مدیرکل دامپزشکی استان همدان:

ذبح دام در حسینیه ها و بین دسته‌های عزاداری توصیه نمی شود/خطر انتقال بیماری دام به انسان ها

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نسبت به ذبح دام بدون نظارت دامپزشکی در هیئت های عزاداری هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمودرضا رسولی مدیرکل دامپزشکی همدان با اشاره به آغاز محرم نسبت به ذبح دام بدون نظارت دامپزشکی در هیئت های عزاداری هشدار داد.

او گفت: تب کریمه کنگو بین دام‌ها از جمله بیماری‌های خفیف محسوب می‌شود که بدون علامت بوده و به این ترتیب دامداران متوجه بیماری تب کریمه در دام نمی‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه تب کریمه کنگو در دام‌ها به شکل زودگذر و موقتی است، تصریح کرد: علامت این بیماری در دام‌ها به شکل تب خفیف و بی اشتهایی مختصر بروز می‌کند که در اغلب موارد دامداران متوجه بیماری در دام نمی‌شوند.

رسولی تأکید کرد: در شرایطی که دام مبتلا به تب کریمه باشد از طریق میزبان کنه این بیماری به انسان قابل انتقال است، به گونه‌ای که کنه پس از خون‌خواری از دام به انسان می‌چسبد و بیماری را به انسان انتقال می‌دهد که این بیماری در انسان‌ها کشنده است.

او با بیان اینکه برای تب کریمه کنگو واکسنی در بین دام‌ها علیه این بیماری وجود ندارد، تأکید کرد: خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو تاکنون در استان همدان گزارش نشده است، اما با این تفاسیر نسبت به سم‌پاشی جایگاه دام‌ها اقداماتی را انجام داده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیان کرد: برای دام‌های عشایر در صورت تقاضا نیز عملیات سمپاشی دام‌ها علیه تب کریمه کنگو انجام می‌شود، همچنین در راستای اجرای طرح سم‌پاشی در صورت مشاهده دام عشایر نیز این طرح برای آن‌ها اجرا می‌شود.

این مسئول به عزاداران حسینی برای انجام نذورات خود در ایام محرم توصیه کرد: ذبح دام را در کشتارگاه دامپزشکی انجام دهند تا جلوی هر گونه آلودگی گرفته شود.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.