رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

ماجرای تزریق آب مقطر به جای واکسن/ محدودیتی برای واردات واکسن فایزر و مدرنا نداریم

شانه ساز گفت: از منابع مجاز محدودیتی برای واردات واکسن فایزر نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: سازمان غذا و دارو متولی تامین اقلام سلامت محور است. وظیفه ما دسترسی مردم به کالا‌های سلامت محور و حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز مورد نیاز است.

او افزود: با برنامه ریزی انجام شده در سال ٩٧ قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با تحریم‌های ظالمانه در دستور کار قرار گرفت و ماحصل دستورات این بود که ارزبری ما از ۴.٢ به ٢.٨ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که عدد بسیار بزرگ و قابل توجهی است؛ اگر ارزبری ۵۶٠ میلیون دلاری کرونا نبود رکورد بی سابقه‌ای به جا می‌ماند.

شانه ساز ادامه داد: ما بازار واردات کالا‌های مشابه داخل را کوچک و از تولید داخل حمایت کردیم، براین اساس اشتغالزایی ایجاد شد و ٣٠ درصد ارزبری واردات را کاهش و ١٠ درصد ارزبری تولید داخل را در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک افزایش دادیم و این در راستای سیاست حمایت از تولید داخل بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات صورت گرفته با ورود کرونا به کشور بیان کرد: ماحصل اقدامات ما برخورد با تخلفات و امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو بود که مردم آن را به اسم مافیا می‌شناسند. از اسفند ٩٨ با پدیده بی سابقه بین المللی کرونا برخورد کردیم. تولید ماسک از ١۵٠ هزار در روز به ۴٠ میلیون در روز ارتقا پیدا کرد. تامین دستگاه اکسیژن ساز و دارو‌های درمان کرونا افتخار ما و جامعه نخبگانی است.

او ادامه داد: به محض اینکه در دنیا گفتند داروی رمدسیویر در درمان کرونا موثر است ما سومین کشور دنیا بودیم که این دارو و ماده اولیه آن را تولید کردیم، همچنین داروی اکتمرا و فاویپیراویر به تولید رسید. ما تجار بسیار پاکدستی داریم که با قبول زیان‌ها نگذاشتند، مشکلی برای کشور پیش بیاید و اتفاقات حاصل موجب شد در راستای سیاست کشور پیش برویم.

هجمه‌ها علیه وزیر و وزارت بهداشت

شانه ساز با اشاره به برخی هجمه‌ها علیه وزیر و وزارت بهداشت گفت: وقتی ما جلوی واردات را می‌گیریم، به برخی بر می‌خورد و این افراد با صرف هزینه، اخبار کذب را علیه وزیر بهداشت منتشر می‌کنند. ما در فاصله تغییر ٢ دولت خیز پنجم کرونا داشتیم و بسیاری از مردم درگیر شدند و مصرف رمدسیویر ظرف ٧٢ ساعت ١٠ افزایش پیدا کرد. مصرف سرم هم مطابق آن افزایش یافت و تولیدکنندگان نتوانستند به تعهد خود عمل کنند.

۲ واکسن داخلی، از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کردند

او ادامه داد: از نوروز ٩٩ برنامه ریزی برای تولید واکسن ایجاد شد و ٧ شرکت تولید را با پلت فرم‌های مختلف به مراحل مطالعات بالینی رسیدند و ٢ واکسن مجوز مصرف دریافت کردند. برای واردات از هیچ تلاشی دریغ نکردیم. ما ۴٧ معرفی نامه به بخش خصوصی دادیم و همه اقدامات در جهت تامین واکسن بود.

ماجرای رسوب دارو و مواد اولیه در گمرگ

شانه ساز با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رسوب دارو و مواد اولیه در گمرگ، گفت: بحثی که در زمینه گمرکات طی این چند روز اخیر مطرح شد و به نوعی در ادامه تحرکاتی است که علیه وزارت بهداشت راه افتاده بود، عمدتا در جهت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی است. ما از روز جمعه شب و بامداد شنبه دو بار از انبارها به اتفاق همکارانمان بازدید داشتیم. آنچه در انبارها مشاهده شد، جدای از اینکه بسیاری از اقلام ارتباطی به ما نداشت و بذر یا مواد خوارکی مانند خیارشور و کشک و ... بخش عمده ای هم داروها و واکسن‌های دامی بود، یک بخشی هم دارو بود.

او افزود: آنچه که دیده شد، هیچ یک از اقلام مرتبط با کرونا نبود. حتی ما در همان جا دیدیم که یک محموله‌ای برای مواد اولیه فاویپیراویر چند ساعت قبلش رسیده بود و فردا صبحش که ما مجددا برای بازدید رفتیم، ترخیص شده بود. محموله‌ای هم شامل تعداد زیادی رمدسیویر بود که بدون مجوز سازمان غذا و دارو و از یک منبع تایید نشده، بود و نیاز به بررسی دارد. به هر حال دارو است و ما درگیر جنگ‌های بیولوژیک در دنیا هستیم و باید مراقب باشیم که هر دارویی وارد کشور نشود.

کمبود سرم

او ادامه داد: داروهای رمدسیویر بدون مجوز سازمان غذا و دارو از منبع تایید نشده ما وارد شده است و این داروها نیاز به بررسی دارند. ما به اندازه سه ماه ذخیره تولید داخل داریم. سرم وارداتی محموله دیگری بود که وارد شد که  ظرف ۵ روز به محض کمبود، سرم را وارد کردیم. باید دانست که سرم به دلیل وزن بالا از طریق حمل هوایی هزینه بالایی دارد و ما از طریق دریایی و زمینی سرم را وارد می‌کنیم.

تاکنون ٣ میلیون سرم وارد کشور شده است

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تاکنون ٣ میلیون سرم وارد کشور شده است و لغو توزیع سرم در داروخانه‌های شهری را برداشتیم. داروی رمدسیویر اکنون در چند صد داروخانه تهران عرضه می‌شود. آنچه که در گمرک مانده بود، واردات سرم از منبع تایید نشده بود و همکاران ما در حال بررسی این سرم ها هستند، وگرنه سرم های وارداتی با مجوز از منبع تایید شده به محض ورود پای پرواز به وزارت بهداشت منتقل می‌شد. وقتی سازمان بهداشت جهانی از وجود ٢٠٠ میلیون واکسن تقلبی خبر می دهد ما باید مراقب باشیم.

شانه ساز بیان کرد: در حوزه غذا، افزایش آزمایشگاه‌های همکار را داشتیم، این در حالی است که چند سال پیش، فقط آزمایشگاه مرجع و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را داشتیم. اکنون ۵٠٠ آزمایشگاه این کار را انجام می دهند و ما ضوابط را طوری تغییر خواهیم داد که صدور مجوز تولید از سوی مسئولان فنی با سهولت انجام شود. درصدد هستیم با همکاری بین بخشی حضور افراد ناظر تحت عنوان مسئول فنی یا ناظر فنی صورت گیرد.

تولید روزانه بیش از ١٠٠ هزار کیت در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تامین کیت تشخیص کرونا بیان کرد: ما قادریم روزانه بیش از ١٠٠ هزار کیت تولید کنیم. بحث اصلی تامین، نقدینگی و پوشش بیمه ای است، اگر تست کرونا تحت پوشش بیمه قرار گیرد، مشکلات وزارت بهداشت و بیماران تا حد زیادی کم خواهد شد.

شانه ساز درباره اینکه چرا با وجود عدم اثربخشی همچنان فاویپیراویر وارد می‌شود، گفت: عده ای از استادان می‌گویند فاویپیراویر موثر نیست و این بحث تجویز و عدم تجویز در همه دنیا وجود دارد. در سیستم انگلیس بسیاری از این داروها تحت پوشش بیمه قرار دارند، بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی، رمدسیویر در کاهش بار ویروس در زمان خاصی از بیماری موثر است و هر زمان که کمیته علمی اعلام نظر قطعی کند، ما می‌توانیم راحت تر تصمیم بگیریم.

کمبود رمدسیویر

علل کمبود رمدسیویر در ایران

رئیس سازمان غذا و دارو درباره دلایل کمبود رمدسیویر توضیح داد: فرآیند تولید داروها تفاوت دارد، برخی داروها مانند رمدسیویر فرآیند تولید آنها به این شکل است که می توان به سرعت تولید آنها را افزایش داد اما برخی داروها فرآیند تولیدشان بیولوژیک است و به زمان نیاز دارند.

او ادامه داد: برای تولید ٢٠ هزار دارو، ١۶ تا ٢٠ روز زمان نیاز است و حتی گاهی به دلایلی تا دو ماه هم این فرآیند، زمانبر است. بنابراین وقتی می‌گوییم تولید یک داروی بیولوژیک از ٢٠ هزار تا به ۴٢ هزار تولید رسیده است، توجه داشته باشید که فرآیند بسیار زمانبر و گران قیمت بوده است.

شانه‌ساز تصریح کرد: از طرفی در دنیا این داروها را به سهولتی که در کشور ما تجویز می شود، تجویز نمی‌کنند. باید در این زمینه اطلاع رسانی شود تا بیمارانی که واقعا به این دارو نیاز دارند، دچار مشکل نشوند. باید دقت عمل در نوشتن راهنماهای بالینی و نظارت بر تجویز صورت گیرد تا شاهد مصرف غیر منطقی نباشیم.

ابلاغ آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها 

رئیس سازمان غذا و دارو درباره آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها و ابلاغ آن بیان کرد: به هر حال بعد از کشمکش‌های فراوان که به دنبال شکایت تعدادی از متقاضیان تاسیس داروخانه به دیوان عدالت صورت گرفته بود، آیین‌نامه با کمک دست‌اندرکاران و افراد درگیر و بعد با بررسی‌های کامل و مفصل حقوقی تدوین و ابلاغ شد. تلاش کردیم در تدوین این آیین‌نامه به گونه ای عمل کنیم تا خواسته‌های دستگاه‌ها مختلف برآورده شود و هم سیاست‌های سلامت در زمینه سطح‌بندی مورد غفلت قرار نگیرد.

او ادامه داد: آیین‌نامه ابلاغ شده و به امضای وزیر بهداشت رسیده و طبیعی است که تعدادی از همکارانی که قبلا داروخانه داشتند، تصور کنند تعداد زیادی داروخانه در اطراف آنها تاسیس شود. با توجه به محدودیت‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری که در حوزه دارو انجام می‌گیرد، نگرانی‌هایی برایشان ایجاد می‌شود که البته مطمئن هستم بخش مهمی از این نگرانی‌ها به دلیل ندانستن ابعاد دقیق این آیین‌نامه است. امیدواریم نظر دستگاه‌های نظارتی و قانونی تامین شده باشد و همکارانی هم که داروخانه دارند، بدانند جوی که به راه افتاده، واقعی نیست.

واکسن برکت

با برکت اختلاف نظر نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اظهارات ضد و نقیض درباره واکسن برکت و تولید آن گفت: کسانی‌که در صنعت واکسن و دارو کار کرده‌اند، می‌دانند که وقتی خط تولید فرآورده جدیدی راه اندازی می‌شود، هماهنگ شدن همه ابعاد تولید به ویژه در واکسن سازی به زمان نیاز دارد، دوستان برنامه ریزی کردند، زیرساخت هایی ایجاد شده و نیاز به هماهنگی میان اجزای مختلف داریم.

شانه ساز گفت: ما با برکت اختلاف نظری نداریم. واکسنی که تولید و تحویل می‌شود، دو هفته زمان نیاز دارد تا ارزیابی‌ آن در آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو به اتمام برسد. برکت اعلام کرده است که تاکنون ۵ میلیون دوز تحویل داده‌ است، سازمان غذا و دارو میزانی را که ارزیابی کرده مجوز مصرف می دهد و میزان ارزیابی شده تزریق می شود و مابقی در انبار دانشگاه‌های علوم پزشکی می ماند.

او افزود: ممکن است افرادی که از بیرون این اعداد را می‌شنوند، تصور کنند که اعداد باهم تناقض دارد، اما تناقضی وجود ندارد، بلکه زنجیره ای که در زمینه تولید، تایید و مصرف واکسن وجود دارد، اعداد مختلفی دارد. جالب و نگران‌کننده اینجاست که کسانی این مباحث را مطرح می‌کنند که می‌دانند داستان چیست و دانسته می‌خواهند، افکار عمومی را دچار تشویش کنند؛ امیدوارم با این توضیحات نگرانی مردم برطرف شود.

ماجرای جنجال ها بر سر واردات واکسن از سوی بخش خصوصی

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی گفت: واقعیت این است علی‌رغم فضاسازی رسانه‌ای که اغلب از سوی تعدادی از تجار شکل گرفت، ما به شرکت هایی که مستندات کافی داشتند، مجوز دادیم. برخی به وزارت بهداشت اتهام می‌زنند که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از فعالیت بخش خصوصی استقبال نمی‌کند که وزارت بهداشت از این اتهام مبراست، ما در سازمان غذا و دارو به شرکت‌های مختلف خصوصی معرفی‌نامه داده و هیچ محدودیتی نگذاشتیم.

او ادامه داد: واکسن فرآورده حساسی است؛ برخی افراد تفاوت بین واکسن و اقلام دیگر را درک نمی‌کنند. واکسن فرآورده‌ای است که می‌خواهد به یک فرد سالم تزریق شود و حساسیت آن از دارو بیشتر است. زیرا دارو را به یک فرد بیمار می‌دهند اما واکسن به فرد سالم تزریق می‌شود. در بحث داروسازی این حساسیت‌ها وجود دارد. خوب است که به حرف متخصصان توجه کنیم. تاکنون پنج معرفی‌نامه به شرکت معرفی شده از اتاق بازرگانی تهران داده ایم. از شنیدن اظهارات رییس اتاق بازرگانی تهران تعجب می‌کنم ما حضوری گفت و گو کردیم و از فعالیت بخش خصوصی در واردات واکسن استقبال کردیم، اما جای سوال دارد که چرا بعد از چند ماه و با تغییر دولت این مباحث را مجدد مطرح می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در این فاصله از تعداد معرفی‌نامه‌هایی که صادر شده است، یک محموله حاوی یک میلیون دوز و یک محموله ١٢۵ هزار دوز است، مربوط به سال گذشته بود. حتی قبل از اینکه ستاد مقابله با کرونا تصویب کند، وزارت بهداشت از واردات بخش خصوصی استقبال می‌کرد. به طوری که یکی از شرکت‌های خصوصی با یک شرکت هندی وارد مذاکره شد و ۵٠٠ هزار دوز واکسن را از آن کمپانی خرید و پولش را فرستادیم اما فقط توانستند ١٢۵ هزار دوز را وارد کنند و مابقی به دستور دادستانی هند وارد نشد.

شانه ساز گفت: در فروردین ماه و با دستور رئیس جمهور طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، مجوزهایی صادر شد که بر اساس آن یک شرکت حدود یک میلیون دوز توانست وارد کند. در یک مرحله ٣١۴ هزار دوز وارد و تحویل سیستم هیئت امنای ارزی شد و در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفت. این تمام موضوع درباره ماجرای ورود واکسن از سوی بخش خصوصی بود و نمی‌دانیم چرا در این روزهای سخت، برخی با این اظهارات موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند.

او درباره اینکه چرا سازمان غذا و دارو برای واردات واکسن از بخش خصوصی تاییدیه شرکت‌های بازرسی را درخواست می‌کنید و آیا این تاییدیه ها از هیئت امنای صرفه جویی ارزی هم دریافت شده است یا خیر، گفت: شرکت‌های بازرسی بین‌المللی می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی برای کمک به ما باشند. شرکت‌های بازرسی بین‌المللی که اعتبار بین‌المللی دارند و مورد وثوق کشورهای مختلف هستند، در ممالک مختلف حضور دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو توضیح داد: گزارش آنها برای ما مورد تایید است و ما باید در واردات واکسن مراقب باشیم زیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که چند صد میلیون واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد و ما به عنوان دروازه‌بان اقلام سلامت محور باید مراقبت کنیم که اقلام سلامت محور تقلبی وارد کشور نشوند.

شانه ساز با تاکید بر اینکه منبع واکسن وارداتی برای ما اهمیت دارد، افزود: بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی، مستندات ناقصی ارائه کردند که در شرایط معمول این مستندات را رد می‌کنیم اما در شرایط بحرانی خود شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند که اگر می‌خواهید به صحت مستندات ما پی ببرید، بازرس اعزام و موارد را بررسی کنید. در این موارد بحث بازرسی مطرح می‌شود اما اگر استنادات کامل باشد، نیازی به بازرسی ندارد.

هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی منفعتی در واردات واکسن ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی منفعتی در واردات واکسن ندارد و فقط واکسن را تامین می کند. طبق قانون، این هیئت در موارد اضطراری خارج از روند رسمی و مرسوم اداری واردات را به عهده می‌گیرد و حتی گاهی هزینه اضافه بر سازمان غذا و دارو با این شکل واردات تحمیل می‌شود. باید توجه داشت واکسنی که فروشی نیست و سودی ندارد، نفعی در واردات آن نیست.

احتمال واردات واکسن فایزر و مدرنا 

شانه‌ساز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره واردات واکسن فایزر و مدرنا گفت: بحث خرید و فروش واکسن در دنیا کاملا بین دولت‌ها انجام می‌شود، چند وقت قبل روابط عمومی شرکت فایزر اعلام کرد که واکسن فایزر را فقط به دولت‌ها تحویل می‌دهند و هیچ بخش خصوصی در خرید و فروش واکسن دخالت نمی‌کند. در بحث واردات فایزر و مدرنا هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری عمل می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه ما مجوز واردات از منابع مجاز فایزر و مدرنا را صادر کرده‌ایم، گفت: از منابع مجاز محدودیتی برای واردات این واکسن نداریم و اسم یک واکسن باعث محدودیت واردات نمی‌شود، بلکه منبع مورد اعتماد و امین برای وزارت بهداشت مدنظر قرار دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره ممانعت مافیای تولید داخلی از واردات واکسن بیان کرد: این شایعه است و صد درصد آن را تکذیب می‌کنم. اگر مافیا بتوانند واکسن را از طریق منبع معتمد، مطمئن و به قیمت مناسب وارد کنند برایشان محدودیتی نیست، رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که محدودیت در واردات دارو و واکسن را برداشتیم البته محدودیت واردات به صورت کلی و در کلام برداشته شده است و ما برای انتقال پول با محدودیت بسیار جدی برای خرید واکسن رو به رو هستیم و تحریم یکی از موانع اصلی در واردات واکسن و رسیدن آن به دست مردم است.

داروخانه‌های عرضه‌کننده اقلام کرونا را از ۱۹۰ استعلام کنید

شانه‌ساز درباره ازدحام در داروخانه‌ها ادامه داد: هنوز تجمع در داروخانه‌های دولتی وجود دارد. ما همانطور که اعلام کردیم از ابتدای هفته چند صد داروخانه در استان تهران توزیع اقلام کرونا را انجام می‌دهند. هموطنان می‌توانند از سامانه 190 استفاده کنند و خواهشم این است که همکاران دستور دهند که هم سازمان غذا و دارو و هم معاونت های سازمان غذا و دارو اسامی داروخانه هایی که دارو را دریافت می کنند، روی سایت بگذارند تا مردم بتوانند با دریافت این اسامی به داروخانه های محل سکونت‌شان مراجعه کنند. باتوجه به اینکه داروها توزیع شده، تجمع دیگر ضرورتی ندارد و فقط نیاز نیست به داروخانه‌های دولتی مراجعه کنند.

تزریق آب مقطر به جای واکسن

رئیس سازمان غذا و دارو درباره شایعاتی مبنی بر تزریق آب مقطر به جای واکسن گفت: این موضوع باعث تعجبم است. در بحث مطالعات بالینی ما یک گروه واکسن اصلی را دریافت کرده و عده ای هم به عنوان گروه شاهد واکسن دریافت نمی‌کنند و اصطلاحا دارونما دریافت می‌کنند. این به این معنی نیست که به همه جمعیتی که دارند در خارج از مطالعات واکسن می‌زنند، آب مقطر می‌زنند. این اصلا درست نیست. واقعیت این است که به جز مطالعات بالینی، وقتی در فرایند واکسیناسیون هستیم، به هیچ عنوان آب مقطری داده نمی‌شود.

او درباره تولید داخلی واکسن اسپوتنیک گفت: در زمینه تولید مشترک طی قراردادی بهمن ماه سال قبل بین شرکت ایرانی و روسی بستیم. مراحل انتقال بانک سلولی و دانش فنی ایجاد شده است. نمونه‌های تولیدی به شرکت روسی برای اخذ تاییدیه‌ها به کمپانی مادر در روسیه ارسال شده و به خوبی پیش رفته و در دست اقدام است. ما هم بی صبرانه منتظریم که به عنوان یک فرآورده تولیدی که در خاک کشورمان انجام می شود، زودتر برسد. مراحل اجرایی و فنی آن در حال پیگیری است.

فروش رمدسیویر و واکسن کرونا در بازار آزاد

شانه‌ساز درباره فروش رمدسیویر و واکسن کرونا در بازار آزاد و احتمال نشت این فرآورده ها از چرخه توزیع، گفت: ما یک سامانه تی تک را راه اندازی کردیم که بر اساس آن باید تمام اقلام دارویی چه در داروخانه های سرپایی و چه در بخش درمانی و بستری حتما در این سامانه ثبت شوند و با ورود اطلاعات محصول در این سامانه کاملا قابلیت رصد فراهم می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: نکته ای که وجود دارد ما هم گزارشاتی داشتیم و همکاران ما مراجعاتی داشتند و کاملا قابلیت پیگیری وجود داشت. امکان اینکه ما بتوانیم منبع نشت این داروها را به بازار آزاد شناسایی کنیم، اکنون در کشور محقق شده است. هم سازمان بازرسی کل کشور و هم همکارانمان در سازمان غذا و دارو و هم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این موضوع ورود جدی داشتند و سرنخ‌هایی پیدا شده که می‌توانیم نشت این موارد را ردیابی کنیم و برخورد لازم را انجام دهیم.

او تاکید کرد: ما اصرارمان بر این است در مراکز درمانی مکلف هستند که حتما همه عرضه کنندگان دارو چه در بخش سرپایی و چه در بخش درمان حتما باید اطلاعات دارویی را در تی‌تک ثبت کنند که قابلیت ردیابی وجود داشته باشد. اگر دارویی در خارج از سیکل معمول و زنجیره قانونی تامین دیده می‌شود، حتما غیرمجاز است و احتمال تقلب هم در آن وجود دارد. از مصرف کنندگان هم می خواهیم مانند تاریخ انقضا که کنترل می‌کنند، روش استفاده از شناسه و برچسب تی‌تک را هم در دستور کار قرار دهند. همه کالاهای سلامت محور وارداتی برچسب‌گذاری می شوند و برای داخلی هم شناسه‌گذاری در دارو کاملا تکمیل شده و بخش عمده ای از حوزه تجهیزات پزشکی هم انجام شده است.  در سایر کالاها و مکمل ها هم کامل شده و مصرف کنندگان می توانند از این طریق در زمینه اصالت محصولاتشان آگاهی پیدا کنند.

شانه ساز گفت: بسیاری از کسانی که مجبور می شوند برای تامین دارو به بازار آزاد بروند، علت کمبود دارو نیست، بلکه متاسفانه گاهی کسانی داروها را بدون نسخه می خواهند یا همکار پزشکی یک دارویی را خارج از قواعد علمی تجویز کرده است. مراکز مجاز به تجویز این داروها تعریف شده هستند و نمی شود هر کسی این داروها را تجویز کند و بیمار با این کار سرگردان می شوند. در بازدیدی که رییس جمهور هم داشتند دیدیم که یک فردی دارو را می خواست و دارو هم موجود بود، اما نسخه مهر مرکزی که مجاز به تجویز آن باشد، نداشت. الان یکی از بالاترین مصارف رمدسیویر را داریم و مصرف غیرمنطقی دارد اتفاق می افتد که باید نظارت شود.

او در پاسخ به سوال دیگر درباره پر شدن دوباره پوکه‌های واکسن استفاده شده، گفت: تا جایی که اطلاع دارم این است که پوکه ها بلافاصله بعد از مصرف امحاء می شود، اما معاونت بهداشتی باید پاسخ دهد. البته واکسن هایی که در بیرون عرضه می شود، ممکن است عمدتا بحث تقلب در آن‌ها مطرح باشد و اصلا واکسن نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
زرین
۱۴:۳۹ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دوستان بزرگوار،واکسن که ورودش از انگلیس و آمریکا ممنوع بود نه از کشوره..ای دیگه،مثلا همین آسترازنکا که انگلیسیه تو ژاپن و روسیه هم تولید میشه و ایران هم از همون اول به افراد تزریق کرده و میکنه یعنی برند انگلیسی تولید شده تو یک کشور دیگه برای واردات منعی نداره،بعد جالبه که الان تو سایتای خارجی کع امروز مطالعه کردم زدن تاثیر آسترا در طولانی مدت از فایزر و مدرنا بیشتره!!!!! رفیقایه گلم آمارهای جهانی رو خودشون برن تو سایتا نگاه کنن و همه گیری دلتا رو تو کشورهایی مثل انگلیس ببینن که اینهمه واکسن زدن و ... . اسراییل که بخش زیادی از شهرونداشو زده گفته فایزر 39 درصد طبق داده های ما موثره
Turkey
زرین
۱۴:۳۹ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دوستان بزرگوار،واکسن که ورودش از انگلیس و آمریکا ممنوع بود نه از کشوره..ای دیگه،مثلا همین آسترازنکا که انگلیسیه تو ژاپن و روسیه هم تولید میشه و ایران هم از همون اول به افراد تزریق کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
مگه قبلا کسی گفته بود ممنوعه فایزر و مدرنا؟
Iran (Islamic Republic of)
دایموند
۰۲:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
همه مسئولین خودشون واکسن فایزر زدن به مردم رسیده ممنوع شده . باید کسی که جلوی ورود واکسن رو گرفت محاکمه بشه .واکسنهای ایرانی که همشون آب مقطره . خدا بخیر کنه اونایی که واکسن ایرانی زدن.
Turkey
مهدی زرین
۱۴:۳۲ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز و هموطن بزرگوار،طبق کدام سند میفرمایید همه ی مسئولین فایزر زده اند؟اونی که گفت واکسن از خود انگلیس و آمریکا وارد نشود،وگرنه آسترازنکا که یک واکسن انگلیسی هست و در روسیه و ژاپن و چند کشور دیگه هم تولید میشه از همون اول به مردم تزریق کردند.بنده خودم واکسن ایرانی زدم مشکل خاصی هم نداشتم تا الان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
مگه ورود واکسن امریکایی و انگلیسی ممنوع نبود؟
چی شد پس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
رمدسیویر هیچ جا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
چرا کشورهایی که به مراتب سیستم بهداشتی ضعیف تری از ما دارن و میزان رعایت دستورالعملهای بهداشتی خیلی کمتری دارن یا اصلا ندارن تقریبا هیچ همه گیری کرونایی ندارن.مثل همین همسایه هامون افغانستان، عراق و پاکستان.واقعا عجیبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
احتمالا خیلی از مرگ و میرها رو به اشتباه به عنوان کرونا ثبت می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
امریکا اگر دلش به حال مردم دنیا میسوخت، رو سرشون بمب اتم و داعش و ...... نمیریخت. مگر قرار نشد واکسن از امریکا و انگلیس وارد نکنیم؟؟؟؟؟ چرا باقی مانده های دولت روحانی این مسئله رو نمیفهمند؟؟؟
اونها که داروی بیماران خاص ما رو نمیدهند، چطور برای ورود واکسن کرونا به کشور ما مشکلی ندارند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
دلشون به حال ماسوخته. ماروخییییییلی دوست دارند. البته مرده مونو. چون به قول خودشون یه سرخپوست خوب یه سرخپوست مردست.
Iran (Islamic Republic of)
دایموند
۰۲:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
همشون میفهمن شما نمیفهمین روزی ۷۰۰ نفر دارن میمیرن میفهمی اگر مثل من وبعضی ها یه برادر و دو خواهرتون رو از دست داده بودین الان زبونتون دراز نبود.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۹ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
واکسن برکت بهترینه بیسوادی که به دانشمندان توهین میکنی ادم بیسولد هر واکسنی یا دارویی روی موشها همه کشورها اول ازمایش میشه ا‌ول برو سوادت رد بالا ببر بعد نظر بده در کنار داروهای علمی طب سنتی بسیار اثر گذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
عنبرنسا فوق‌العاده است....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
واحد تولید واکسنشون عاالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
خانوم مریم شما اول برو دیکته کار کن بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
خط تولیذ برکت در دنیا بهترینه از فایزر کپی شده همانند کرونایاب مستعان اول هم بروی موشها اول ازمایش شده و تولید کنندگانش توهم تولید 20 میلیون دوز در مرداد نداشتند گفته ب.دن در 6 ماه د.میلیون دوز تولید میکنیم ولی مگسی در نامه حلوی 2 میلیون خرابکاری کرد شد 20 میلیون ...سانسورچی yjc کشته بعدی از نزدیکانت خواهند بود حالا هی واقعیات را سانسور کن کشته الانم بالای 1000 نفره ولی به اسم کرونا ثبت نمیشه....
