به رسم هر ساله؛

نوای نقاره برای عزای حسینی در شهداد نواخته شد+ فیلم

همزمان با آغاز محرم به رسم همه ساله، عزاداری امام حسین (ع) در شهداد با نقاره زنی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حجت ابراهیمی زاده،  رئیس شورای شهر شهداد و نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در بخش شهداد گفت: هر ساله در روز اول محرم چند ساعت قبل از برپایی مراسم روضه خوانی،  نقاره زنی در ۱۰ مجلس قدیمی شهداد صورت می‌پذیرد و بدین گونه از محبان اهل بیت (ع) برای شرکت در عزای امام حسین (ع) دعوت می شود.

او درباره نقاره نوازی افزود: یکی از موسیقی‌های مقامی شهداد نقاره زنی است که قبل از طلوع و غروب آفتاب در آستان مقدس امام زاده زید (ع) ابن محمد دیباج شهداد (دومین امام زاده صحیح النسب استان کرمان) نواخته می‌شود.

او بیان کرد:کاربرد دیگر نقاره زنی در  شهداد در دهه اول محرم  است به طوری که هر ساله در روز اول محرم چند ساعت قبل از برپایی مراسم روضه خوانی این سنت در ۱۰ مجلس قدیمی شهداد اجرا می شود و بدین گونه از محبان اهل بیت (ع)  برای شرکت در عزای امام حسین دعوت به عمل می‌آید.

رئیس شورای شهر شهداد تصریح کرد: نقاره زنان شهداد، طبق یک رسم قدیمی از چند روز قبل از آغاز ماه محرم طبل‌های خود را با چرم‌های نو که در حوض مقابل آرامگاه امام زاده زید (ع) خیس شده به طرز ماهرانه‌ای تعویض و برای اینکه صدای طبل تغییر نکند با طناب‌هایی از جنس همان چرم محکم می‌بندند. 

 

انتهای پیام/ م 

برچسب ها: نقاره نوازی ، محرم1400
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.