سرپرست میراث‌فرهنگی میبد:

خانه قاجاری در بفروئیه میبد مرمت شد

مهرداد ذوالفقاری از مرمت خانه تاریخی و ثبتی طباطبایی در شهرستان میبد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مهرداد ذوالفقاری سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد گفت: خانه تاریخی سید جواد طباطبایی واقع در محله بفروئیه میبد از بنا‌های به‌جای مانده از دوران قاجار است.

او با اشاره به اینکه این بنا دریک پلان چهارضلعی و به‌صورت حیاط مرکزی طراحی و احداث‌شده است، افزود: ورودی بنا در جهت جنوب و به‌ صورت یک ایوان با پوشش سقف ضربی و با قوس هلالی بوده که این بخش دارای سکو‌هایی در طرفین است و بین سکو‌ها پلکانی وجود دارد که به هشتی ختم می‌شود و پس از هشتی راهرویی وجود دارد که به حیاط امتداد می‌یابد.

ذوالفقاری ادامه داد: حیاط این خانه به‌ صورت چهار ضلعی است که در مرکز آن حوضی مستطیل شکل و طرفین آن باغچه وجود دارد. در جهت شمالی حیاط یک اتاق پنج دری در مرکز و دو اتاق در طرفین آن وجود دارد و بخش شرقی دارای یک ایوان در مرکز و راهرو و اتاق‌های سه‌دری در طرفین است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد گفت: به‌طورکلی این بنا با مصالح خشت و آجر احداث شده است و دارای تزییناتی به‌صورت سیم‌گل، دم‌گیری گچی، همچنین کاربندی در بخش ایوان ورودی هشتی است.

ذوالفقاری بابیان اینکه مرمت یک امر مستمر است و بنا‌های تاریخی سالیانه نیاز به مرمت دارند، اظهار داشت: در این روند، خانه تاریخی طباطبایی در برنامه مرمت امسال قرار گرفت و در این خصوص فضای بیرونی آن شامل حیاط و حوض، مرمت شد.

سرپرست میراث‌فرهنگی میبد ادامه داد: این بنا سال ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار