در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛ بدعت یا دستور اهل بیت (ع)؟

حجت‌الاسلام حسینی کارشناس مذهبی گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس اهل بیت (ع) نه گناه است و نه مکروه.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خداوند متعال برگزیدگان و جانشینانی دارد که یکی از آن‌ها حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که خون مقدسش باعث بقای دین اسلام شد. در روایات نقل است که «الإسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء»؛ اسلام به دست پیامبر اکرم (ص) ظهور یافته اما با خون  امام حسین (ع) ماندگار شد. در نتیجه جوشش خون و برافراشته شدن پرچم حسینی، رمز بقای اسلام است. به همین جهت اهمیت مجالس مربوط به امام حسین پس از ۱۴۰۰ سال روشن می‌شود  که چراغ اسلام به واسطه این کیمیای اشک و حضور در مجالس حضرت برافروخته نگه داشته می شود.

هیئت محلی برای تبرک جستن و هبوط ملائکه است

وی تصریح کرد: جایی که نام اهل بیت برده می‌شود قطعا فضای مقدسی است که محل تبرک جُستنِ ملائکه است؛ اما در تاریخ به نقل ها و روایات متعدد و بر اساس مصلحت، گاه خود معصومین (ع) نیز گرفتار بیماری می شدند. مثلاً چشم‌درد امیرالمؤمنین (ع)، تاول زدن پای امام مجتبی (ع) در پیاده ‌رَویِ  مکه ؛ حال آن که این نفوس مقدس با وجود کرامات و معجزات متعدد که به راحتی قدرت پیشگیری یا شفای این موارد را دارا بودند اما آن را برای مصالحی مانند بردن اجر بیشتر، به کار نبرده اند. پس ما باید به دنبال انجام وظیفه دینی شامل قرآن،  سنت و عقل باشیم.

این کارشناس مذهبی اذعان داشت: در روایات مطرح شده هنگام بروز بیماری از خدا شفا بخواهید که البته باید گفت این اعتقاد به شفای خداوند، با دارو و رعایت مسائل بهداشتی منافاتی ندارد. رعایت دستورالعمل های بهداشتی در راستای پیشگیری است نه درمان و در هر حال باید انسان در رفتارهایش مانند امامان، دین و عقل را لحاظ کرده و نظافت را رعایت کند؛ چرا که «النظافة من الایمان».

رعایت شیوه نامه های بهداشتی گناه نیست! / رفتار اهلبیت بر اساس معجزه و کرامت است یا علل طبیعی ؟

پیشگیری، قبل از شفا و درمان

سید احمد حسینی در ادامه گفت: ما هزاران حدیث در باب طب و بهداشت داریم که بسیاری از آنها نه به جهت درمان بلکه جنبه پیشگیری دارد. در اسلام هیچ تضمینی در راستای دفع بلا و مریض نشدن با وجود رعایت نکردن یا رعایت کردن مسائل بهداشتی توسط افراد وجود ندارد. در نتیجه این صحبت لزوم عقلی رعایت شیوه نامه بهداشتی توسط هیئت ها را مشخص می‌کند.

  عوام فریبی ممنوع!

وی تشویق مردم به مخالفت با رعایت بهداشت را عوام فریبی دانست و افزود: اشخاصی مثل مراجع که ما دین را باید به واسطه آن ها و تخصص کاملی که در این امر دارند داشته باشیم، نیز به این مسئله تأکید دارند. رعایت نکردن بهداشت در هیئت مانند این است که شخص به مشهد رفته اما حمام نرود؛ چه کسی این حرف را قبول می کند؟ 

او  اظهار کرد: رعایت شیوه‌نامه‌ها در مجالس اهل بیت (ع) نه گناه است و نه مکروه. روا داشتن چنین نسبت هایی به کسی که رعایت می‌کند خلاف واقع و حق الناس است. در طول تاریخ از این قبیل بد فهمی ها در مسائل اعتقادی بوده است.

با توکل زانوی اشتر ببند

این کارشناس مذهبی با بیان اتفاقی در زمان پیامبراکرم (ص) که مردی شترش را رها و به قصد نماز رفته و به هنگام بازگشت شتر را نیافته گفت مرد نزد پیامبر آمد و از نبود شترش گله مند بود و عرض کرد که من برای خدا شتر را رها کرده و آمدم به نماز اما خدا از شتر من محافظت نکرد؛ پیامبر فرمود: «إعقِل و تَوَکَّل»/ اول زانوی شتر را بسته سپس توکل کن.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی در پایان تصریح کرد: توکل بر خدا منافاتی با رعایت جانب عقل و احتیاط نداشته و مهم انجام وظیفه و سپردن نتیجه به خداوند است این مطلب مثل این است که شخصی باگذاشتن سوئیچ روی ماشین و دزدیده شدن آن به خدا بگوید که چرا ماشینش را دزدیدند.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛ بدعت یا دستور اهل بیت (ع)؟

رفتار اهل بیت بر اساس معجزه و کرامت است یا علل طبیعی؟    

وی افزود: امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانی های معروفشان فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. با توجه به این مطلب وظیفه ما است که به مجالس امام حسین (ع) خصوصاً در ماه محرم و صفر، اهمیت دهیم؛ اما در این مسیر باید به چند نکته توجه کنیم؛ اول اینکه ائمه بندگان خداوند هستند و به خواست خداوند بر دیگران برتری دارند «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ» ؛ خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برترى داد. در نتیجه می‌توانند معجزه انجام دهند اما بیشتر اوقات رفتار این بزرگواران بر اساس اسباب و علل عادی است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما نباید طوری تبلیغ کنیم که فرد با ورود به یک حرم یا مکان مقدس، هیچ اتفاق بدی برایش پیش نمی آید. به عنوان مثال در حرم امن الهی یعنی مکه آیا دزدی اتفاق نمی‌افتد؟ پس اینطور نیست که اگر شخصی در این محیط آمد هیچ مشکلی شامل او نمی‌شود.

حجت الاسلام حسینی مطرح کرد: در اینجا سوالی پیش می آید که آیا اهل بیت (ع) قدرت جلوگیری از دزد یا قاتل را ندارند؟ بله صد درصد این قدرت را دارند اما از کجا معلوم بنا بر مصالحی که می‌دانند این قدرت را نسبت به هر فردی در هر زمانی اعمال کنند. تمام دانشمندان اسلامی این نکته را در علم اصول فرموده اند که دفع ضرر محتمل واجب است؛ یعنی اگر جایی احتمال ضرر و احتمال خطر است عقل پیشگیری و جلوگیری از آن را ضروری می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار