اولین ماهواره تجاری قابل برنامه ریزی مجدد جهان به فضا پرتاب شد

برای نخستین بار ماهواره تجاری جدیدی که قابلیت برنامه ریزی مجدد را دارد و می توان از روی زمین برنامه ریزی آن را تغییر داد به مدار زمین فرستاده شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فیز؛ نخستین ماهواره تجاری با قابلیت برنامه ریزی مجددجهان به نام Eutelsat Quantum روز جمعه از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد. این ماهواره با کمک راکت آریان ۵ به خارج از جو رفت و ارتباطات جدیدی را آغاز کرد. این ماهواره ۳۶ دقیقه پس از پرتاب در مدار زمین قرار گرفت و همچنین می‌تواند یک منطقه جغرافیایی وسیع از غرب آفریقا تا آسیا را به مدت ۱۵ سال پوشش می‌دهد.


بیشتر بخوانید


امکان تغییر محدوده پوشش در ماهواره جدید

همه ماهواره‌هایی که روی زمین ساخته می‌شوند پس از اینکه در مدار زمین قرار می‌گیرند دیگر نمی‌توان برنامه‌های آن را تغییر داد، اما ماهواره‌های ارتباطی جدید این امکان را به کاربران می‌دهد که طبق نیازی که دارند بدون تاخیر بتوانند برنامه ماهواره‌ها را تغییر بدهند. آژانس فضایی اروپا گفت که این ماهواره به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع ثابت حدودا ۳۵ هزار کیلومتری زمین، قادر است به تغییر خواسته‌های انتقال داده و ارتباطات ایمن در طول عمر ۱۵ ساله خود پاسخ دهد.

اولین ماهواره تجاری قابل برنامه ریزی مجدد جهان به فضا پرتاب شد

این ماهواره مدل کوانتومی ۳.۵ تنی دارای هشت آنتن ارتباطی است که هر یک از آن‌ها را می‌توان برای تغییر محدوده پوشش و همچنین قدرت سیگنال مخابراتی که از خود ساطع می‌کند، تغییر داد. به گفته یوتلست، با استفاده از نرم افزاری که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، می‌توان این تغییرات را در عرض چند دقیقه انجام داد. این بدان معناست که این ماهواره می‌تواند آنتن موبایل‌های اشیای متحرک مثل هواپیما‌ها و کشتی‌ها را تامین کند. علاوه بر این نیز توانای پوشش دادن آنتن پس از بلایای طبیعی و رویداد‌های خاص را دارد.

اولین ماهواره تجاری قابل برنامه ریزی مجدد جهان به فضا پرتاب شد

در حال حاضر ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که امنیت دیجیتال و احتمال مسلح شدن فضا وجود دارد. مدل کوانتوم این توانایی را دارد که سیگنال‌هایی را که با اهداف مخرب فرستاده شده اند را شناسایی و منشا ارسال سیگنال‌ها را کشف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار