وقتی افزایش روز‌های ناسالم، مردم خراسان جنوبی را به فکر مهاجرت می‌اندازد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از افزایش روز‌های ناسالم و بالا رفتن احتمال مهاجرت مردم از استان به علت افزایش گرد و خاک در دهه‌های آینده خبر داد.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: با توجه به این که استان در ناحیه پر فشار و خشک کشور قرار دارد و همچنین استانی است که بخش زیادی از آن را بیابان تشکیل می‌دهد، طبیعتا شرایط تولید گرد و غبار بیشتری را دارد.

او با اشاره به این که تولید گرد و غبار در ۱۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده است افزود: ریشه اصلی این مشکل برداشت بی رویه آب و چرای بی رویه دام‌ها است؛ تعداد دام استان دو برابر ظرفیت مراتع است.

اکبری اظهار کرد: هر قدر از سفره‌های زیر زمینی آب بیشتری برداشت شود، رطوبت خاک کمتر و پوشش گیاهی که مهم‌ترین عامل ممانعت از ایجاد گرد و غبار است ضعیف‌تر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به این که استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی در تولید گرد و غبار پیشتاز هستند اظهار کرد: خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به آب‌های آزاد دسترسی دارند که در آینده می‌توانند روی آن برنامه ریزی کنند و همچنین در کرمان شرایط جوی برای بارندگی فراهم است، اما در خراسان جنوبی که بارندگی کم است و به آب‌های ازاد دسترسی ندارد، شرایط حساس‌تر است.

او با اشاره به این که استان تحت تأثیر باده‌های ۱۲۰ روزه قرار دارد و نرخ تولید گرد و غبار در استان در مقایسه با کشور بیشتر است ادامه داد: در طول سال حدود ۷۰۰ هزار تن گرد و خاک در استان بلند می‌شود که سهم هر فرد حدود هزار کیلو گرم است.

اکبری بیان کرد: علی رغم این که امسال در مقایسه با پارسال روز‌های ناسالم افزایش داشته است، در شهرستان بیرجند پارسال ۶ روز ناسالم از نظر گرد و غبار داشته ایم و امسال تاکنون ۹ روز ناسالم بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر شرایط استان به همین شکل ادامه داشته باشد، در مصرف آب صرفه جویی نشود و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کنترل نشود، در دهه‌های آینده وضعیت به حدی نگران کننده می‌شود که افراد به فکر مهاجرت از خراسان جنوبی می‌افتند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.