مشاور امنیت ملی عراق: به هیچ نیروی نظامی خارجی نیازی نداریم

مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد به طرف آمریکایی تأکید شده که بغداد به هیچ نیروی نظامی خارجی نیازی ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق که ریاست کمیته نظامی و فنی در دور چهارم گفتگو‌های راهبردی عراق با آمریکا را نیز بر عهده دارد، تاکید کرد که بغداد به نیرو‌های رزمی و نظامی خارجی نیازی ندارد.

او افزود: سی و یکم دسامبر سال کنونی میلادی زمان اعلام عقب نشینی آمریکا از عراق، رنگ و بوی خاصی خواهد داشت.

مقامات آمریکایی و عراقی تصریح کرده اند که انتظار می‌رود دولت آمریکا جدول زمانی عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی را در پایان گفتگو‌های کنونی در واشنگتن اعلام کند و انتظار می‌رود مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دوشنبه وارد واشنگتن شود تا درباره حضور آمریکا در عراق و پرونده مسئله دار روابط بین دو کشور با جو بایدن، رئیس جمهور و مقامات آمریکایی گفتگو کند.

کمیته نظامی و فنی از طرف عراق به ریاست قاسم الاعرجی و از طرف آمریکا به ریاست لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این دور از گفتگو‌ها تشکیل جلسه خواهند داد.

به گفته وزیر خارجه عراق که هم اکنون برای بررسی مقدمات در وانشگتن به سر می‌برد، این چهارمین دور گفتگو‌ها و آخرین آن برای مشخص کردن جدول زمانی عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق است.

سعد المطلبی، سیاستمدار عراقی در خصوص این سفر و مذاکره با آمریکا گفت: مذاکرات عراق و آمریکا در حقیقت مذاکرات عقب نشینی نیست و همه شواهد نشان می‌دهد آمریکا برای خروج از عراق مصمم است. مذاکرات درباره چگونگی خروج این نیرو‌ها از عراق است.

منابع رسانه‌ای آمریکایی به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند طرحی برای اعلام عقب نشینی نیرو‌های رزمی آمریکایی در اواخر سال کنونی میلادی وجود دارد و دو طرف به دنبال تبدیل مأموریت این نیرو‌ها به مأموریت مستشاری هستند تا تعداد مشخصی از این نیرو‌ها در خاک عراق بمانند.

واثق الجابری، تحلیلگر سیاسی هم گفت: تا الان گفتگو‌های قبلی نتایج روشنی نداشته است و به نظر می‌رسد آمریکا در مذاکرات به طرف عراقی دیکته می‌کند. عراق خواسته‌هایی در خصوص بیرون راندن نیرو‌های خارجی و آمریکایی دارد و دولت عراق باید در این راستا اعمال فشار می‌کرد.

این دور از گفتگو‌ها تحت فشار‌های مردمی و مصوبه مجلس عراق و مقاومت مسلحانه علیه حضور آمریکا در عراق صورت می‌گیرد؛ حضوری که حاکمیت این کشور را نقض می‌کند و خون عراقی‌ها را بی ارزش می‌داند.

مقاومت عراق نقش بزرگی در تسریع خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و پاکسازی منطقه و به ویژه عراق از حضور آمریکا دارد. نگاه‌ها به دور کنونی گفتگو‌ها خوشبینانه است و نتایجی خواهد داشت، اما با این حال آمریکایی‌ها اهل پایبندی به عهد و پیمان نیستند.

منابع نزدیک به نخست وزیری عراق گفتند موضوعاتی که الکاظمی درباره آن‌ها با مقامات آمریکایی گفتگو خواهد کرد، بسیار مهم است و مشخص کردن جدول واضحی از عقب نشینی آمریکا، مسئله برق و تسویه بدهی‌های عراق با ایران در صدر این موضوع‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار