندر گروشکو»، معاون وزیر امور خارجه روسیه  در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «ما به اعضای ناتو پیشنهاد کردیم که طرحی برای تعامل به منظور نجات، کمک و اسکان مردم افغانستان در شرایط بحرانی کنونی مانند گفتگو و تعامل بین ناتو و سازمان پیمان امنیت جمعی در امور افغانستان ایجاد کنند، اما آنها نپذیرفتند.»

این دیپلمات روس افزود: «تحولات ایجاد شده در افغانستان در میان خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو  طبیعی است. درست مانند آنچه که در یوگسلاوی، لیبی و.. رخ داد. آیا انتظارات می‌توانست متفاوت باشد؟ تنها یک تریلیون بیهوده هزینه شد.»

«ضمیر کابلوف»، فرستاده روسیه در امور افغانستان و یکی از مسئولان وزارت خارجه این کشور  نیز روز گذشته در سخنانی اعلام کرد مسکو و شرکای آن انتظار نداشتند طالبان به این سرعت بتواند پیشرفت کند هر چند این کشور پیش‌بینی کرده بود طالبان نقشی محوری خواهد داشت. مسئولیت این اتفاقات در وهله اول بر عهده واشنگتن است.

این دیپلمات روسی افزود: ما همیشه پلان بی (برنامه دوم) هم داریم و می‌توانیم در صورت لزوم بر اساس آن برنامه در افغانستان رفتار کنیم. اما درحال حاضر نیازی به این کار نیست.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان  روز یکشنبه پس از  تسلط طالبان بر کابل، پایتخت افغانستان از قدرت کناره گیری کرد و از کشور خارج شد.

طالبان گفت که مقامات ارشد این گروه در خصوص کابینه جدید در دوحه بحث می‌کنند و همچنان با جامعه بین المللی و نیروهای سیاسی در افغانستان در تماس هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار