استقرار ۲۲ گروه نظارتی بر ذبح دام در عید قربان

مدیرکل دامپزشکی گیلان از مردم خواست تا دام‌های نذری عید قربان را در کشتارگاه‌های مجاز ذبح کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سهراب عاقبتی، مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه ۲۲ گروه ثابت و ۲۵ گروه سیار اداره کل دامپزشکی شامل دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر شرعی، نظارت‌های لازم را در روز عید انجام می‌دهند گفت: کشتارگاه صنعتی دام نمونه در کیلومتر ۵ جاده سراوان در رشت، دیلم شرق در لنگرود و کشتارگاه دام سالم تالش از کشتارگاه‌های مجاز برای دام‌های نذری است.

او با تاکید بر استفاده مردم از کشتارگاه افزود: برای حفظ سلامتی، ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های شایع بین انسان و حیوان بسیار مهم است تا مردم دام‌های نذری عید قربان را در کشتارگاه‌های مجاز ذبح کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه ۸۰۰ عامل بیماری زای عفونی قابل انتقال به انسان وجود دارد که منشاء نیمی از آن‌ها می‌تواند حیوان باشد، گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سل، بروسلوز، شاربن و هاری از جمله بیمار‌های عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان است که احتمال انتقال آن‌ها در کشتار‌های غیر مجاز وجود دارد.

سهراب عاقبتی مصرف گوشت بلافاصله پس از ذبح و خارج از کشتارگاه‌ها را خطرناک عنوان کرد و افزود: متاسفانه نگرشی بین عامه مردم وجود دارد که گوشت در همان مکان ذبح بلافاصله مصرف می‌شود که این اقدام خطر ابتلا به بیماری‌ها مشترک بین دام و انسان را افزایش می‌دهد، گوشت باید در یخچال بین دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و بعد مصرف شود.

او گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا امسال از مراکز خیریه مانند پرورشگاه مژدهی و آسایشگاه سالمندان خواسته ایم تا استحصال گوشت نذورات صورت نگیرد و کشتار نیز در کشتارگاه‌ها انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مردم نباید از مکان‌های خارج از نظارت دامپزشکی و شرعی گوشت خریداری کنند، تصریح کرد: امسال به منظور رفاه شهروندان در کنار کشتارگاه مرکز خرید دام پیش بینی شده تا مردم بتوانند پس از خرید دام در کشتارگاه آن را ذبح کنند که البته این اقدام در کشتارگاه با رعایت اصول بهداشتی انجام خواهد شد.


انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.