نوری المالکی: برخی کشور‌های منطقه می‌خواهند انتخابات عراق به تعویق بیفتد

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد اطلاعاتی مبنی بر تمایل برخی کشور‌های منطقه برای به تعویق انداختن انتخابات آتی وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المعلومه، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در گفتگویی با شبکه تلویزیونی العهد اعلام کرد اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تمایل منطقه‌ای برای به تعویق انداختن انتخابات و تداوم درگیری وجود دارد.

او افزود: شرکت یونامی اخیرا پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و پلاسخارت، نماینده سازمان ملل به دلیل اظهارات جنجالی، هرج و مرج ایجاد و مردم را آشفته کرد و هیچ کس از موضع آن درباره انتخابات مطلع نیست.

نوری المالکی ضمن اعلام مخالفت خود با نظارت سازمان ملل متحد بر انتخابات عراق، هشدار داد: به تعویق انداختن انتخابات به معنای گشودن باب بسیاری از مشکلات است.

او تأکید کرد: دولت موظف است برخی از مسائل مربوط به گفتگوی راهبردی را روشن کند. توافق اخیر با آمریکا ثابت کرد که نیرو‌های حاضر در عراق رزمی و جنگجو بودند.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق، گروه‌هایی را که از آن‌ها با عنوان طرف سوم یاد کرد، به تلاش برای ایجاد فتنه بین نیرو‌های مقاومت عراق و آمریکا از طریق حمله به منافع آمریکا در عراق متهم کرد.

نوری المالکی درباره حملاتی که در این کشور انجام می‌شود، گفت: بخشی از این حملات کار عناصر پنهان است که می‌خواهند بین گروه‌های مقاومت عراق و آمریکایی‌ها فتنه و درگیری ایجاد کنند که در نهایت اوضاع امنیتی کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

او افزود: شما شاهد هستید که هر گاه به مراکز وابسته به آمریکا حمله شد آن‌ها هم حمله کردند، وقتی به نیرو‌های سازمان الحشدالشعبی حمله کردند، گروه‌های عراقی هم پاسخ دادند. من اطمینان دارم دو موشکی که اخیرا به سفارت آمریکا شلیک شد، اصلا کار گروه‌های مقاومت عراق نبود، زیرا گروه‌های مقاومت عراق متعهد شدند تا وقتی توافقنامه وجود دارد، حمله‌ای انجام ندهند. بر همین اساس به نظر می‌رسد طرف سومی وجود دارد که هم مخالف توافق و هم مخالف برقراری ثبات در عراق است.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق درباره اینکه برخی گروه‌ها از این شرایط بهره برداری می‌کنند و اسم مقاومت روی خودشان می‌گذارند، گفت: سازمان الشحدالشعبی، نیرویی دولتی است و فقط در چارچوب رویکرد‌های دولت باید عمل کند. گروه‌های مقاومت هم که غریبه نیستند، بلکه برادران و فرزندان ما هستند و ما پس از توافقی که به دست آمد از آن‌ها خواستیم هیچ مشکلی ایجاد نکنند و آن‌ها هم پذیرفتند، بنابراین چه کسانی این موشک‌ها را شلیک کردند؟ من به برادرانی که متعهد شدند و قول دادند به این تعهد پایبند بمانند شک ندارم و مطمئنم طرف سوم این کار را کرده است. باید ببینیم این طرف سوم چه کسی است.

در ماه‌های اخیر حملات به کاروان‌های آمریکایی در عراق یا مواضع واشنگتن در این کشور و در مقابل حملات آمریکا و تروریست‌ها به نیرو‌های عراقی زیاد شده است که نشان دهنده تمایل آمریکا برای ماندن در خاک عراق و بهانه تراشی با این مسائل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار