معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

جنگل‌های زاگرس دژ محکم نوار غربی کشور/ هر سال بین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ فقره حریق در جنگل ها داریم

رئیس سازمان آبخیز داری و جنگل‌ها گفت: جنگل‌های زاگرس مشابه یک سد و دژ محکم نوار غربی را پوشش می‌دهند و مانع تمام ریز گرد‌های خارجی است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آبخیز داری و جنگل‌ها بیان کرد: جنگل‌های زاگرس در امتداد شمال غرب و جنوب غرب کشور قرار دارند و ۱۱ استان را دربر می‌گیرند و قریب به ۶ میلیون هکتار وسعت این جنگل‌ها است.

او گفت: این جنگل‌ها مشابه یک سد و دژ محکم نوار غربی را پوشش می‌دهند و مانع تمام ریز گرد‌های خارجی است و ۴۰ درصد از چرخه آب تولیدی کشور از جنگل‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و گونه گیاهی قالب آن‌ها نیز بلوط است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که باید از آن‌ نگهداری شود.

او بیان کرد: جنگل‌های زاگرس تهدید‌هایی دارند که باید به تمامی آن‌ها رسیدگی شود، یکی از آن‌ها این است که بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم و مشکلات دیگر، دچار آفت و بیماری هستند که برآورد‌ها نشان می‌دهد بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل‌ها درگیر بیماری و آفت است که امکان مهار و کنترل آفت‌ها وجود دارد.

منصور گفت: قطع سرشاخه و تنه درخت برای تامین سوخت، روستا‌هایی که در جوار و درون جنگل زندگی می‌کنند، وجود دام مازاد و کشت در زیر اشکوب جنگل، مانع زادآوری طبیعی جنگل می‌شود و مسائل دیگر که البته یکی از مشکلات جنگل‌های زاگرس هم حریق است، سالانه در کشور بین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ فقره حریق داریم که آمار ۱۰ ساله این رقم را نشان می‌دهد و متوسط سطحی که درگیر حریق می‌شود، سالانه ۱۸ هزار هکتار است و قریب ۷۰ درصد این حریق‌ها در جنگل‌های زاگرس اتفاق می‌افتد که بعضی از آن‌ها به دلیل صعب العبور بودن، اطفاء حریق آن‌ها کمی سخت است.

این مقام مسئول در خصوص علل این آتش سوزی‌ها گفت: بررسی‌ها نشان داده است که اگر بخواهیم این علل را دسته بندی کنیم به دو دسته عوامل انسانی و طبیعی تقسیم می‌شوند که بیش از ۹۵ درصد عواملی که منجر به حریق می‌شوند، انسانی هستند و ۵ درصد آن هم طبیعی است. به عنوان مثال برخورد صاعقه با سطح خشک جنگل یا رها کردن اشیائی که از جنس پلاستیک و شیشه هستند و تابش شدید آفتاب بر آن‌ها منجر به ایجاد جرقه می‌شود. همچنین عوامل انسانی هم به دو دسته عمد و غیر عمد تقسیم می‌شوند که ۵ درصد حریق‌هایی است که عمدا ایجاد می‌شوند و ۹۰ درصد هم به طور غیر عمد ایجاد می‌شوند.

او تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته در تعداد حریق یک کاهش ۴۶ درصدی را شاهد بودیم و در وسعت حریق هم یک کاهش بیش از ۷ درصدی را شاهد بودیم که دلیل آن آموزش دادن سازمان‌ها و ارگا‌ن‌ها به مردم، توزیع بروشور و مشخص کردن نقاط بحرانی است.

رئیس سازمان آبخیزداری و جنگل‌ها در پایان گفت: قاچاقچیان چوب و تولیدکنندگان غیر قانونی زغال باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شده‌اند و این شغل متاسفانه به حرفه دائم روستائیان تبدیل شده و باید معیشت‌های جایگزین برای این افراد تعریف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار