خروج غیرقانونی اموال تاریخی و فرهنگی از کشور ممنوع!/ مجازات سنگین در انتظار متجاوزان به آثار ملی

بر اساس ماده ۵۶۳ قانون مجازات اسلامی، هر کس به اراضی، تپه‌ها، اماکن تاریخی و مذهبی که به ثبت آثار ملی رسیده و مالک خصوصی نداشته باشد تجاوز کند، به ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اماکن فرهنگی و تاریخی هر منطقه جزء ارکانی است که به هر جایی اصالت می‌دهد. مسئولان و مردمان دیار‌ها در نگهداری و تعصب برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خود، تلاش می‌کنند تا آیندگان هم از آن‌ها بهرمند شوند.

در این میان برخی از افراد در کشور در پاسداری از آثار ارزشمند فرهنگی و تاریخی تخطی می‌کنند و حتی گاهی اوقات تا مرز نابودی آن‌ها و فروش آثار به بیگانگان پیش می‌روند که خوشبختانه قانون مجازات اسلامی در این قضیه وارد شده و قانون تخریب اموال تاریخی - فرهنگی با ۱۲ ماده به موضوع پرداخته است.

به موجب ماده ۵۵۸، هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه (ساختمان‌ها)، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی-تاریخی و مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا به تزئینات، ملحقات، تأسیسات، اشیاء، لوازم و نقش و نگار‌های منصوب یا موجود در اماکن فوق خرابی و آسیب وارد کند، علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

طبق ماده ۵۵۹، هر کس اشیاء، لوازم، مصالح، قطعات تاریخی-مذهبی و اماکنی که تحت حفاظت و نظارت دولت است را سرقت کند یا با علم به مسروقه بودن آن، اقدام به خرید کند، درصورتی که به مجازات حد سرقت محکوم نشود، به حبس از یک تا ۵ سال محکوم خواهد شد.

به موجب ماده ۵۶۱ تخریب اموال تاریخی-فرهنگی، هرگونه اقدام به خارج کردن اموال تاریخی-فرهنگی از کشور انجام شود یا اقدام صورت گرفته، ناکام بماند، قاچاق صورت گرفته و فرد خاطی به پرداخت جریمه‌ای معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم می‌شود. در تبصره این قانون آمده است که تشخیص ماهیت تاریخی-فرهنگی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.

قانون مجازات اسلامی به قضیه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی-فرهنگی ورود کرده است و به موجب ماده ۵۶۲ قانون فوق، مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء کشف شده به نفع سازمان میراٍث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. طبق تبصره این قانون هر کس برحسب تصادف اموال تاریخی-فرهنگی را به دست آورد، طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور اگر نسبت به تحویل آن باید اقدام نکند، به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌شود.

مبحث زمین خواری و تصاحب زمین یکی از موضوعاتی است که قوه قضاییه پیگیر آن بوده، و پرونده‌های زیادی در این مقوله کشف می‌شود. بر اساس ماده ۵۶۳ قانون مجازات اسلامی، هر کس به اراضی، تپه‌ها، اماکن تاریخی و مذهبی که به ثبت آثار ملی رسیده و مالک خصوصی نداشته باشد تجاوز کند، به ۶ تا ۲ سال حبس محکوم می‌شود؛ بنابراین مقوله تخریب اموال تاریخی-فرهنگی چیزی جز زیان به همراه ندارد و همه ارگان‌ها و مردم باید براساس اختیارات و توانایی خود، در نگهداری آن‌ها کوشا باشند، همچنین در تمامی جرایمی که ممکن است در حوزه تخریب آثار به وجود آید، برحسب مورد سازمان میراث فرهنگی و سایر دوایر دولتی شاکی یا مدعی خصوصی محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
چرا تو این 40 سال به آقازاده هاتون اجازه دادین که هر چه میخواهند با آثار ملی ما بکنن ولی الان که همه چیو تار و مار کردن اومدین جلوی چیرو بگیرید لعنت خدا بر شما باد مگه دیگه چیزی از تاریخ این مملکت مونده ؟؟؟ 2 مورد رو خودم شاهد بودم اولی زدن یک جاده در آخرین روستای یک مسیر در مازندران بود که روستاییان بدبخت فقط میپرسیدن این راه رو تو دل کوه برای کدون شهر میزنید اونطرف که شهری نیست چون به دفینه نمیرسیدن در دامنه کوه چند بار جاده کشیدن (من سرباز امریه جهاد بودم و به هرجا زنگ زدم کسی پیگیر نشد که متوجه شدم داستان از خیلی بالاتر مدیریت میشه منو هم از اون منطقه انتقال دادن به مراکز داخل دشت) دومی هم توشهر امل کنار یک امام زاده بودش که دامادمون برنده مناقصه ساخت و تعمیر امامزاده شد که زمانی که گود برداری شروع شد چندتا ماشین اومدن دامادم و کارگرا رو فرستادن بیرون به دامادمون گفتن شما بیرون میتونید بمونید ولی کارگرها رو تسویه حساب کن برن دامادمون بیرون که اومد به هرجایی که میشناخت زنگ زد و همه گفتن هماهنگ شده است !!!!!! آخرش که کار تموم شد یکیشون اومد یک چراغ سفالی که با روغن کار میکنه رو به دامادمون داد گفت این خیلی باارزشه ولی اگر اون چندتا زنگ رو نمیزدی دیگه نیاز نبود کار کنی خلاصه اینا رفتن و کلا بحث ساخت کنسل شد و کل خسارت دامادمون رو بابت ابزار و وسیله و همون نصفه روز کار هم توسط شهردار پرداخت شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
نه پس همش قانونی بوده
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۶:۵۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
یه کم دیر از خواب بیدار شدید.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۶:۵۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
یه کم دیر از خواب بیدار شدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
اوه چقدماده وتبصره،پس هرکی به حقوق مردم وبیت المال تعرض کنه چی میشه؟؟؟ازاختلاصگرا و گیرندگان وام های کلان چخبر؟واسه اوناماده وتبصره وبند ندارین؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
کی خارج میکنه.......کی احتکار میکنه ......تا زمانی که معلوم نشود کل مسولان کشور و فرزندان و اطرافیانشان اموال و سرمایه هاشون و بعد انقلاب از کحا اوردن هیچی درست نمیشه مسولان چه راس کار چه خارج از راس کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
کاش هر کسی مسئولیتی قبول می کرد و سر کار می آمد یه قانون اینجوری هم داشتن که به خودشون میگفتن درصورت هر گونه کم کاری مجازات سنگین در انتظارتونه اون وقت تمام مشکلات برطرف میشد
آخرین اخبار