جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی به دانش تولید ماده ضد سرطان دست یافت

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: جهاد دانشگاهی استان به دانش تولید ماده ضد سرطان "وین کریستین" و "وین بلاستین" دست یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، امین رستم زاده، رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: تولید ماده ضد سرطان و ضد تومور "وین کریستین" و "وین بلاستین" از گیاه دارویی پروانش در بیوراکتور یکی از ۱۰ طرح مصوب و شاخص کارگروه پژوهش آذربایجان غربی بوده که ۵۰ درصد اعتبار پژوهشی استان به این طرح ارزشمند جهاددانشگاهی آذربایجان غربی تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه دارو‌هایی که جهاد دانشگاهی به تولید فنی آنان دست یافته، به طور کامل وارداتی است، بیان کرد: طبق آمار معاونت غذا و دارو هر سال به طور متوسط حدود ۳۰۰ میلیارد ریال از این دارو در کشور مصرف می‌شود که ۹۵ درصد آن وارداتی است.

وی ادامه داد: از آنجا که تقاضای بسیار زیادی برای وین بلاستین و وین کریستین وجود دارد و تنها منبع تولید این دو ترکیب از گیاهان می‌باشد و امکان تولید شیمیایی آن‌ها در آزمایشگاه وجود ندارد، اهمیت مطالعه بر روی این گیاه و تولید دارو از طریق روش‌های بیوتکنولوژی چند برابر می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای گروه شیمی تجزیه اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده این گروه پژوهشی در نظر دارد طی دو سال آینده به دانش فنی ۵ طرح فناورانه مورد نیاز کشور دست پیدا کند که این طرح‌های فناورانه شامل اکسیژن زدا، دوپ حفاری، کاتالیست میراکس، پارابن و کود زیستی است.

وی با اشاره به اینکه گروه شیمی تجزیه واحد تعداد ۱۰ پروژه در سال ۱۳۹۹ و هفت پروژه در سال ۹۸ و ۴ طرح و پروژه مطالعاتی نیز در سال ۹۷ انجام وعقد قرارداد شده است، اظهار کرد: این رقم فقط در سه ماهه اول یک هزار ۴۰۰ به تعداد ۶ طرح پژوهشی کارفرمایی عقد قرارداد شده است و تراز مالی گروه نسبت به دو سال گذشته افزایش ۴ برابری داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی تعداد طرح‌های گروه کشاورزی متابولیت‌های ثانویه طی دو سال گذشته اظهار کرد: این رقم در سال ۱۳۹۹ به پنج طرح رسیده است.

رستم زاده ادامه داد: رقم تراز مالی این گروه ۷ برابر شده و نمونه‌های کشت بافت که از سال ۹۸ تحویل گروه شده از ۵۰۰ به ۲۷۰۰ نمونه رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.