زلنسکی: روس‌تبار‌های دونباس بهتر است به فکر مهاجرت به روسیه باشند

رئیس‌جمهور اوکراین گفت ماندن در شهر دونباس برای آن دسته از شهروندانی که خود را روسی می‌دانند اشتباه است و به آن‌ها توصیه کرد به روسیه بروند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که ماندن در شهر دونباس برای آن دسته از شهروندانی که خود را روسی می‌دانند اشتباه بزرگی است و به آن‌ها توصیه کرد به روسیه بروند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خطاب به شهروندان روس‌تبار دونباس اعلام کرد: «اگر شما امروز در قلمرو دونباس که به‌طور موقت اشغال شده، زندگی می‌کنید و فکر می‌کنید چون شما روس هستید،  اوکراین باید با روسیه باشد، کاملاً در اشتباه هستید. دونباس  هرگز به قلمرو روسیه تبدیل نمی‌شود. هرگز.»

وی افزود: «باید بدانید داستان روسیه و اوکراین مانند آن دیواری است که قبلاً در آلمان بود و شرق و غرب آن را از هم جدا می‌کرد. به خاطر فرزندان و نوه‌های شما زمان آن رسیده است که در فدراسیون روسیه به فکر جایی برای خود باشید. دونباس بدون اوکراین تمدنی نخواهد داشت.»

 رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به اوکراینی‌ها در دونباس اطمینان داد که این منطقه به عنوان بخشی از اوکراین دوباره باز خواهد گشت و از اشغال روسیه خارج خواهد شد.

زلنسکی، به اوکراینی‌های ساکن دونباس گفت: «اگر احساس می‌کنید اوکراینی هستید و به پرچم اوکراین، زبان اوکراینی حتی اگر در مدرسه به شما آموزش ندادند، احترام می‌گذارید، در دونباس بمانید که به زودی آن را از تصرف روسیه خارج خواهیم کرد.»

پیش‌تر دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در واکنش به سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که روسیه و اوکراین را یک ملت خوانده بود، گفت: «اوکراین و روسیه دو کشور جداگانه هستند.»

پس از کودتا در کی‌یف، پایتخت اوکراین در سال ۲۰۱۴، شهروندان منطقه دونباس از تأسیس دو جمهوری محبوب به نام جمهوری دونتسک و جمهوری لوگانسک خبر دادند. اوکراین با آغاز یک عملیات جنگی علیه آن‌ها در تلاش برای به دست آوردن دوباره کنترل منطقه به آن‌ها واکنش نشان داد. این تلاش بی‌نتیجه بود زیرا بسیاری از شهروندان منطقه که روس یا روسی زبان بودند داوطلب دفاع از دو جمهوری بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار