کمبود آذوقه و خشکسالی بلای جان دام های مولد

با وجود پیگیری‌های مکرر و قول‌های مسئولان، هنوز توزیع نهاده‌های دامی روند مناسبی به خود نگرفته و کشتار دام‌های مولد ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کمبود  آذوقه منجر به کشتار زود هنگام دام‌های مولد شده که خسارتی جبران‌ناپذیر دارد. افزایش چند برابری قیمت علوفه و نهاده‌های دامی و بالا رفتن هزینه‌های تولید، دامداران را خسته کرده است. دامداران در تامین غذایی مردم سهم ویژه‌ای دارند و ادامه مشکلات آنان مسیر را برای جولان دلالان در بازار لبنیات و گوشت هم بازتر می‌کند.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکل نهاده‌های دامی، گفت: امروز مشکل نهاده‌ها تا حدود زیادی حل شده و ۴۰ درصد از مواد مصرفی خوراک دام، نهاده‌هایی است که از بازار و مواد وارداتی مثل سویا، ذرت و جو تامین می‌شود.

او افزود: ۶۰ درصد از مواد تغذیه‌ای بحث کاه، کله و مواد خشبی است که مصرف می‌شود و متاسفانه خشکسالی و کمبود تولید این مواد کار را برای دامداران سخت کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان تخلیه نهاده‌های دپو شده در بندر بیان کرد: وضعیت نهاده‌های تحویلی به دامداران صنعتی و تا حدود زیادی سنتی خیلی بهتر شده و اگر این مقدار وارداتی هم نبود، اوضاع دامداران بسیار بدتر می‌شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک مقدار استان‌های همجوار در قضیه کاه و کله سخت‌گیری می‌کنند و طی مذاکره‌ای که روز گذشته با معاون وزیر انجام گرفت، مقرر شد استان اصفهان حتی دامداری‌ها نیمه صنعتی و سنتی هم معادل سهمیه دامداری‌های صنعتی تخصیص بدهند.

او تصریح کرد: تا پایان سال ۱۳ میلیون تن نهاده دامی سفارش داریم و برای این میزانی که وارد می‌شود مشکلی نیست، ولی برای کاه و کله که بر اثر خشکسالی  رخ داده باید تدبیری در این زمینه انجام شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.