باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سایت‌ های همسریابی و بستر اینترنت می تواند همدم مناسبی برای فرد انتخاب کند؟

دغدغه همیشگی و به جای جوانان در شرف ازدواج و خانواده های ایرانی این است که چه کسی، با چه ویژگی هایی می تواند مناسب ازدواج و خوشبختی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در فرهنگ ایرانی  ازدواج امری پسندیده و ضامن خوشبختی افراد محسوب می شود و پدرها و مادرها، بزرگترهای فامیل و دوستان در انتخاب همسرآینده برای فرزندان و آشنایان خود تاثیر گذار و مهم هستند.

در گذشته معتمدان و خیران محل که دخترها و پسرهای اطرافشان را می شناختند به هم دیگر معرفی می‌کردند و به اصلاح سبب خیر می شدند تا وصلت سربگیرد.

امروزه با گسترش فضای مجازی و روی کار آمدن اپلیکیشن های مختلف نحوه  ازدواج و همسریابی هم دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. با ورود همه  به دنیای مجازی بسترهای متفاوتی برای معرفی جوانان به خانواده ها شکل گرفته است.


بیشتر بخوانید


پیدا کردن همدم زندگی در فضای مجازی

این روزها برخی جوانان برای پیدا کردن همدم زندگی خود به سایت ها و اپلیکیشن های همسریابی مراجعه می کنند. 

پر کردن فرم و نوشتن اطلاعات وخصوصیات ظاهری در پیام رسان ها و سایت ها و اپلیکیشن های همسریابی راهی است که برخی از طریق آن به دنبال همسر آینده خود می گردند. 

در این اپلیکیشن ها و سایت ها اطلاعات، خصوصیات و معیارهای افراد ذکر می شود و اگر معیارهای دو نفر به هم نزدیک باشد به یکدیگر معرفی می شوند البته برای بررسی محاسن و معایب این بسترهای اینترنتی نیاز به نظرات کارشناسان است.

سایت همسریابی همدم که در روز ازدواج رونمایی شد جدید ترین اپلیکیشن همسریابی است که در دسترس جوانان برای انتخاب شریک آینده زندگی در اختیار آنها قرار گرفته است.

ثبت نام در این اپلیکیشن رایگان است اما برای اینکه کاربران  با گزینه‌های مختلف آشنا شوند باید بسته بخرند. بسته‌هایی که قیمت آنها بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

سایت‌ های همسریابی و بستر اینترنت می تواند همدم مناسبی برای فرد انتخاب کند؟

سایت‌ های همسریابی و بستر اینترنت می تواند همدم مناسبی برای فرد انتخاب کند؟

بعد از انتخاب بسته، کاربر می تواند با انتخاب خصوصیات ظاهری فرد مورد نظر خود با تعداد از افراد آشنا شود.

سایت‌ های همسریابی و بستر اینترنت می تواند همدم مناسبی برای فرد انتخاب کند؟

سوال اینجاست که آیا با خصوصیات ظاهری می توان فردی را برای زندگی مشترک انتخاب کرد.

لزوم بررسی ویژگی های اخلاقی دختر و پسر قبل از معرفی به هم

منصوره شهریاری احمدی، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به تبیین مسئله ازدواج و آشنایی پیش از آن پرداخت و گفت: ازدواج به این دلیل که پیوندی میان زن و مرد برای زندگی با یکدیگر است، این مسئله ضرورت را ایجاد می کند تا کسی را انتخاب کنند که او را بشناسند و در صورت مشترک بودن خصوصیات اخلاقی بتوانند انتظاراتی را که از یکدیگر دارند برآورده کنند.

شهریاری احمدی بیان کرد: زن و مرد باید در این شناخت متوجه شوند که فرد مقابل ظرفیت ها و استعداد های بر طرف سازی نیازها و تمایلات شان را دارد یا نه! 

وی ادامه داد: در مواردی که جوانان بیرون از محیط خانواده برای ازدواج آشنا نمی شوند؛ باید واسطه ای حضور داشته باشد تا آن ها را به یکدیگر معرفی کند. در شیوه  سنتی واسطه و معرفی به خانواده ها معمولا توسط خانم ها در مراسم مذهبی یا مهمانی اتفاق می افتاده ولی در دو دهه  اخیر کشورمان به نظر می رسد که این روش محدود و کمرنگ شده است.

این مشاور خانواده گفت: در زمانه  کنونی افرادی که زحمت این کار خیر را می کشیدند کمتر شده اند به همین دلیل این نیاز حس می شود تا مجموعه ها و نهادهایی مثل مراکز مشاوره باشند که دخترها و پسرهای مجرد را شناسایی کنند. حتی افراد مورد نظر توسط کارشناس ارزیابی شوند تا نیازها و انتظاراتی که از ازدواج خود را دارند بیان کنند که بتوان جوان ها درست و اصولی به هم معرفی کرد.

شهریاری احمدی تصریح کرد: مراکز مشاوره به دلیل صلاحیت و توانایی بررسی اشخاص می توانند پس بررسی، تحقیق و مشاوره این جوانان را به هم معرفی کنند. 

وی ادامه داد: بروز بستر های اینترنتی و مجازی برای همسریابی ازدواج نمی تواند مناسب و مورد تایید باشد. از این نظر که پایه گذاری و سنجش در این سیستم ها از ابتدا دارای اشکال است چون کسی که واسطه  ازدواج می شود با افراد صحبت نکرده و از لحاظ اینکه آن ها چقدر با مفهوم خانواده و زندگی آشنا هستند بررسی نشده اند.

شهریاری احمدی گفت: بعضی از بسترهایی که به عنوان همسریابی و ازدواج هستند و افراد به معرفی خودشان در فضای مجازی می پردازند ممکن است موجب سوء استفاده شود و نابه سامانی هایی را پدید می آورد که نمی تواند اعتبار عقلانی و شرعی و اخلاقی را داشته باشد و با فرهنگ ایرانی ما سازگار نیست.

وی گفت: مراکز مشاوره ی معتبر می توانند اقدام به شناسایی افراد مجرد کنند تا براساس درخواست و روحیات آن ها، جوانان را بسنجند. در این صورت می شود اخلاق آن ها مورد ارزیابی قرار داده تا با معرفی، راهنمایی و همراهی مشاوران یک ازدواج موفق شکل بگیرد.

جدایی عاقبت انتخاب های سطحی

مریم سادات ظهوریان، جامعه شناس و فعال فرهنگی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: در گذشته افراد با تجربه  محل یا فامیل بدون چشم داشت مادی و به اصطلاح عامیانه با ریش سفیدی و وساطت خیرانه، سبب پا گرفتن یک خانواده می شدند. اگر در این میان ازدواجی بین افراد شکل می گرفت، خانواده ها برای تشکر و با میل خودشان هدیه ای را به این افراد می دادند اما در حال حاضر این معرفی ها به بیزنس تبدیل شده است. در صورتی که معرف های مجازی حاضر می شوند کسانی که شناختی روی آن ها ندارند به صورت ناآگاهانه و از روی ظواهر افراد را به هم معرفی می کنند.

ظهوریان گفت: فاکتورهایی مثل شکل صورت و ظاهر بدن، قد و وزن و ویژگی های کلی از قبیل خانه دار بودن فرد، داشتن تحصیلات و ... وقتی برای ملاک ازدواج مطرح می شوند، به نظر می آید این هدف بیشتراقتصادی و به نفع خودشان است.

این جامعه شناس تصریح کرد: باید در معرفی ها نهایت دقت و توجه در نظر گرفته شود چرا که ممکن است دو نفر باهم ازدواج کرده اما به دلیل سطحی بودن شناخت، منجر به جدایی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریبا
۰۰:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
فقط بااین سایت زندگی ها رو از هم میپاشونن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جواد
۱۴:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بااخلاق وفادار به شوهرش واهل خانواده
Iran (Islamic Republic of)
گلیر
۱۸:۲۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
سایت همسربابی چیز خوبی البته اگررصداقت در کار باشه من ثبت نام کردم هزینه هم واریز کردم ولی هیچ خبری نشد یک چیز دیگه این که اقای خودش ۴۰ سالش دنبال دختر ۲۰ ساله است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اگه به هم حقیقتو بگن و حرفاشون رو دقیقا و بصورت کاملا قابل اطمینان راستی آزمایی کنن خیلی خوبه
Canada
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
بهترین روش .روش قدیمی است
لااقل خانواده تا حدودی همدیگر را میشناسند
انترنیت مثل این میماند که بدون دانستن شنا .در دریا شنا کنی
متاسفانه در امریکای شمالی و اروپا این سایت ها
خوب جواب نداده
باعث کلاه برداری میلیاردی از جستجو گران همسریابی شده
خونه از دست داده اند
مردها از عکس هنرپیشگان و مدل ها برای گول زدن خانمها استفاده کرده اند
و حتی انگلیسی هم بلد نبودند
از سایت ها جمله های تاثیر گذار را انتخاب و برای همسر یاب ها میفرستادند
بزرگترین کلاه برداری در سایت ها همسر یابی صورت پذیرفته
حتی قتل .
باید قبل از تاسیس سایت همسر یابی
اطلاعات کافی به ملت داده بشه
تا متوجه خطرات اش باشند و کلاه سرشون نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
حالا بزارید ببینیم تکلیف اینترنت چی میشه تا بیایم بسته بخریم تا همدم مناسب رو پیدا کنیم
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
پس چرا قالیباف رسمیش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
نمیدونم
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
دیگه از واژه ی اینترنت استفاده نکنید، طرح صیانت از حقوق کاربران رفت اصل ۸۵...
لطفا شما هم خودتن رو از گوگل حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
کسی که با این بخاد زن بگیره دیگه چیزی واسه از دست دادن نداره. بذارین راحت باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
ای بلا سایت فیس بوک راه اندازی کردین با اسم موجهه ای
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
به جای این، بهتر نبود اشتغال و مسکن جوانا اول حل می‌شود؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
اشتغال و مسکن برا چی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
باید شرایط احرازهویت در این سایت خیلی بهتر باشه ، تا معتبر باشه
بنظرم این سایت باید با سازمان های مربوط به اطلاعات فردی اشخاص همکاری لازم رو داشته باشه ، تا جوانان به مشکل برخورد نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۰۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
یکی از فامیل های دور ما از طریق همین سایت های قانونی ازدواج کرد ولی ۶ ماه نشد که کارشون به طلاق کشید.ازدواج اصولیش همون خواستگاری به صورت سنتی خوبه
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
سنتی گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
باید از همه ابزارها استفاده کرد یکی از این ابزارها سایت ها و شبکه های اجتماعی است ، البته باید اطلاعات واقعی باشد ، و سایت ها هم جذاب تر باشند ، هزینه ها هم کم باشد ، باید امکانی فراهم کرد که از طریق شماره خود سایت امکان ارتباط تلفنی را بین دو نفر برقرار کرد و به آنها گفت شماره ندهند ، مگر نه جریمه میشوند، یا امکان ارتباط پیامی را داشته باشند بدون هزینه ، وقتی طرفین خواستار شماره های هم شدند و آدرس، آن وقت مطالبه پول شود ، سایت های فعلی غیر جذاب هستند چون محدودیت در آنها خیلی زیاد است ، و اجازه ارتباط را بدون پول نمی دهد ، در حالی که بگذار ارتباط به صورت مدیریت شده برقرار شود ، بعد پول بخواه ، این طوری درآمد هم بالا می رود ، روش دیگر استفاده از دفاتر ازدواج و طلاق است ، که در سراسر کشور است آنها می توانند افراد را به هم معرفی کنند و پول بگیرند البته دولت باید آنها را آموزش کوتاه مدت بدهد ، مراکز مشاوره و دفاتر روان شناسی راه حل سوم برای معرفی است این دفاتر در سراسر کشور است و می توانند حضوری مراجعه کنند ، راه چهارم واسطه های ازدواج است ، باید این واسطه ها در هر محله وجود داشته باشد و آموزش ببینند ، واسطه های ازدواج در روستاها هم باید راه اندازی شود ، در شهر های بزرگ یک پارک را به پارک ازدواج اختصاص دهند افراد برای ورود باید ورودی بدهند همه کسانی که در آن پارک هستند اگر دختر هستند آمده اند برای پیدا کردن همسر اگر پسر هستند برای همین کار ، به خانواده ها اجازه ورود ندهید بگذار پسرها و دخترها در محیطی امن با هم صحبت کن و همدیگر را انتخاب کنند،
Canada
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
خیلی پیشنهادی جالبی دادید
واقعا ممنون
همشون قابل عملی کردن است
موفق و موید باشید
Iran (Islamic Republic of)
صداقت
۱۰:۵۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
خیلی از آقایانی که در این سایتها عضویت دارند فقط دنبال وقت پر کردن هستند با مشخصات جعلی و اینکه همزمان با چندین نفر در ارتباط هستند. مشخصات اکثرشون شمال شهرنشینی خوشتیپ و پولدار و تحصیلکرده باخانواده هست. ولی چرا راه به جایی ندارند؟ چرا قسم دروغ میخورند برای هر حرفشون و دلشون فقط میخواد هروقت بیکار بودند چندتا پیام بفرستند؟ تا وقتی اینچنینه فایده نداره چون خشک و تر با هم میسوزن
Iran (Islamic Republic of)
hj
۰۹:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
گل گفتی دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
تنها بازده ای که داره به ازدواج موقت و ساعتی ختم میشه همین الانشم تو نت جستجو کنید این سایتها به وفور پیدا میشن و باعث از بین رفتن بنیان خانوادس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
بله مثل دیجی کالا تا یک هفته هم پس بگیره خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
سلام یه ایراد بزرگی که به نظر من داره جای پدر ومادر تواین سایت خالیه عملا بزرگتر ها کنار گذاشته شدند .من یه مادر جوونم ودوتا جوان دم بخت هم دارم ولی اصلا مورد پسندم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
در اپلیکیشن های دیگر هم جای پدر و مادر خالی هستش اما این رو مدنظر داشته باشید کسی که بخواد ازدواج کنه ، بالاخره باید به اطرافیان بگه دیگه ، چه فرقی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
خیلی خوبه ، ولی پوا ژتونی که برادران وخواهران مسئول میگیرن بالاست
Canada
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
در تمام دینا باید عصو سایت همسریابی
هزینه ای برای عصو شدن بپردازی
اگر در این سایت .در مورد اطلاعات داده شده به سایت
برای راست نمایی تحقیق کنند
خیلی خوبه و میشه بهش اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
تو کانادا هم هست؟
چرا از کشور خودت (کانادا) چیزی نمی نویسی؟
Canada
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
در تلویزیون خانمها و اقایانی که میلیون ها دلار بخاطر همسر یابی از دست داده اند
حتی به قتل هم رسیده اند
خانم در کشور افریقایی با همسر انترنتی ازدواج کرده
در کلیسا .با پدر روحانی
بعد ها متوجه شده .که یک باند کلاه بردار بودند و
همشون جز باند بودند .از پدر روحانی تا به اخر
میلیارد دلار از امریکای شمالی بخاطر کلاه برداری سایت های همسریابی دزدیده شده
حتی در اروپا .همین مشکل وجود دارد
Canada
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
در کشور چین .پارکهایی را برای پیدا کردن همسر در نظر گرفته اند
والدین با عکس و مشخصات و سلیقه فرزندان به این پارک میروند و
شماره تلفن رد و بدل میکنند
اگر بعد از دیدن همدیگر و اشنایی با خصوصات یکدیگر
ازدواج میکنند
اگر با صداقت در سایت های همسر یابی ظاهر شوند
خیلی هم خوبه
ولی بیشتر مواقع دوز و کلک وارد سایت ها میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
واقعا این چه ازدواج آسانی که بابت معرفی زوجین پول میگیرن و اینقد شرایط ثبت نام رو سخت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
بخاطراینکه خیلیا سواستفاده نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
آره درست نیس خیلیا سو استفاده کنند ! باید عده کم از خودخمونی ها اساسی سود کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
اگر آمیخته با حفظ آداب و سنن باشد تا با حرمت گذاری به خانواده و خانواده ها چه بسا استحکام آنرا هم بهمراه دارد!
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۸:۱۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
مگه میخوای هندونه بخری خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
این سایت و دیگر سایت های مشابه فقط به منظور پر کردن جیب صاحب امتیاز سایت است ، مشخص شدن خصوصیات ظاهری و شخصیتی فرد و انتشار آن در شبکه‌های مجازی عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.
اینگونه سایت ها فقط برای ازدواج موقت مورد استقبال قرار میگیرند که بعد از اتمام قراردادهیچ تعهدی و ضمانتی برای خانمها باقی نمی‌ماند
آخرین اخبار