صنایع دستی کارآفرینان ایلامی خاک می‌خورند/ فرصت اشتغال مثل آب خوردن از دست می رود

فرصت‌های اشتغال‌زایی در صنایع دستی ایلام به علت بی‌توجهی مسئولان فراموش شده و اثرات هنرمندان این عرصه پس از تولید تنها خاک می‌خورند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با توجه به شرایط کنونی جامعه و افزایش بیکاری در کشور توجه به ظرفیت صنایع دستی می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش بیکاری و افزایش اشتغال جوانان در استان داشته باشد.

در روزگار ماشینی امروز که نشان از چیرگی تکنیک و فن بر روح و روان انسان‌هاست، صنعتی مورد نیاز است تا با دمیدن روح لطافت به این زندگی خشن و ماشینی تازگی و طراوت بخشد، چرا که انسان تا هست و زندگی می‌کند، لطافت را می‌خواهد و صنایع دستی می‌تواند این نیاز را برآورده کند.

صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص‌ترین هنر کاربردی، ریشه‌های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است، هنر صنایع دستی در ایران که هزاران سال پیش آغاز شده در دوره‌های مختلف تاریخی با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بوده، ولی هیچگاه در ایران به کلی از بین نرفته و همواره سهم عمده‌ای در اشتغال و تولید داشته است.

صنایع دستی ایران از لحاظ تنوع و گوناگونی در رأس همه کشور‌های جهان قرار دارد و تنوع آن به ۱۵۰ رشته می‌رسد، اما باید گفت چرا به این هنر اصیل و قدیمی هیچ توجهی نمی‌شود؟ چرا صنایع دستی حاصل از دست‌های زحمتکش کارآفرینان باید خاک بخورد؟ آیا مسئولین به کارآفرینان این حوزه رسیدگی می‌کنند؟ آیا اعتبارات کافی و حمایت‌های لازم توسط آن‌ها صورت می‌گیرد؟

صنایع دستی کارآفرینان ایلامی خاک می‌خورند/ فرصت برای اشتغال زایی را از دست ندهیم

علت بی‌انگیزگی تولید کنندگان صنایع دستی

یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی گفت: تولید صنایع دستی مانند دیگر مشاغل مشکلاتی دارد که یکی از مهمترین این مشکلات واردات بی‌رویه محصولات مشابه بوده که خود باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان شده است.

او ادامه داد: امید است مسئولین بتوانند با پیگیری‌های لازم مشکلات این حوزه را مرتفع کنند تا شاهد رشد و توسعه صنایع دستی در استان باشیم.

این تولیدکننده افزود: واقعیت به ما هیچ توجهی نمی‌شود، صنایع دستی هنر اصیلی است که گویای فرهنگ این مرز و بوم بوده با این حال آن گونه که باید مسئولین و متصدیان امر از این هنر و هنرمندان حمایت نمی‌کنند.

صنایع دستی کارآفرینان ایلامی خاک می‌خورند/ فرصت برای اشتغال زایی را از دست ندهیم

حمایت از هنرمندان صنایع دستی با شرکت دادن اثرشان در نمایشگاه‌ها

جوزی بانوی ۴۵ساله مهرانی که سالیان سال است با این هنر زندگی می‌کند گفت: من به هنر قدیمی صنایع دستی معتقدم و تا به امروز در این کار به صورت پیشرفته هنری خلق کرده‌ام و توانستم خود و خانواده‌ام به این هنر اصیل رنگ و بویی جدیدی دهیم، اما به علت نبود حمایت و حضور در نمایشگاه‌ها و بازار‌ها نتوانستم هنرم را به مردم و هموطنان نشان دهم.

او افزود: اگر آثار من در بازار‌ها و نمایشگاه‌ها رونمایی شوند می‌توانم درآمدی داشته باشم تا با آن برای خود و خانوداه‌ام اشتغال پایداری ایجاد کنم.

صنایع دستی کارآفرینان ایلامی خاک می‌خورند/ فرصت برای اشتغال زایی را از دست ندهیم

صنایع دستی و گردشگری دو مقوله مهم در زمینه اشتغالزایی

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام  گفت: صنایع دستی و گردشگری دو مقوله مهم در زمینه اشتغال‌زایی هستند که می‌تواند آینده روشنی برای این حوزه و اثرگذاری آن بر کاهش بیکاری متصور شد.

او افزود: عرضه محصولات با کیفیت پایین و قیمت بالا به یک معضل برای صنعتگران تبدیل‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: حوزه گردشگری همچون صنایع دستی نیازمند توجه بیشتر بوده و ضروری است همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط همکاری لازم جهت رونق گردشگری در استان داشته باشند.

او ادامه داد: تمام سعی و تلاش خود را جهت حمایت از کارآفرینان در حوزه صنایع دستی با توجه به سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی داریم و موانع پیشرو را خواهیم برداشت.

صنایع دستی کارآفرینان ایلامی خاک می‌خورند/ فرصت برای اشتغال زایی را از دست ندهیم

فعالیت ۱۰ هزار صنعتگر در رشته‌های مختلف صنایع دستی در ایلام

نورالدین محسنی معاون صنایع دستی استان ایلام  گفت: در استان ایلام ۳۳ رشته صنایع دستی در قالب ۱۲۰ کارگاه با جمعیتی حدود ۱۰ هزار صنعتگر در رشته‌های مختلف در حال فعالیت هستند و آمار فعالان در این حوزه در حال افزایش است.

او با اشاره به مشکلات صنعتگران افزود: صنعتگران برای ادامه فعالیت خود با مشکلاتی، چون کمبود اعتبار، نبود بیمه، تسهیلات با سود بالا و... مواجه‌اند که امید است بتوانیم با برطرف کردن این مشکلات باعث انگیزه بیشتر در بین صنعتگران شویم تا شاهد افزایش تولید و همچنین اشتغال‌زایی بیشتر در این حوزه باشیم.

حال علی‌رغم اینکه صنایع دستی و میراث فرهنگی نشان‌دهنده هویت تاریخی هر منطقه به شمار می‌رود، از این رو مسئولین مربوطه باید با رفع موانع و مشکلات موجود باعث افزایش تولید در حوزه صنایع دستی و رونق گردشگری جهت معرفی آداب و رسوم استان باشند تا شاهد افزایش اشتغال‌زایی در استان ایلام باشیم.

منبع:فارس

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.