معدنی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

گام برداشتن پژوهشگاه رویان در درمان بیماری‌های صعب العلاج

مسئول بخش قلب سلول درمانی پژوهشگاه رویان درباره تاثیر سلول درمانی بر بیماری های صعب العلاج توضیح داد.

هدی معدنی مسئول بخش قلب سلول درمانی پژوهشگاه رویان  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سلول درمانی اظهار کرد: علم پزشکی باساختی در کتاب‌های پزشکی ما از سال ۲۰۰۸ وارد شده است.

او افزود: علم پزشکی امروزه به اندازه‌ای پیشرفت کرده که برایش محصول تاییددار داریم، تاییددار بودن یعنی چیزی که بتوان برای بیمار استفاده کرد و مراحل آزمایشی آن را در ۳ دوره آزمایشگاهی و انسانی و حیوانی انجام داد.

معدنی تصریح کرد: محصول‌های تاییددار وقتی ۳ مرحله فوق را پشت سر می‌گذارند یک نهاد ناظر در کشورما که سازمان غذا و دارو نام دارد اجازه استفاده آن را در بیماران می‌دهد.

مسئول بخش قلب سلول درمانی پژوهشگاه رویان ادامه داد: امروزه ۷۳ محصول مجوزدار توسط ناظران مختلف در بیماری‌های گوناگون مورد تایید قرار گرفته که عمده آن‌ها در بیماری‌های سرطان و خونی است، اما پژوهشگاه رویان در درمان بیماری‌های چشم، سیستم گوارشی، پوست، مغز و اعصاب، قلب و ... محصول دارد.

معدنی گفت: درمان‌های باساختی در ۳ مرحله سول درمانی، ژن درمانی و درمان بر پایه مهندسی بافت تقسیم بندی می‌شوند. قدیمی‌ترین این دسته‌های درمان به سلول درمانی معروف است. اما بعضی اوقات برخی بیماری‌ها هم با عنوان سلول درمانی شناخته می‌شود و ممکن است که درست نباشد، اما به علت قدمت پزشکی باساختی سلول درمانی نامیده می‌شوند.

درمان بیماری‌های قطعی وارد فیلد سلول درمانی نخواهند شد

مسئول بخش قلب سلول درمانی پژوهشگاه رویان ادامه داد: برخی بیماران با پژوهشگاه برای جراحی‌های زیبایی تماس می‌گیرند و فکر می‌کنند که سلول درمانی جایگاه دارد، اما عملا چیزی که درمان استاندارد داشته باشد و بیمار جواب بگیرد هیچ زمانی وارد فیلد سلول درمانی نخواهد شد.

معدنی اضافه کرد: باید اطلاع رسانی درستی داشته باشیم، اگر کسی کاندید درمان دسته‌ای از پزشکی باساختی می‌شود به معنای درمان کامل نیست، هرچند که این تیپ درمان‌ها برای سرطان‌های اطفال کامل هستند.

مسئول بخش قلب سلول درمانی پژوهشگاه رویان ادامه داد: تمامی درمان‌های سلولی ما نتیجه قطعی از سلامت بیمار نمی‌دهند؛ چرا که سلول درمانی یک علم نوینی است، بلکه بیماری‌های صعب العلاج ما بهبود جسمی فرد را به همراه خواهد داشت.

معدنی افزود: پژوهشگاه رویان در حال کار کردن روی درمان سکته‌های مغزی است و مابقی کشور‌ها هم در این زمینه فعالیت می‌کنند. برای مثال، در حوزه مغز و اعصاب بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، ام اس، آلزایمر، پارکینسون، ضربه نخاعی وجود دارند که از نظر ما جزو بیماری‌های صعب العلاج هستند و برای درمان آن‌ها فعالیت خود را آغاز کرده ایم.

مسئول بخش قلب سلول درمانی پژوهشگاه رویان ادامه داد: یک مقاله‌ای را سال گذشته منتشر کردیم تا به جهان بفهمانیم که علم سلول درمانی خیلی هم عقب نیست. تا به امروز ۵ محصول تاییدیه دار از سازمان غذا و دارو در ایران وجود دارد که در دسته درمان‌های سلول درمانی و درمان مهندسی بافت جای می‌گیرد. اما، هنوز درمان ژن درمانی مورد تایید نداریم و به علت اینکه محصول مورد تایید ژن درمانی در دنیا داریم در ایران هم روی آن کار می‌کنیم و تحقیقات آزمایشگاهی حیوانی آن انجام شده و آماده شروع تحقیقات انسانی آن هستیم و در سال ۲۰۱۷ محصول آن در دنیا به سرعت مطرح شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار