نگاهی به زندگینامه گرد مولر + تصاویر و فیلم

اسطوره تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ امروز در ۷۵ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، به بهانه درگذشت گرد مولر بازیکن افسانه‌ای جهان فوتبال به زندگی او نگاه مختصری انداخته ایم.

گرهارد یا همان طور که معروف است "گرد" مولر روز ۳ نوامبر ۱۹۴۵ در شهر نوردلینگن آلمان به دنیا آمد. او در سطح بازی‌های ملی با تیم ملی فوتبال آلمان غربی، در ۶۲ بازی ۶۸ گل به ثمر رساند و در سطح باشگاهی نیز طی ۱۵ سال حضور در بایرن مونیخ، رکورد ۳۶۵ گل زده در ۴۲۷ بازی در بوندسلیگا را بر جای گذاشت. مولر در رقابت‌های باشگاهی اروپا نیز رکورد ۶۶ گل در ۷۴ بازی را به ثبت رساند.

مولر با میانگین بیش از یک گل در بازی‌های ملی با آلمان غربی، در حال حاضر در فهرست برترین گلزنان تاریخ تیم‌های ملی در رتبه ۲۱ قرار دارد، با وجود این که در بین ۴۸ گلزن برتر کمتر از همه بازی ملی داشته است. به همین دلیل در رتبه بندی تعداد گل زده نسبت به بازی ملی، او در رتبه سوم برترین گلزنان ملی قرار گرفته است.

مولر با نام مستعار "بمب افکن کشور" یا "بمب افکن" سال ۱۹۷۰ به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد. او پس از یک فصل موفق در بایرن مونیخ در جام جهانی ۱۹۷۰، برای آلمان غربی ۱۰ گل به ثمر رساند و به عنوان بهترین گلزن بازی‌ها کفش طلا را دریافت کرد.

گرد مولر سال ۱۹۷۲، به همراه تیم ملی کشورش قهرمان اروپا شد و عنوان بهترین گلزن مسابقات را به دست آورد. او در دیدار فینال دو گل به ثمر رساند. دو سال بعد، او در جام جهانی ۱۹۷۴ چهار گل (از جمله گل پیروزی بخش در فینال) به ثمر رساند.

زندگینامه گرد مولر

مولر با ۱۴ گل زده در جام‌های جهانی به مدت ۳۲ سال رکورد دار بیشترین گل زده تاریخ مسابقات جام جهانی بود.

سال ۱۹۹۹، مولر در فهرست بهترین بازیکن قرن اروپا از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) در رتبه نهم قرار گرفت و در بخش بهترین بازیکن قرن جهان به عنوان سیزدهم دست یافت.

سال ۲۰۰۴، پله، اسطوره فوتبال جهان، نام مولر را در لیست ۱۰۰ بازیکن بزرگ زنده جهان ذکر کرد.

شروع فوتبال

مولر متولد نوردلینگن آلمان، فوتبال خود را در باشگاه شهر خود TSV ۱۸۶۱ نوردلینگن آغاز کرد. او سال ۱۹۶۴ به بایرن مونیخ پیوست، جایی که با ستاره‌های آینده فرانتس بکن باوئر و سپ مایر هم تیمی شد. این باشگاه که بعداً موفق‌ترین باشگاه آلمانی در تاریخ می‌شود، در آن زمان هنوز در "ریجنالیگا سو" (Regionalliga Süd) لیگ منطقه جنوبی قرار داشت، که در آن زمان یک سطح پایین‌تر از بوندسلیگا بود.

پس از یک فصل، بایرن مونیخ به بوندسلیگا صعود کرد و موفقیت‌های طولانی مدت خود را آغاز کرد.

مولر با باشگاه خود در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ عناوین بسیاری را کسب کرد: او چهار بار عناوین قهرمانی لیگ آلمان، چهار بار جام حذفی، سه سال متوالی جام قهرمانان اروپا (اولین تیم آلمان غربی که موفق به کسب این جام شد و مولر در دیدار‌های فینال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ گلزنی کرد.) یک بار جام بین قاره‌ای و یک بار جام برندگان جام اروپا را کسب کرد.

مولر که یک گلزن فرصت طلب بود، هفت بار بهترین گلزن آلمان و دو بار هم بهترین گلزن اروپا شد.

مولر در ۴۲۷ بازی بوندسلیگا برای بایرن مونیخ ۳۶۵ گل به ثمر رساند، تقریبا ۱۰۰ گل بیشتر از دومین گلزن موفق بوندسلیگا، یعنی رابرت لواندوفسکی.

گرد مولر با به ثمر رساندن ۴۰ گل در فصل ۱۹۷۱–۷۲ رکورد بیشترین گل زده در یک فصل از رقابت‌های بوندسلیگا را در اختیار داشت، رکوردی که تا فصل گذشته پا بر جا بود. تا این که رابرت لواندوفسکی ۴۱ گل در فصل ۲۰۲۰–۲۱ به ثمر برساند.

مولر در هفت فصل از ۱۴ فصل خود به طور متوسط در هر بازی یک گل یا بیشتر به ثمر رسانده است. او در ۶۲ بازی بین المللی آلمان ۶۸ گل به ثمر رساند. او سال ۱۹۷۲، ۸۵ گل به ثمر رساند و رکورد بیشترین گل زده در یک سال تقویمی را در اختیار داشت تا این که ۴۰ سال بعد لیونل مسی در سال ۲۰۱۲ از مجموع گل هایش عبور کرد.

تیم فورت لادردیل

مولر پس از دوران حرفه‌ای خود در بوندسلیگا، سال ۱۹۷۹ به ایالات متحده رفت و به تیم فورت لادردیل در لیگ فوتبال آمریکای شمالی (NASL) پیوست. او سه فصل با این تیم بازی کرد، ۴۰ گل به ثمر رساند و به فینال لیگ سال ۱۹۸۰ رسید، اما شکست خورد. او سال ۱۹۷۹ عضو تیم دوم ستارگان NASL بود.

بازی‌های ملی

مولر در ۶۲ بازی برای آلمان غربی ۶۸ گل به ثمر رساند. او تقریباً ۴۰ سال بهترین گلزن تاریخ آلمان بود تا این که میروسلاو کلوزه در سال ۲۰۱۴ از او پیشی گرفت، هرچند کلوزه برای انجام این کار دو برابر مولر بازی ملی انجام داد و شصت و نهمین گل خود را در صد و سی و دومین بازی ملی خود به ثمر رساند.

بازی‌های ملی مولر سال ۱۹۶۶ شروع شد و ۷ جولای ۱۹۷۴ با قهرمانی در جام جهانی ۱۹۷۴ در ورزشگاه خانگی خود در مونیخ به پایان رسید.

ستاره ژرمن ها در پیروزی ۲ بر یک آلمان در فینال برابر تیم ملی هلند یوهان کرایف، گل پیروزی بخش تیم ملی کشورش را به ثمر رساند. چهار گل او در آن تورنمنت، به علاوه ۱۰ گل دیگرش در جام جهانی ۱۹۷۰ مجموعاً او را با ۱۴ گل به برترین گلزن تاریخ جام‌های جهانی تبدیل کرد. رکورد او تا مسابقات ۲۰۰۶ آلمان پا بر جا بود، اما به دست رونالدو مهاجم تیم ملی برزیل شکسته شد. مولر همچنین در مسابقات جام ملت‌های اروپا ۱۹۷۲ شرکت کرد و با چهار گل (از جمله دو گل در فینال) بهترین گلزن مسابقات شد و با تیم آلمان غربی جام قهرمانی را بالای سر برد.

زندگی بعد از فوتبال

مولر سال ۱۹۸۲ با فوتبال خداحافظی کرد و پس از آن دچار رخوت و گرفتار مشروبات الکلی شد. با این حال، همراهان سابقش در بایرن مونیخ او را متقاعد کردند که تحت دوره ترک اعتیاد به الکل قرار بگیرد. پس از رهایی از چنگال اعتیاد آن‌ها در تیم دوم بایرن مونیخ به عنوان مربی او را استخدام کردند. همچنین مجموعه‌ای از پوشاک توسط غول‌های ورزشی آدیداس با نام گرد مولر تهیه و تولید شده است. این بخشی از سری اصلی آدیداس است. در ژوئیه ۲۰۰۸ ورزشگاه "ریسر اسپورت پارک"، در نوردلینگن، جایی که مولر کار خود را از آن جا آغاز کرده بود، به افتخار او به "گرد مولر اشتیدیون" تغییر نام داد.

اکتبر سال ۲۰۱۵، اعلام شد که مولر از بیماری آلزایمر رنج می‌برد. او در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۲۱ درگذشت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار