اقدامات روانشناختی سازمان بهزیستی در دوران کرونا /سازش ۱۴.۶ درصدی طلاق‌های توافقی از طریق سامانه سازش

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی در رابطه با اقدامات روانشناختی این سازمان در دوران شیوع ویروس کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد وحیدنیا، مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی ، در یک گفت و گوی رادیویی، در رابطه با خدمات روانشناختی این سازمان اظهار کرد: ما در سطح بندی خدمات، آن چه که در پیشگیری قبل از بروز بحران و یا حادثه‌ای باید به آن فکر کنیم، این است که اقدامات پیش گسترانه‌ای برای بخشی از خدمات معطوف به روان و سلامت اجتماعی در کشور تعریف کنیم که در این میان، دفتر مشاوره امور روان شناختی در حوزه پیشگیری سطح یک، یکی از دفاتری است که به تامین برنامه‌های مداخله‌ای و ارتقائی و همچنین به مداخلات روان شناختی سطح یک می‌پردازد.

بیشتر بخوانید


وی بیان کرد: اگر بخواهیم ساده‌تر راجع به این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که آموزش‌ها و مداخلات مدون حوزه فردی را شامل می‌شود که از آن جمله می‌توان به مهارت‌های فردی و زندگی و آموزش‌های روانشناختی فردی اشاره کرد که در این حوزه قرار می‌گیرند و به آن‌ها پرداخته می‌شود.

خدمات روانشناسی بهزیستی

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی تصریح کرد: دسته دیگر، آموزش‌های حوزه خانواده است که عمدتا آموزش‌های پیش از ازدواج و زندگی خانواده، بلوغ و نوجوانی، فرزندآوری و آموزش‌هایی از این دست است که به بهبود روابط افراد در داخل خانواده کمک می‌کند و همچنین به مشکلات مربوط به آن هم می‌پردازد و در برنامه‌های ارتقایی، دسته دیگری نیز وجود دارد که مداخلات اجتماع محور و پروژه محور محلی است که این هم یک نگاه بومی به مسائل و مشکلات افراد است و در این میان، تلاش می‌کند با استفاده از نیاز سنجی و ظرفیت بومی، برنامه‌هایی طراحی کند که سوپروایزر‌ها یا متخصصان به آن سر و شکلی دهند و دولت هم سعی می‌کند که از آن حمایت کند تا مردم خودشان بتوانند برای مدیریت مسائل محلی خودشان به توانمندی هم برسند.

وحیدنیا گفت: در این دسته از خدمات در بحران کرونا طبیعتاً تغییر رویه جدی لازم بود چرا که به دلیل محدود شدن حضور ارتباط مردمی باید تغییر رویه‌ای در آن انجام و شیوه انتقال آموزش‌ها باید دستخوش تغییراتی می‌شد که در این میان، استاندارد‌های مربوط به حوزه آموزشی تغییر پیدا کرد و اساتید، متد‌های آموزشی را تغییر دادند و چارچوب جدیدی طراحی و ارائه شد.

وی ادامه داد: در حوزه مداخلات روانشناختی، با توجه به این که بهزیستی مرجع حاکمیتی صدور مجوز‌های مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان شناختی در کشور است، تعریف استاندارد‌ها و چارچوب توسعه خدمات بر عهده سازمان بهزیستی است و به همین منظور، صدور مجوز‌ها و نظارت بر فعالیت‌ها هم شامل می‌شود که باید این سازمان روی این موارد کار کند و به همین منظور، در حال حاضر، ۳هزار و ۲۰۰مرکز مشاوره حضوری داریم، اما مشاوران صرفا حضوری نیستند. یعنی علاوه بر این که ما برخی از مراکز تخصصی در کشور و مراکز عمومی را پشتیبانی می‌کنیم، مجوز‌های مراکز مشاوره تلفنی را هم می‌دهیم.

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی افزود: یک خبر خوب این است که خوشبختانه موفق شدیم استاندارد‌های مربوط به مشاوره مجازی را برای اولین بار در کشور تعریف کنیم و در این دسته، به بستر ایمن تامین خدمات هم بپردازیم که چند روز قبل، در قالب سامانه جامع برنامه‌های ارتقایی و مشاوره‌های روان شناختی کشور، شروع به کار کرده است و احتمالا پس از ثبت اطلاعات مراکز مشاوره فعال در کشور، بستری کاملا ایمنی برای ارائه این نوع خدمات در کشور خواهد بود و مردم می‌توانند مراجعه کرده و وقت بگیرند؛همچنین نوع مشاوره مربوطه را انتخاب کرده و در دوره‌های آموزشی ثبت نام کرده و همچنین، مراکز مجاز را شناسایی کنند و اگر اعتراضی دارند وتخلفی را مشاهده می‌کنند می‌توانند به صورت مجازی، در همان بستر منعکس کنند.

خدمات روانشناسی بهزیستی

وحیدنیا تصریح کرد: ما در این حوزه، تعاملات مختلفی را با مجموعه‌های متفاوتی داریم. به طور مثال؛ سازمان بهزیستی در آموزش‌های پیش از ازدواج، علاوه بر این که طرح‌های مستقلی را طراحی کرده است که عمدتا به طور داوطلبانه است یعنی افراد خودشان انتخاب می‌کنند و سازمان بهزیستی هم مشوق‌هایی را برای این موضوع درنظر گرفته است و یا برای این منظور، یارانه‌هایی را پرداخت می‌کند و یا تلاش می‌کند که بخشی از هزینه‌ها را تأمین کند، اما در آموزش‌های حین ازدواج که با وزارت بهداشت به صورت شش ساعته و مشترک در حال برگزاری است.

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی بیان کرد: سازمان بهزیستی، هم به تامین مشاوران و روانشناسانی که دوره‌های روانشناسی را آموزش می‌دهند، می‌پردازد و هم خدمات را توسعه می‌دهد و در قسمت مشاوره‌های قبل از طلاق و کنترل و کاهش آسیب طلاق، سامانه تصمیم را به عنوان سامانه مشاوره قبل از طلاق در کشور راه اندازی کرده است که در همه شهر‌های بالای ۵۰هزار نفر، دسترسی به این خدمات در کشور وجود دارد که در سازمان و در این بخش هم موفق شدیم فقط در خصوص طلاق‌های توافقی،  ۱۴.۶ درصد آن‌ها را به سازش برسانیم که این هم موفقیت خوبی است و تا پایان سال هم ۱۷استان، در حوزه طلاق‌های یک طرفه، تحت پوشش برنامه قرار خواهند گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهزیستی در حوزه پیشگیری اولیه، در حال ارائه خدمات به عموم جامعه است و ۴۸ خط تلفنی کد ده رقمی داریم که مشاوره تلفنی در کشور را تامین می‌کند و خطوط ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی که به صورت رایگان در سراسر کشور از ۸ صبح تا ۱۲ شب به تامین خدمات مشاوره می‌پردازند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار