باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

مشکلات حل نشدنی ناشران حتی با اجرای طرح تابستانه کتاب

تمام شدن موجودی برخی کتاب‌ها مسئله‌ای است که تنها به طرح تابستانه کتاب اختصاص ندارد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت دوازدهم طرح‌های فصلی را برای حمایت از کتابفروشان اجرا کرد. این بارطرح تابستانه کتاب با افزایش ۵۰ درصدی سقف خرید و ۲۰ درصد تخفیف برگزارمی شود. میزان سقف خرید کتاب به ۳۰۰ هزار تومان رسید.

بنابر گفته‌های هومان حسن پور در روز گذشته اجرای طرح تابستانه کتاب آن هم درشرایط کرونایی خوب است و تقویت مالی کتابفروشان را به همراه دارد. در این میان افزایش بودجه اختصاص یافته به طرح و سقف ۳۰۰ هزار تومانی خرید کتاب می‌تواند به کتابفروشان به خوبی کمک کند علاوه بر آن تهیه کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان بخشی از نقدینگی کتابفروشان را تامین می‌کند.

در این میان مسئله‌ای وجود دارد که هومان حسن پور به آن اشاره کرده و گفته است: این‌روز‌ها شنیده‌ایم که برخی از کتاب‌ها توسط کتاب‌فروشان درخواست می‌شود، اما ناشر موجودی ندارد و به دلیل نبود کاغذ و قیمت بالای آن در بازار آزاد امکان چاپ کتاب هم وجود ندارد.

اتمام موجودی کتاب‌ها در تمام سال رخ می‌دهد

بهداد جربزه دار، مدیر کتابفروشی اساطیر در این باره اظهار کرد: ناشر مقداری موجودی در انبارهایش دارد. ممکن است در طرح تابستانه هم یکی دو کتاب در کتابفروشی‌ها وجود نداشته باشد. این مسئله امری طبیعی است در تمام زمان‌ها و طرح‌های عیدانه و زمستانه هم دیده می‌شد. از سوی دیگر ناشر هم نمی‌تواند سریع کتاب را منتشر و در کتابفروشی عرضه کند.

مشکلات حل نشدنی ناشران حتی با اجرای طرح تابستانه کتاب

وی افزود: هم اکنون تیراژ‌های کتاب به دلیل رکود بازار نشر و گرانی کاغذ بسیار کاهش یافته است. برای مثال حدود بیش از یک سال است که انتشارات اساطیر کاغذ دولتی دریافت نکرده. در چنین شرایطی ناشر باید کاغذ مورد نیازش را از بازار آزاد تامین کند. قیمت کاغذ در بازار آزاد هم افزایش می‌یابد؛ این مسئله در سایر ملزومات انتشار کتاب از جمله زینک و مرکب هم وجود دارد.

مدیر کتابفروشی با اشاره به اجبار ناشر برای انتشار کتاب هایش با حداقل شمارگان اظهار کرد: ناشر پس از اتمام سه عنوان کتابش مجبور می‌شود در شرایط کنونی نشر یکی از این سه کتاب را برای انتشار مجدد انتخاب کند و نمی‌تواند همه آن‌ها را دوباره منتشر کند. برای مثال موجودی ۳۰ تا ۴۰ عنوان کتاب انتشارات اساطیر تمام شده و هنوز منتشر نشده است.

تخفیف بیشتر کتابفروشی‌ها به مخاطبانشان در طرح تابستانه کتاب

وی بیان کرد: ناشران دیگر از جمله ثالث و چشمه از میان بیش از هفتصد تا هشتصد کتاب که تاکنون منتشر کرده اند تعدادی کتاب دارند که موجودی آن تمام شده است و هنوز آن را منتشر نکرده اند، چون در شرایط کنونی می‌توانند کتاب را با حداقل شمارگان منتشرکنند. این کار با توجه به امکانات کار آسانی نیست. از سوی دیگر اکثر کتابفروشان در برخی مواقع حتی بیش از ۲۰ درصد به مشتری تخفیف می‌دهند و تنها میزان تخفیفشان را به سقف ۳۰۰ هزار تومان محدود نمی‌کنند این کار را برای جلب مشتری و احترام به کتاب انجام می‌دهند. در این مواقع قیمت کتاب‌های یک مشتری به ۳۵۰ هزار حتی گاهی ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. با این اقدام در عمل مقداری از تخفیف کتاب را خودشان تقبل می‌کنند و کتاب را با تخفیف بیشتری به مشتری می‌دهند.

پیش از این صفا امیری، مدیر مسئول انتشارات براق از رسیدن قیمت کاغذ گلاسه به بندی ۶۰۰ هزار تومان خبر داده بود و آن را مانعی بر سر راه تولید کتاب‌های کودک و نوجوان دانسته بود. این مسئله در کاغذ تحریر هم دیده می‌شود


بیشتربخوانید


قیمت کاغذ در بازار آزاد از ۶۰۰ هزار تومان فراتر رفت

احمد دولت آبادی، مدیرمسئول انتشار نگارتابان با اشاره به موجود بودن کاغذ تحریر در بازار آزاد درباره قیمت آن اظهارکرد: قیمت کاغذ در بازار آزاد به بندی بیش از ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. در این میان کاغذ دولتی به ناشران از بهمن ماه سال گذشته تاکنون رو به رو هستند.

مشکلات حل نشدنی ناشران حتی با اجرای طرح تابستانه کتاب

وی افزود: ناشران علاقه‌مند هستند کتاب هایشان را با قیمت پایین در بازار نشر عرضه کنند، چون عرضه کتاب با قیمت بالا به ضرر ناشران تمام می‌شود. وقتی قیمت کتاب افزایش پیدا می‌کند مخاطبان آن را تهیه نمی‌کنند.

نبود کاغذ دولتی در بازار نشر به این دلیل رخ داد که کاغذ از لیست کالا‌های اساسی خارج شد در نتیجه ارز دولتی برای واردات آن اختصاص نیافت. پس از رایزنی‌های وزارت ارشاد دوباره کاغذ در لیست کالا‌های اساسی قرار گرفت به دنبال آن معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در اطلاعیه‌ای از واردکنندگان خواست برای واردات کاغذ اقدام کنند.


بیشتربخوانید


ارسال اسامی وارد کنندگان کاغذ به بانک مرکزی و وزارت صمت

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره آخرین شرایط واردات کاغذ به کشور گفت: بررسی‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در زمینه وارد کنندگان کاغذ به اتمام رسیده است هم اکنون اسامی آن‌ها مشخص شده و کار‌های آن‌ها به در این وزارتخانه به اتمام رسیده است.

مشکلات حل نشدنی ناشران حتی با اجرای طرح تابستانه کتاب

وی افزود: اسامی وارد کنندگان کاغذ را برای دریافت ارز دولتی تخصیص داده شده به واردات کاغذ به بانک مرکزی و وزارت صمت معرفی کردیم. انجام کار‌های واردات کاغذ تا این مرحله می‌تواندتضمین خوبی برای واردات راحت‌تر آن به کشور در آینده باشد.

دراین میان تنها به همت بانک مرکزی و وزارت صمت برای کمک به واردات کاغذ به کشورنیاز داریم با واردات کاغذ و اختصاص آن به ناشران می‌توان تا حدی از مشکلات سر راه ناشران برای انتشار کتاب هایشان کاست و راه را برای انتشار راحت‌تر کتاب‌ها هموار کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار