تفسیر قرآن؛

پاداش هجرت در راه خدا چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۰۰ سوره نساء را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمَنْ یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا

و هر کس در راه خدا (از وطن خویش) هجرت کند در زمین برای آسایش و گشایش امورش جایگاه بسیار خواهد یافت، و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی بر خداست و خدا پیوسته آمرزنده و مهربان است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۰۰ سوره نساء

تفسیر آیه ۱۰۰ سوره نساء

محمّدبن‌حکیم گوید: به امام کاظم (ع) ماجرای زراره و فرستادن فرزندش به مدینه را عرض کردم. ایشان فرمودند: «امیدوارم زراره از جمله کسانی باشد که خداوند درباره‌ ایشان فرمود: وَ مَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَع أَجْرُهُ».


بیشتر بخوانید


یکی از مسلمانان مکّه بیمار شد گفت مرا از مکّه بیرون ببرید تا جزء مهاجران باشم. همین که او را بیرون بردند، در راه درگذشت. سپس این آیه نازل شد. همه‌هجرت‌های مقدّس، مثل هجرت برای جهاد، تحصیل علم، تبلیغ  مصداق این آیه است.  امام صادق (ع) در روایتی فرمودند:کسی که برای معرفت امام زمان خود از خانه و شهر خود خارج شود، ولی اجل به او مهلت ندهد، از مصادیق این آیه است.

پیام‌های  آیه ۱۰۰ سوره نساء

۱-هجرت، زمینه ساز گشایش و توسعه است. «مَنْ یُهاجِرْ ... یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُراغَماً»؛ نابرده رنج، گنج میسّر نمی‌شود.

۲-ما مکلّف به وظیفه ایم، نه نتیجه. مهم خروج از منزل است، نه وصول به مقصد. «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ»

۳-راه خدا و رسول را بروید، نگران مرگ و حیات نباشید. «ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ»

۴-پاداش «مهاجر» با خدا و بالاتر از بهشت است. «وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللّهِ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
زراره
۱۳:۲۲ ۱۵ دی ۱۴۰۰
باسلام،
پاداش هجرت هنر و علم و صنعت می باشند و جوامعی که از آنها بی بهره اند، پاداشی در مقابل هجرت تاریخی اندیشه و فکر و خیال در یافت ننموده اند.
آخرین اخبار