رئیس جمهور اساسنامه دانشگاه فرشچیان را ابلاغ کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه دانشگاه هنر‌های اسلامی _ ایرانی استاد فرشچیان را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس این ابلاغیه، دانشگاه هنر‌های اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود.

براساس اساسنامه، این دانشگاه مطابق ضوابط و قوانین آموزش عالی و مبتنی بر آموزه‌های اصیل و دستاورد‌های دیرینه هنری به‌منظور رشد، حفظ و احیای هنر‌های اسلامی- ایرانی مطابق مندرجات این اساسنامه ایجاد می‌شود. قلمرو موضوع فعالیت این دانشگاه مباحث و مسائل مربوط به جلوه‌های گوناگون هنر‌های اسلامی- ایرانی در معنای وسیع کلمه است.

متن مصوبه اساسنامه «دانشگاه هنر‌های اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» به شرح ذیل است:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

اساسنامه «دانشگاه هنر‌های اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» که در جلسه ۷۸۴ مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۸ آذر ۱۳۹۳ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

آموزش هنر ایرانی اسلامی در گستره سرزمین‌های وسیعی از جوامع اسلامی به شیوه‌های متعدد و متنوع دارای دیرینگی شگفت‌انگیزی است. هر یک از هنرمندان بزرگ در این عرصه مبدع روش و شیوه‌های مخصوص به خود بوده، راز و رمز‌های هنر خود را متناسب با فراگیران و شاگردان خود طراحی و اجرا کرده‌اند. طی قرن‌ها این شیوه‌ها به سنت‌های آموزشی متنوعی تبدیل شده است؛ بنابراین باتوجه به ضرورت رشد و اعتلای گنجینه هنر‌های اسلامی- ایرانی لازم است متناسب با گستردگی و تنوع این هنر‌ها محیط لازم با بهره‌گیری از امکانات و ابزار‌های نوین و تکیه بر بنیان‌های سنتی آموزش متناسب با این حوزه فراهم شود.

اینک پس از بررسی‌های متعدد و نیز با کسب نظر از هنرمندان فرهیخته و دلسوز ایرانی ضرورت تأسیس یک دانشگاه کارآمد و قدرتمند در حیطه هنر‌های اسلامی- ایرانی محرز شده که با اهداف و وظایف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، مصوبات و مقررات مربوط اداره خواهد شد.

دانشگاه «هنر‌های اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» که در این اساسنامه دانشگاه نامیده می‌شود، به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود.

این دانشگاه مطابق ضوابط و قوانین آموزش عالی و مبتنی بر آموزه‌های اصیل و دستاورد‌های دیرینه هنری به‌منظور رشد، حفظ و احیای هنر‌های اسلامی- ایرانی مطابق مندرجات این اساسنامه ایجاد می‌شود. قلمرو موضوع فعالیت این دانشگاه مباحث و مسائل مربوط به جلوه‌های گوناگون هنر‌های اسلامی- ایرانی در معنای وسیع کلمه است.

دانشگاه هنر‌های اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان اول آبان ۹۷ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار