طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در اولویت مجلس قرار دارد

نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در اولویت مجلس قرار گرفته و در جلسه علنی قوه مقننه به تصویب رسیده است‌ و بار مالی‌ نخواهدداشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد رضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو بخش مسکن و حمل و نقل این دو اَبرمشکل کشور به‌ طور قطع  رفع می شود.

او  تصریح کرد: یک دلیل عمده تصویب این طرح این بود که ماموریت های وزارت راه و شهرسازی بسیار زیاد است به طوری که دو حوزه مسکن و حمل و نقل آسیب جدی دیده‌اند.

کوچی ادامه داد:  طبق آمارها کیفیت ساخت‌وسازها در چند سال اخیر پایین آمده است و حدود چهار میلیون واحد مسکن در کشور کم داریم و بیش از ۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که در حوزه راه نیز مشکلات و طرح های کلان ملی و ناتمام وجود دارد که رسیدگی همه جانبه به آن ضروری است.

نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: با مسئولان دولت آینده هماهنگ کرده‌ایم و آن ها نیز موافق تفکیک این وزارتخانه هستند.

او اضافه کرد: بررسی تقاضای اولویت نسبت به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین در اجرای تبصره یک ماده ۱۰۰ و آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت و اعمال اولویت با رای ۱۲۰ نماینده موافق به تصویب رسید.

نشست نمایندگان با رئیس‌جمهوری آینده 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار هفته پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهوری منتخب اظهار کرد:  مسائلی که در این جلسه درباره آن بحث و بررسی شد درباره مشکلات اقتصادی بود و بر ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رفع مشکلات مردم به‌ویژه در بخش معیشتی و اقتصادی تاکید شد.

او گفت: در این جلسه از طرف کمیسیون عمران مجلس، مطالبی درباره وضعیت مسکن، طرح های نیمه‌تمام عمرانی، تفکیک وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن مطرح شد.

رضایی کوچی بیان کرد: رئیس جمهوری منتخب به مطالبی که نمایندگان در این جلسه مطرح کردند و در نقشه راه اقتصادی آینده توجه می‌کند و در  وعده‌های انتخاباتی تاکید شد سالی یک میلیون مسکن برای مردم ساخته می‌شود که این موضوع در طرح جهش تولید مسکن آمده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره افزایش قیمت مسکن با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان در برخی شهرها  تصریح کرد: در جلسه کمیسیون عمران مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بررسی موضوع افزایش قیمت سیمان مقرر شد تا زمانی که نیاز داخل تأمین نشود، اجازه صادرات سیمان داده نشود.

او ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دو شرط جلوگیری از صادرات و کنترل و نظارت بر فروش مصالح با قیمت بالا را برای وزیر قرار داد زیرا با این دو رویکرد قیمت مصالح را می‌توان کنترل کرد.

ضرورت کاهش قیمت بلیت هواپیما

رضایی کوچی در خصوص افزایش بی‌ضابطه نرخ بلیت هواپیما و ادعای شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تنظیم قیمت‌ها بر اساس قانون آزادسازی بلیت هواپیما افزود: قانون آزادسازی بلیت هواپیما با هدف افزایش کیفیت و رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی در برنامه پنجم لحاظ شد، اما در برنامه ششم سخنی درباره آن گفته نشده که به معنی پایان اجرای قانون مذکور درباره تعیین نرخ بلیت است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: زمانی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما معنی پیدا می‌کند که تعادلی میان عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.

او اظهار کرد: در شرایط فعلی تعداد صندلی‌ها بسیار محدود و تقاضا بیشتر از عرضه است، بنابراین در این شرایط، آزادسازی قیمت معنی ندارد ضمن اینکه این قانون با هدف افزایش کیفیت پروازها تصویب شد در حالی که در این مدت کیفیت‌ها نیز تغییری نکرده است و از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری باید بر روی قیمت‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.

نماینده مردم جهرم فارس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسه‌ با وزیر راه و شهرسازی و مدیران شرکت‌های هواپیمایی بر روی یک قیمت مشخص توافق حاصل شود و پس از آن تمام خطوط هوایی مکلفند در همان چهارچوب بلیت عرض کنند.

او گفت: بارها از وزارت راه و شهرسازی درخواست شد تا هزینه تمام شده هر صندلی در یک ساعت پرواز را برای شرکت‌های هواپیمایی محاسبه و مشخص کنند، اما متأسفانه هیچ اقدامی انجام نشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید با افزایش نظارت مانع افزایش قیمت و تحمیل فشار مضاعف به مردم شویم، بیان کرد: شرایط برای خطوط هوایی نیز دشوار است و حدود نیمی از هزینه‌های آنها بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود، اما باید قیمت تمام شده هر صندلی برای شرکت‌های هواپیمایی را به صورت شفاف محاسبه کرده و بر اساس آن تصمیم گرفته شود.

رضایی کوچی تصریح کرد: با افزایش قیمت بلیت هواپیما  بسیاری از مردم امکان استفاده از هواپیما را نخواهند داشت و تنها افراد مرفه توانایی استفاده از آن را دارند بنابراین در طولانی‌مدت با کاهش مسافر، خطوط هوایی با مشکلات متعددی روبه‌رو می شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار