کاهش تولید محصولات کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال تولید محصولات کشاورزی در کردستان بیش از یک میلیون و ۹۱۶ هزار تن کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، محمدفرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: بیش از یک میلیون و ۹۱۶ هزار تن کاهش تولید محصول به دلیل خشکسالی در زیر بخش‌های زراعت، باغ، تولید علوفه، گوشت قرمز، آبزیان و عسل استان برآورد شده است.

سپری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون با کاهش شدید ریزش‌های جوی پایش مکرر اراضی کشاورزی و واحد‌های تولیدی در دستور کار قرار گرفت و آثار و تبعات ناشی از خشکسالی و خسارت به طور منظم برآورد شده و به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

او به برنامه‌های این سازمان در راستای مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: از چند سال پیش اقداماتی از قبیل اجرای مفاد برنامه سازگاری با کم آبی استان، توسعه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، اجرای اقدامات گسترده ترویجی - آموزشی، اجرای گسترده عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در راستای مقابله با خشکسالی در استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: اقدامات به زراعی مانند توسعه ارقام و کشت‌های جدید با نیاز آبی کم (توسعه کشت محصولات خلر، ماشک، اسپرس و سورگوم و ارقام جدید)، توسعه کشت نشائی، توسعه کشت‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه باغات دیم و ... در استان انجام شده که اثرات آن منجر به صرفه جویی مصرف آب و عدم برداشت بی رویه از منابع آبی سطحی و زیر زمینی شده است.

سپری گفت: برای جبران ضرر و زیان سنگین وارده شده به کشاورزان و بهره برداران اکردستانی در سال زراعی جاری مکاتباتی از قبیل اختصاص اعتبار ویژه به منظور پرداخت کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات معوق بانکی، اجرای طرح‌های ضروری و پیشگیرانه در بخش تامین و انتقال آب، تامین اعتبار هزینه‌ای به منظور ردیابی و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، توسعه بیمه محصولات کشاورزی و ... از مسئولان کشوری مطالبه شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.