اولویت رئیسی برای تغییر وضعیت موجود کدام است؟

موارد مختلفی در لیست اولویت های رئیس جمهور جدید مطرح است که به نظر می تواند شرایط موجود را متحول کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مدل، امر دین در برابر دنیا، امر عزت در کنار رفاه به عالم عرضه شد تا بدانند پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را و اینکه دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت و تمام شئون زندگی او را اداره کند. در یک کلام جمهوریت در کنار اسلامیت و استقلال در کنار آزادی در هم آمیخت.

این جملات حرف های رئیس جمهور هشتم، در مراسم تنفیذ بود که به ایجاد رفاه و عدالت در میان عموم مردم اشاره شده است.

با آغاز دولت جدید حرف و حدیث ها و انتظارات عام و خاص برای حل بحران های موجود در جامعه بالا کرفته است اما توجه به گفته های رئیس جمهور تا حدی اولویت های او در دوران جدید را تبیین می کند.

ساعات ابتدای تنفیذ حکم ریاست جمهوری از طریق فضای مجازی و واقعی سراغ مردم رفتیم تا دغدغه اصلی و انتظار آن ها از دولت جدید را جویا شویم.

اولویت رئیسی

تغییر وضعیت موجود با اولویت معیشت!

او در ادامه صحبت هایش می گوید: پیام مردم تغییر وضعیت موجود بود. با توجه به رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهی‌های دولت در پنج سال اخیر، وضعیت مردم را وضعیت مناسبی نمی‌بینیم چه به دلیل دشمنی دشمنان و چه به دلیل کاستی‌های داخلی.

رییسی با بیان اینکه سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد، گفت: ما وضعیت سفره مردم را به خارج از کشور گره نخواهیم زد. من به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم اما کارهای زیادی همچنان پیش پای دولت است و ما یک برنامه تحولی آنی، فوری و کوتاه مدت برای مواجه با مسائل پیش‌رو مشخص کردیم و به سرعت با این موارد مواجه می‌شویم.

در بسیاری از رسانه ها به این موضوع اشاره شد که تحول در کلمات حجت الاسلام رئیسی جایگاه ویژه ای دارد و در بسیاری از مقاطع این موضوع شدت بیشتری هم گرفته است.

رهبر انقلاب در پاره از سخنانشان اینطور به رئیس جمهور منتخب توصیه می فرمایند« یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله‌ی مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همه‌ی مردم؛ بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی. البتّه حضور در میان مردم -که سابقه‌ی این کار را هم ایشان دارند- نباید افراد را از ارتباط با نخبگان غافل کند. ارتباط با نخبگان هم در جای خود یک حرکت بسیار لازم و مفید است؛ تبادل نظر با نخبگان، و استفاده‌ی از نظر نخبگان.«

ما نیز با این توصیه به میان مردم می رویم تا از انتظاراتشان مطلع شویم.

مردم از دولت سیزدهم چه می خواهند؟

در بازار از بسیاری از کاسبات پرسیدیم که انتظارات شما برای تحول در دولت جدید چیست؟ یکی از این کسبه می گوید: علاوه بر کنترل نرخ ارز ما نیازمند مدیریت در حوزه توزیع اقلام سفره مردم هستیم. موضوعی که اگر به درستی اجرا شود معیشت بهتر می شود.

این سوالمان را در میان برخی از کارمندان هم بردیم که پاسخ های جالبی داشتند.

یکی از کارمندان بانک که در روزهای پایانی خدمت خود و رسیدن به درجه بازنشستگی بود در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: سال هاست که ترس بازنشستگی و تبعیض بین کارمندان مشکلات زیادی را ایجاد کرده، خوشبختانه طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان روی کار آمد، امیدواریم سریع تر تصویب شود تا کارکنان با روی گشاده به بازنشستگی بروند و جای برای جوانان باز تر شود.

بد نیست این سوال را از بانوانی که خانه دار هستند و با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند هم بپرسیم. در میانه مصاحبه های مردمی این سوال را از یکی از بانوان پرسیدم که در جواب به یک جمله امتفا کرد« تحصیل برای فرزندان آسان و اشتغال برای جوانان بیشتر شود»

اولویت رئیسی برای تغییر وضعیت موجود کدام است؟

اما سوال اینجاست در شرایط موجود اولویت های دولت آقای رئیسی چیست؟ مدیریت کرونا و یا کنترل تورم و نقدینگی و سدسازی در قبال تاثیر تورم بر زندگی مردم؟ موقعیت های حساس و شاید پیچ های خطرناکی که در مقابل دولت جدید قرار دارد نیازمند دقت نظر و توجه ویژه است.


بیشتر بخوانید


البته بیانات رهبر انقلاب و توصیه‌های ایشان در سه گروه قابل تامل و توجه است. استفاده از ظرفیت های کلانی که از مشکلات این روزها بیشتر است، مبارزه با فساد در تمام مقاطع، برنامه محور عمل مردن در امر اقتصاد.

سه شاهرگ اصلی برای تغییر وضعیت موجود

سه موردی که توجه به آن ها اصلی ترین مشکلات را حل خواهد کرد. مشکلاتی که تورم گریبان گیر آن ها شده است.

شاید بد نباشد که در پایان این گزارش سراغ کارشناسانی هم برویم که از دغدغه هایشان برای حل مشکلات فعلی می گویند.

محمدحسن دهقان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به تعدادی از سوالات ما پاسخ داده است.

بیکاری یکی از دغدغه های اصلی جوانان است، به نظر شما حل این موضوع چکونه در دولت جدید شدنی است؟

دهقان: افزایش تولید باعث نیاز بیشتر به کار می‌شود و با کاهش تولید و پدید آمدن رکود، کارگران کمتری هم مورد نیاز است و سرمایۀ کمتری مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد؛ در چنین شرایطی اقتصاد شاهد بیکاری است که این منابع می‌توانست برای تولید کالا و خدمات از آن استفاده شود، اما از آن‌ها برای تولید هیچ چیز استفاده ای نمی‌شود.

 اقتصاد مقاومتی جهت کاهش نرخ بیکاری و تولید راهکارهای زیادی دارد، اما نه اینکه هر تولیدی را به هر قیمتی که شده انجام دهیم.  بلکه به معنی تولید کالا‌های استراتژیک، آینده دار و دانش بنیان است که باعث استقلال کشور، افزایش قدرت اقتصادی، افزایش بهروری و کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

به نظر شما بیکاری مطلق موضوع بحث دولت هاست یا بیکاری در مقاطع مختلف؟

دهقان: مهم ترین شاخص ارزیابی شغل های ایجاد شده در کشور، نرخ بیکاری است. نرخ بیکاری از نسبت تعداد بیکاران به کل جمعیت فعال کشور ضرب در صد به دست می‌آید.

تجربه مشابه مقابله با بیکاری در خاطر دارید؟

دهقان: آلمان بعد از جنگ جهانی به عنوان شکست‌خورده جنگ با مشکلات وحشتناکی دست به گریبان شد؛ که می‌توان به تورم میلیونی اشاره کرد این مشکلات در کنار خسارات شدید جنگ و از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های این کشور، کاهش درآمد‌های موثر دولت را در پی داشت و دولت آلمان برای تامین منابع مالی اقدام به چاپ پول کرد.

این راهبرد باعث بوجود آمدن ابر تورم شد، اما کارشناسانی از جمله شاخت به این باور بودند که باید ساختار اقتصادی آلمان را تولید محور کرد و از صادرات حمایت اعتباری کردند.

تزریق هدفمند اعتبار برای حمایت از صنایع پیشران و بهبود قدرت خرید کارگران. ولی مهم‌ترین عامل ایجاد مکانیزم انتشار بود به این معنی که بانک‌های تخصصی ایجاد شدند و خلق پول هدفمند ایجاد شد این عمر باعث رشد اقتصاد چشم گیر و مهار ابر تورم اقتصادی آلمان شد.

دهقان: باید به این نکته توجه کرد که در فرمول نرخ بیکاری فقط افرادی که از بازار کار خارج شده‌اند و از اشتغال قطع امید کرده‌اند، بی‌کار تلقی می‌شوند؛ بنابراین ما در نرخ بیکاری افرادی را که در جمعیت غیرفعال هستند، نمی‌بینیم. با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد در جمعیت غیرفعال هستند (حدود هزارو صد نفر) این نرخ بی‌کاری نمی‌تواند نشان دهد وضعیت اشتغال بهتر شده است. ما در سال ۹۸ افزایش زیادی در جمعیت غیر‌فعال داشتیم. افزایش افرادی که از بازار کار خارج شده‌اند، موجب شده نرخ بیکاری کاهش پیدا کند. در اصل کاهش نرخ بی‌کاری ناشی از کاهش نرخ مشارکت بوده است.

در کلام پایانی، نقطه و راه حل کاهش بیکاری چیست؟

دهقان: طبق عرایض قبلی بدون شک تولید و حمایت از کسب و کار‌های نوپا است راه حل مبارزه با بیکاری است.

سخن پایانی

اولین قدم برای تشخیص اولویت های دولت جدید، معرفی کابینه و اعضای هیئت دولت است. افراد و نگرش ها قطعا می توانند تشخیص را برای کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف راحت کنند. حالا باید منتظر ماند و دید دولت سیزدهم با چه آرایشی روی کار خواهد آمد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۵۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
سلام ، این که برنامه های کاری دولت نبود ، نظر چند نفر بود ، اصلا دولت برنامه ای اعلام کرده یا فقط شعار های کلی داده ؟
Canada
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
در شهر ونکوور کانادا .شهرداران به مردم تخم گیاه و گل مجانی میدهند با طرز کاشت و نگهداری
بعد در روز معینی شهردارن برای بازدید از محصول میایند و همه کسانی که در پرورش گل و گیاه شرکت کرده اند .مسابقه میگذارد که محصول کی بهتر است
اول و دوم و سوم مشخص میشه و بعد یک روز همه را به شهرداری دعوت و جایزه میدهند
جایزه ابزار کشت گل و گیاه میدهند
بزرگسالان در اپارتمان هایی که هستند .یک تکه زمین برای. کشت میوه و گل و گیاه بهشون داده شده تا از
مصرف کننده به تولید کننده تبدیل شوند و
سرشون گرم بشه و احساس تنهایی نکنند و ورزشی هم برایشان حساب میشه
ایکاش شهردارن این روش کاشت را کپی کنند
در بالکنی کاشت گل و گیاه وووو
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۹:۳۶ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
خاوری خودتی؟
تنهایی ؟
آخی !
بکار سرگرم می شی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
از شما رییس جمهور انقلابی توقع داریم
اولین اولویت شما معیشت مردم
و کرونا باشد
Iran (Islamic Republic of)
Seyed
۱۹:۳۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام.خدمت جناب آقای رئیسی عرض تبریک به ایشان.و اما بعد کشور بعد از حدود ۳-۴سال متمادی درگیری های زیادی داشته مردم توقع دارن که ایشون در دوران ریاست خودشون تنشهای اقشار مختلف جامعه رو دفع یا در حد توان کاهش بدن.باید با انتخاب کادری که پیگیر کار است،کشور رو به ثبات برسونه و از این ولوشو که هر کی یک نرخ تعیین میکنه نجات بده.
در گام بعد باید به وضع اقتصاد و روابط خارجی رسیدگی بشه،مشکل مسکن چیزیه که همه درگیرشن روی اون هم باید کار عظیمی رخ بده
بنابه فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد چیزی درون زاست که اگر درست اجرا بشه فوران کرده و به خارج از کشور میریزه.
باید با همه تعامل صلح طلبانه منوط به منافع و احکام داشت و ....اعدو لهم ماستطعتم من قوه
خدا یار و نگهدارتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
فقط وضع را بدتر نکندکاربزرگی خواهدبودشاید بعداز چهارسال مردم توانستند نفسی بکشند
Netherlands
کوروش
۱۶:۰۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
گرونییییی
Canada
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
راه حل برای کنترل گرانی بدهید
لطفا اگر مشکلی را مطرح میکنید
اگر راه حلی به معزتون میاید .بنویسید
شاید راه حل تون مشکل گشا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
اقای رییسی ازتون توقع داریم از همین الان شروع کنید. کادری رو انتخاب کنید که ظرفیت این رو داشته باشند سه شیفت خدمت کنند .
فساد و تنبلی در پوست و استخوان اکثریت کادر دولتی در هرارگانی رخنه کرده و بدتر از کرونا سیستم کشور رو فلج کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
مثل دوران قبل از اکتشاف نفت هر خانه را تبدیل به یک کارخانه و مرکز تولیدی کنید و اونهارو مدیریت و پشتیبانی کنید اینجوری زیرساخت آماده است فقط پشتیبانی ، مشاوره و حمایت میخواد.
یه زمانی پدران ما با صنایع دستی خانگی زندگیهاشون را می‌چرخاندن حالا که همه چیز هم ماشینی و سریع و پربازده شده فقط یه برنامه ریزی و هماهنگی همه جانبه میخواد
Canada
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
هر چه زودتر واکسن به تمام ملت تزریق کنید
تا بازار رونق بگیرد
و امار مرگ و میر کاهش یابد
و در پارک ها اهنگ شاد بخش بشه
چونکه هر چه ملت شادتر باشند .بازدهی بهتری خواهند داشت
گروه موسیقی محلی راه بیندازید
اینشالله بعد از محرم .
Canada
ناشناس
۰۶:۱۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
اول .شفاف سازی برای رسوا و اشکار کردن دزدان و واسطه ها و دلالان
وبعد شفاف سازی رای نمایندگان که پشت عدم شفاف سازی قایم شده اند .هر
نماینده رای منفی برای ثبت اموال دست اندرکاران قبل از پست و بعد از ترک پست بدهد
ریگی در کفش دارد و لیست دزدان هویدا میشه
Canada
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
راه حل .بیکاری جوانان
اموزش حرفه مورد نیاز وطن و بر حسب علاقه جوانان
دادن زمین مجانی و وام بدون سود تا زمانی که قادر به بازدهی باشند
برای جلوگیری از حاشیه نشینی
بر حسب جعرافیای محل .اموزش حرفه .زمین مجانی و وام بدون سود
باید دولت مردمی کار کند که
ملت از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل شوند
بعد شفاف سازی
اول از نمایندگان مجلس
ثبت اموال قبل از پست و مقام و ثبت اموال بعد از ترک پست و مقام
جلوگیری از واردات بجز مواد خام مورد نیاز صادرات
جلوگیری از صادرات مواد خام
جلوگیری از کار کردن عجوزان در بخش دولتی و خصوصی
خانمها که سرپرست خانواده نیستند .پاره وقت کار کنند
تا کار به جوانان برسد
دولت مردمی ترابخدا از قیافه های تکراری چند دهه در پست و مقام نجات مون بدهید
میخواهیم فقط جوان نخبه در تمام پست و مقام ها ببینیم
بقیه عجوزان .اگر عاشق کاریند .مجانی و توشه اخرت بسازند
Canada
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
بهتره دولت. اش را برای حتی یک ماه هم شده
جنوب و بعد مناطق محروم ببرند و
چونکه مرد کف بازار است .
انقدر در ان مناطق بماند تا
مشکلات شون برطرف بشه
خوش بین به دولت مردمی هستیم
با توکل بخدا و حمایت مردم بر مشکلات که خیلی خیلی
زیاد هم هستند .فایق میشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اول باید بورسو درست کنه که 80درصدضررمان جبران بشه که فقط پول خودمون دستمون بیاد
Canada
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگر دست دلالان و واسطه ها قطع بشه و
بعد شفاف سازی تا
همه دزدان دست شون رو بشه
و بعد برطرف کردن بیکاری و مسکن جوانان
والله دولت روحانی انقدر مشکل بوجود اورده اند که
جناب رییسی نمیتوانند
از کجا شروع کنند
اگر کانالهای معاند .شایعه نمیکردند که اگر
به رییسی رای دهید
دیوار برای جدا سازی زنان و مردان در پیاده رو ها میکند
هیچ وقت روحانی رای نمیاورد که اتش به وطن مان بزند
در اصل کانالهای معاند مقصرند و کسانی که باورشون کردند و به روحانی و دار و دسته اش رای دادند
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۹:۲۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، ونزوئلا ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
یه هماهنگی و همخوانی جامع بین حقوقها لازمه
بعضیها نجومی و بعضیها زیر صفر
بخصوص بازنشسته ها که فقط آیتم حقوق دارن
شاغلان چندین بند دریافتی در فیش حقوقی دارن و شدیدا مورد عنایت خاص دوران ظلم روحانی بودند
و بازنشسته ها مورد کم لطفی
حقیقت ما که با کارشناسی بازنشسته کشوری هستیم چکهای تحصیل بچه مون رو با اقساط مسکن نمیتونیم بدیم بقیه رو دیگه نمیدونم چکار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
همچنان امیدواریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
هشت سال روحانی سوار بر استر وعده وعید شد وهیهی کرد ومردم هم چشم به امید کلید جادویش دوختند وهر روز خواست تا با ان کلید در گنج قارون امریکا واروپا را باز کند
اقای ریسی خواهش میکنیم شما با واقعیت ودور از جناح بندی سیاسی افراد بمسولیت پذیر اگاه ودانشمند ومتعهد را در کابینه بگنجانید تا بعد هشت سال قرار نباشد فیلم وعده ووعید شما هم پخش شود
مردم از صدای خنده مضحک روحانی خسته شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
کشور و ملت مثل انسان مریضیه که تو حالت احتظاره باید یا بمیره یا برگرده وگر نه زجر میکشه....پس باید سریع از این حالت خارج بشیم یا مرگ یازندگی واقعی
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۰۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
با چه ضمانتی می خواهید مدارس در اول مهر 1400 بازگشایی کنید؟!!! که دانش آموزان به ویروسهای مختلف کرونا و دلتا پلاس آلوده نشوند و جانشان را از دست ندهند و نسل کشی قانونی صورت نپذیرد با تصمیمات بی خردانتون کار بسیار خطرناک و پر ریسکی را که دولت قبل با سرو صدای ملت زیر بار مسئولیت سنگین پر ریسک بسیار خطرناک حساسش نرفت برای بازگشایی مدارس می خواهند این بار سنگین پر ریسک و تنش زا را بر دولت تازه کار سیزدهم تحمیلش کنند سیاسان موذی تا سر و صدای مردم برخیزد و دولت محترم منتخب مردمی سیزدهم را خراب کنند دولت سیزدهم محترم باید در این امور بسیار دقت کند و وارد چالشهای خطرناک که از قبل برایش تراشیده اند نشود چرا که موذیان ناکارآمد که ترکمون و گند زدند به مردم مستضعفین بینوایان ایران از هر لحاظ می خواهند دولت محترم سیزدهم را از همان اول خرابش کنند و از چش مردم بی اندازنش با تحمیل تمکین پیروی کردن دولت محترم سیزدهم از نسخه پیچیهای ناکارآمدان موذیهای قبل . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر پیشگیرانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ایرانیان لطفاً تشریف ببرید ته صف، نوبت را رعایت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
آقا تهش اینه که وضع شبیه وقتی هست که احمدی نژاد رفت. دیگهههه چیییی میگید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ازوزیرهایی استفاده کندکه درمنطقه فقیرنشین زندگی میکننددرواقع افرادی که درمنطقه فقیرنشین زندگی میکنندوفقررامیبینندوحس میکنندحتی بامدرک دیپلم استفاده کندروی کارآوردن افرادفقیرنشین به بخش کابینه رییسی بیشترباعث ارتباط دولت باملت میشود.همچنین بیمه عمومی تکمیلی رایگان وبیمارستان سازی رااولویت بداند.جلوی اضافه کردن بندوتعهدوتسلیمات جدیدبه هرمعاهده ای خصوصابرجام رابه بهانه ورودسرمایه گذارخارجی بگیردودنبال جذب سرمایه گذارداخلی باشد.شغل های کاذب مانندفروش سیگارراجمع کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
خیلی با مزه بود اونی که دیپلمه دقیقا میشه جهانگیری چه فرقی داره از منطقه فقیر نشین باشه یا متوسط یا ثروتمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
گزینه ها اشتباه انتخاب شدن. گزینه نوسانات بورس درست نیست. چون این گزینه خودش معلوله، و نه علت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
دلار را ارزان کنید تا مشکلات حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
به دادمستاجرها برسید زیرباراجاره مسکن کمرشان خم که چه عرض کنم شکسته شده به فکر مسکن این قشر که بیشتر کارگرهستند باشید
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۳:۰۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
بنظر من اشتباه بزرگ ممکن بوجود بیاد اگر دکتر ریسی تسلیم تبلیغات بشود و از تیم دکتر احمدی نژاد و دکتر روحانی استفاده کند این معنی آن نیست که همه افراد در این دو تیم بد هستند اما لازمه تحول و احترام له رای مردم این است که دکتر ریسی تیم خودشان را داشته باشند و از تیم دکتر احمدی نژاد و دکتر روحانی دیگر استفاده نکنند.
Canada
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
درست میگویید
ازموده را نباید دوباره بهش شانس خرابکاری و کم کاری داده شود
همشون به تاریخ پیوستند و بس
فقط نخبه جوان .دیندار که وجدان و اخلاق هم دارد .اگر دیندار واقعا است
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۲:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اول باید دید چرا آقای روحانی شکست خورد در حالیکه تمام راه ها رو رفت(حتی شاید بهتر از خیلی از رئیس جمهور ها،ولی باز شکست خورد)؟
فرق آقای رئیسی با آقای روحانی دقیقا همینجاست!
سرمایه های پنهان داخل کشور،جالبه با رأی بالای که آقای روحانی آورد ولی کمتر از ده درصد مردم و... دست به گردش اقتصادی زدند،اکثرا آحاد مردم دست به انباشت سرمایه و مخفی کردن دارایی زدند که سم اقتصادی برای هر کشورهست،حتی با جعل بورس هم درصد کمی از سرمایه های پنهان به چرخه نافرجام افتاد و...
ولی آقای رئیسی،بلاشک در کوتاه مدت اعتماد مردم همراه به ایشان و اعتماد تدریجی مابقی گروه ها و...به ایشان صد در صد باعث ریزش سرمایه ها به سمت گردش اقتصادی میشه،نه راکد سازی و پنهان سازی سرمایه به دلیل... و این اتفاق خیلی خوبیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
من اگه جای دولت بودم اولویت اول کرونا هست جان انسانهای بیگناه خیلی مهمتر از اقتصاد و تجارت هست جان یک بار هست ولی اقتصاد همیشه قابل بازیابی هست دوم اولویت شرایط اقلیمی هست انسانها دوست دارند در جایی زندگی کنند که اب و هوای گرم و خشک و بی ابی نباشه هوا پاک و طبیعت باشه نه در هوایی الوده و خشکسالی و بی ابی بنابر این عقل سالم در بدن سالم هست سوم اقتصاد هست ان هم اقتصادی پاک و پیشرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
از ساده بودن ملتم در تعجبم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
تعجب کن اگه حتی تعجب کردنش سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اولین تغییر وضع موجود این قصاب گرانی نان از امروز شد.
این قصاب اولین سیلی را به مظلومان و گرسنگان زد.!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
دیروز هم واردات سرم صادرشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
تان هم گرون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
والا مردم بیچاره شدن گرونی کمر مردم عادی را شکست خیلیها شرمنده زن وبچه شدن خیلی از جوانها بااین همه گرونی نتونستن ازدواج کنن کارگرهای فصلی با حقوق کم وگرونیهای اخیر دخل وخرج شون نمیخونه ازچی بگیم که حدا لعنت کنه روحانی را که بدبختمون کرد همه جوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
حالا حاکمیت داره یکدست میشه، انصافا انقلاب ما هدفش روی کار آمدن یک جناح و کنار زدن اراده عمومی بود؟ این معنای انقلابی بودنه؟ پس آرمان‌های عمومی چی؟ جمهوریت نظام چی؟ آیا انحصار کاری قانونیه یا خلاف قانون ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
رای گیری شد، میومدی رای میدادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
هر جناحی اومد‌ اومد فقط از این وضع درمون بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگه دلار بشه پنج تومن همه مشکلات حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگه دلار 5 بشه دلار کمیاب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
سکه ا میلیون و ارزون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
هیچ چیز تغییر نخواهد کرد
بهتر که نخواهد شد هیچ
بدتر هم خواهد شد
پول نیست.فروش نفت نیست.
از کجا میخواد بیاره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
خواهشا خواهشا اول کنترل کرونا
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۱:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اینم مثل بقیه هیچ فرقی ندارن فقط حیف عمر ما و جوونیمون که تو این حکومت به هدر رفت همش جنگ تحریم اختلاص گرونی بیکاری و دروغ شنیدیم واقعا دیگه از این وضعیت خسته ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
پس اگه خارج بهتره چرا نمیری خارج و سعی نمیکنی اوضاع زندگیتو بهتر کنی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
20 هزار دلار بده با سر میرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
همنشین همنوع شدن لذت بخشه، برو خارج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
وقتی پول و گذرنامه مارا هیچ کشوری قبول ندارد کجا برویم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
هنور نیومده سکه یک میلیون و سیصدگرون شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگه میتونستیم لحظه درنگ نمیکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
این دولت هم کاری برای مردم نخواهد کرد.
France
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
خیلی امیدی به تغییر نیست چون چند سالی میشه که مرتجعان داخلی تقریبا به طور کامل انقلاب رو تضعیف کردن و چیزی که ما الان می بینیم یک چرخه انحصار است نه انقلاب یا نظام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اولویت معیشت ومخارج مردم است گرانی پی درپی..قیمت مسکن ماشین لباس بیماری و.....
Iran (Islamic Republic of)
سید علوی
۱۱:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
حکومت امام علی (ع) برقرار شد تاریخ در حال تکرار است از امشب ۸ سال حکومت علوی حکومت عدالت و صلح و آرامش و پیشرفت شروع میشه بهترین دوران اسلام دوران حکومت علی (ع)
France
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگر خوب دقت کنیم داریم از آرمان های انقلاب دور میشیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
جوک قشنگی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
حرف خنده دار نزن 40 سال حکومت علوی نبود تا این 8 سال هم نخواهد بود دلتون رو خوش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
دعا کنیم تا در وظیفه خودشون موفق باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ان شاا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ملت فقط یه چیز میخوان
تحول. تحول. تحول
خسارتشم میدن
Iran (Islamic Republic of)
ع.م.
۱۲:۱۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
خسارت چی را میدهند. اینها هم میخواهند از مردم مایه بگذارند. ولی با شعارهای دیگری روی کار آمدند. خیلی زود شروع به توجیه ناکارآمدی ها کرده اید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اخوی ملت خسارتشو دادن میدن چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
انشاالله با انتخاب دکتر علیرضا زاکانی به عنوان معاون اول ریاست جمهوری کابینه توانمندی را تشکیل بدهند
واقعا حیف هست دکتر زاکانی بروند در شهرداری


یعنی شورای شهر هیچ کس دیگر را پیدا نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگر بره شهرداری خیلی بهتره البته بشرطی که در لباس پاکبان به این کشور خدمت کند.
با عرض پوزش از پاکبانان محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
بزرگترین مشکل دزدها و مفت خورها در دولت است باید این افراد از دولت اخراج شوند
آخرین اخبار