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Russian Federation
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
موفقیت کسانی که جلوی ورود واکسن رو گرفتن میبینیم چرا آدرس غلط میدی چه کسی از زحمات کادر درمان متشکر نیست حرف مردم در جلوگیری از واکسنه که چه کسانی دست داشتند با این حرفا سعی میکنید رد اونها رو گم کنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
فکر کنم دنبال شوهری که اینقدر نظر تکراری گذاشتی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا رو خوش نمیاد وزارت بهداشت وتمام مدافعان سلامت باجونشون مثل یک سرباز زحمت کشیدن نگذارید با شایعاتی که دشمن جنگ روانی راه انداخته خواسته ذهن همه و مردم رو نسبت به این قشر جان برکف بدبین کنه اجازه به شایعه پراکنان ندید اینا نقشه دشمنه زیرک باشید دشمنان هر جا میبینند موفقیم انجا رو تیر باران شایعات وفتنه میکنند چرا زیرکی خودتون رو از دست میدید وسما رسانه به ان دامن میرنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
خوس بحال مردم استرالیا و نیوزیلند که دولتشان بدون واکسیناسیون سراسری و با رعایت پروتکل های طب سنتی کرونا را جمع کرد
و بلافاصله اگر کسی با علایم کرونا مشاهده شود او را از محل خارج و آن منطقه را قرنطینه میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
پس این 1200نفری که امروز تو نیوزلند مردن مگه کرونا نگرفته بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
چقدر خوبیم ما ولی نمی‌دانم چرا مرگ زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
چراداروی کروای گیاهی الرگاردکه خبلی موثرهم هست توسط پزشکان تجویزنمیشه.چقدرخودتحقیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
چرا مزاحم مرگ خودخواسته مردم می شوید؟ بگذار آنچه که خودشان می خواهند بشود
Canada
محمد
۱۶:۰۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
شما نمى توانيد احساس مرا درک کنيد که براى دو قلم داروى کرونا ۹ ميليون تومان براى فاميل بپردازم همچنين نخواهيد توانست احساس آن فردى را درک کنيد که اين مبلغ را ندارد که بپردازد و مسئولين ديگر هم که تصميم هاى خلق الساعه براى کشور مى گيرند دست کمى از شما ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
الان یعنی یکی نرمش قهرمانانه کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد
۱۵:۳۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
پس کی این تفاله های دولت روحانی را از بدنه دولت بیرون میریزند؟ فایزر اگر اعتباری داشت که خود کشورهای تولید کننده ازش به فراوانی استفاده میکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
آفرین به شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
فایزر اگر می آوردید مگه کس دیگه این آشغال هایی به اسم واکسن روی موش های آزمایشیتون زدید نگاه میکنه؟ فایزر اصل آمریکایی بیاورید فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
فایزر اصل آمریکایی در اسرائیل تزریق شد و حالا آمار مبتلایان و فوتی ها سر به فلک کشیده دنبال دوز سوم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
تو برو فایرز بزن. زودتر بر سفر ابدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
واردات واکسن فایزر فقط از منابع مجاز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
میشه بگی منبع مجاز بغیر از آمریکا کجاست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
من برکت میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
بی انصاف ها چرا هزینه دارو برای کرونا رو نمی‌دید واکسن بخرید چه سیاست کثیفیه شما دارید
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۴:۰۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
دیروز دکتر مرندی در برنامه ی طبیب شبکه ۳ اعلام کردن هیچ داروی موثری برای کرونا وجود نداره، و تجویز بیرویه ی پزشکان باعث کمبود بعضی دارو منجمله سرم شده، ایشون گفتن وزارت بهداشت زودتر باید بی اثر بودن این داروها رو اعلام کنه تا مردم و پزشکان بدونن!
حالا یا دکتر مرندی دروغ میگه یا وزارت بهداشت دولت روحانی!
کاش شما برای ما مردم این شبهه رو دنبال میکردید.
حکیم روازاده متخصص طب سنتی میگه ما مریضای کرونا رو با بخور جوش شیرین درمان میکنیم طب مدرن میگه این بخور برا ریه مضره!
چند روز پیش یکی از منابع معتبر خارجی دوتا از اجزای داروی منتسب به امام کاظم رو بررسی کرده بود و گفته بود مفیده (رازیانه و شکرسرخ) وزارت بهداشت ما با طب سنتی سرجنگ داره!
اگه اینا نشونه های آخرالزمان نیست پس چیه؟ قرن ۲۱ تو چشم آدم نگاه کننو دروغ تحویلت بدن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
قرار هست توسط واکسیناسیون جهانی جمعیت زیادی کشته شوند

باتوجه به اینکه در همه این واکسن ها مقدار اندکی فلز وجود داره پس از راه اندازی و نصب سیستم های نسل پنجم مخابرات 5G مردم بیچاره ای که واکسن زده اند خونشان کم کم لخته شده و با ایست قلبی و یا آمبولی از دنیا میروند
بدون جنگ و خونریزی فقط با واکسیناسیون مردم جهان کشته شده و از جمعیت جهان کاسته میشود

سیاستی که سالهاست عده ای آن را برای کاهش جمعیت دنیا دنبال میکنند


خوش بحال مردم نیوزیلند استرالیا که دولتشان بدون واکسیناسیون سراسری و تنها با رعایت پروتکل های طب سنتی، بیش از یکسال است که کرونا را مهار کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
بخور جوش شیرین همان بلایی را سر ریه می‌آورد که تنفس وایتکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
باشگاه محترم خبرنگاران جوان
شما رو بخدا به داد ما برسید.
تو این اوضاع خراب کرونا، دانشکده پزشکی قشم میخواهند برای واحدهایی که همه دانشگاهها به صورت مجازی ارائه میدند، بچه های بدبخت ما رو به قشم بکشند.
اوضاع کرونای دلتای وخیم، هواپیما و جاده های خراب، هزینه های سرسام آور مسافرت و اقامت که کمر ما رو شکسته. هیچ امکاناتی هم دارند. استاد، سلف سرویس، بیمارستان آموزشی، وسیله رفت و آمد دانشجوها.
اگر بچه های ما آسیب ببینند کی جوابگو است.
پارتی و پول نداریم. ترمی بیست و پنج میلیون شهریه میگیرند. برای مجازی هم هیچ تخفیفی ندادند.
شما رو بخدا صدای ما رو به یک جا برسونید.
Iran (Islamic Republic of)
سید مجید
۱۳:۲۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
حدود ۶ ماهه که تمام منابع علمی خصوصأ سازمان بهداشت جهانی و حتی مطالعات بالینی و تحقیقات کشور خودمون اعلام کردند که فاویپیراویر و رمدیسیور نه تنها در درمان کووید تاثیر نداره و از پروتکل درمانی حذف شده ، نمیدانم چرا هنوز پزشکان اصرار به ادامه درمان با این داروها و تحمیل هزینه به بیماران را دارند
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۰۶ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام ،

مشابه آن را بدهید ،
مثلا چینی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
راه حل درر دست خودمان است. طب سنتی.
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۳:۰۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
با اسکن ریه مشخص شد که کرونا گرفتم. رمدسیویر هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
منم با اسکن مشخص شد کرونا گرفتم. یه دکتر گفت حتما باید بستری بشی، یک دکتر آزیترومایسین پانصد تجویز کرد شش روز خوردم با دمنوش و بخور گیاهان دارویی الحمدلله خوب شدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
واقعا الان مشکل مردم هستند که درخواستشون زیاد شده.واقعا سرم در کدوم کشور یافت نمیشه به غیر ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
پیگیری کنید چرا برای دوز دوم واکسن نیست!! واکسیناسیون دوز اول کمتر کنید دوز دومی ها 28 روز منتظر ماندند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
پیگیری کنید چرا برای دوز دوم واکسن نیست!! واکسیناسیون دوز اول کمتر کنید دوز دومی ها 28 روز منتظر ماندند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
پیگیری کنید چرا برای دوز دوم واکسن نیست!! واکسیناسیون دوز اول کمتر کنید دوز دومی ها 28 روز منتظر ماندند!!
Germany
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
فقط خودت مهمی و خانواده ات ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
هر دونه از این دارو رو۲میلیون وخورده ای می فروشن هیچ نتیجه ای هم برا عزیز از دست رفته ما نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۳:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
تسليت ميگم بهتون ...اين دارو ها اصلا براي درمان كرونا كارايي نداره كلي هم عوارض داره ولي متاسفانه يه مافيايي پشتشه كه دارن به زور به مردم ميدن به اسم درمان ..دارو اگر ضد ويروس بود بايد روي همه تاثير بزاره نه اينكه فقط يك عده كم كه اونم اصلا معلولم نيست خودشون خوب شدن يا با دارو ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
عزیزان بخدا ضرر نداره ی بارم شده ب طب سنتی اعتماد کنید..ن اینکه خودسر ..ی پیج خیلی خیلی معتبر shefateb_irو علمی ن الکی
آخرین اخبار