آلودگی صوتی در محل کار می‌تواند در ایجاد بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد؟

محققان کانادایی در تازه‌ترین مطالعات خود به این سوال که آیا سرو صدای زیاد در محیط کار می‌تواند منجر به بیماری قلبی و کاهش شنوایی شود، پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، محیط کار و شرایط شغلی می‌تواند شامل قرار گرفتن در معرض صدای بلند باشد که از عوامل شناخته شده و قابل پیشگیری در کاهش شنوایی است. هدف برنامه‌ها و سیاست‌های حفاظت از شنوایی محافظت از کارگران در برابر کم شنوایی ناشی از سر و صداست، اما هنوز مشخص نیست که آیا واکنش‌های استرس ناشی از قرار گرفتن در معرض سر و صدا ممکن است منجر به سایر پیامد‌های منفی سلامتی شود احتمالا در سطوح صوتی کمتر از آن‌هایی که با کم شنوایی مرتبط هستند.

در مجله انجمن آکوستیک آمریکا، محققان وزارت بهداشت فدرال کانادا توضیح می‌دهند که چگونه داده‌های نظرسنجی اقدامات بهداشتی کانادا از ارتباط بین قرار گرفتن در معرض صدای زیاد و تغییرات نشانگر‌های زیستی برای بیماری‌های قلبی عروقی یا پیامد‌های آن مانند فشار خون بالا پشتیبانی نمی‌کند.

این مطالعه مقطعی بسیار وسیع، نتایج مورد انتظار برای کاهش شنوایی را بازتولید کرد اما از نظریه زیربنایی مبنی بر اینکه سر و صدا عامل جدی بیماری‌های قلبی عروقی است، پشتیبانی نمی‌کند.

دیوید مایکود، نویسنده مقاله می‌گوید: سر و صدا قطعا می‌تواند به عنوان یک عامل استرس زا عمل کرده و باعث ایجاد واکنش در بدن شود و پایگاه علمی بزرگی وجود دارد که ارتباط بین استرس و بیماری‌های قلبی و عروقی را نشان می‌دهد. اما این سوال باقی می‌ماند که آیا سر و صدای شغلی با ایجاد بیماری‌های مرتبط با استرس مرتبط است؟

بین سر و صدا و چندین نشانگر زیستی و پیامد‌های قلبی عروقی در داده‌ها ارتباط وجود دارد. با این حال هیچ یک از این موارد پس از تعدیل متغیر‌های مهم مانند سن، جنس و وضعیت اقتصادی اجتماعی از نظر آماری معنی دار نیست.

از آنجا که بسیاری از این متغیر‌ها خود با بیماری‌های قلبی عروقی و نشانگر‌های زیستی مرتبط هستند، ارتباط بین سر و صدا و پیامد‌های نامطلوب پیچیده است و ارزیابی میزان تاثیر صدا در ایجاد اختلال در سلامت قلب و عروق دشوار است.

کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا که اغلب با افت شنوایی با فرکانس بالا مشخص می‌شود، در داده‌های شنوایی سنجی این مطالعه وجود داشته و با قرار گرفتن در معرض سر و صدا ارتباط داشت؛ این مطالعه همچنین نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض صدای بلند که بفرد را مجبور به بلند کردن صدای خود برای صحبت با کسی می‌کند، به احتمال زیاد نشانگر دقیق قرار گرفتن فرد در معرض صدای بلند است.

مایکود می‌گوید: تمایل اصلی ما مربوط به شنوایی در میان کانادایی‌ها بود، نه به طور خاص برای بررسی اینکه آیا قرار گرفتن در معرض صدا ممکن است به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. ما متوجه شدیم که داده‌هایی برای بررسی رابطه بین سر و صدا و پیامد‌های قلبی عروقی در سطح ملی داریم.

در حالی که این مطالعه برای بررسی پیامد‌های بیماری‌های قلبی عروقی یا نشانگر‌های زیستی کلاسیک در محیط‌های خاص طراحی نشده است، مطالعات تاریخی که به طور خاص برای ارزیابی این پیوند طراحی شده است نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. برخی از محققان معتقدند شواهد کافی برای ارتباطات علی وجود دارد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.