معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی:

ایران روابط همه جانبه با افغانستان دارد

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان این که ایران روابط همه جانبه با افغانستان دارد، گفت: آمریکایی‌ها ناامنی ایجاد می‌کنند و فقر را دامن می‌زنند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین اکبری معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری افغانستان، صلح و امنیت پایدار اظهار کرد: پیش‌بینی شده حدود ۴٠ تن از کشور‌های همسایه اعم از چین، قزاقستان، روسیه در همایش حضور خواهند داشت و اقوام مختلف سخنرانی دارند تا این همایش گرهی از مسائل افغانستان باز کند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: جمهوری اسلامی از گذشته نقش میانجی‌گری دارد و به دنبال این است که مذاکره را به جای جنگ پیش بگیرند. روند تحولات افغانستان در مرحله جدیدی شده و عدم توازن قدرت در افغانستان به وجود آورده و آمریکایی‌ها علیرغم ادعای مبارزه با تروریسم و دستاوردی که ایجاد کرده است تولید مواد مخدر به ۵٠ برابر رسیده و کشتار مردم بسیار افزایش داشته است.

اکبری تصریح کرد: حتی تلفات جانی و مالی آمریکایی‌ها بسیار زیاد بوده که آن‌ها می‌گویند ٣ تریلیون دلار و ۶٠٠ میلیون هزینه کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند افغانستان را ترک کنند و به نوعی فرار کرده‌اند. جمهوری اسلامی با دولت افغانستان، افراد ذی نفوذ و اقوام مختلف در ارتباط است و این نوع ارتباط همه جانبه این زمینه را به وجود آورد که تمام طرفان موافق و مخالف در ایران حضور پیدا کنند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: امیدواریم این نشست کمکی به روند صلح افغانستان کرده و همانگونه که ایران همواره از گذشته تاکنون با نقش میانجیگری خود تلاش داشته که طرف‌ها را متقاعد کند که را داشته مذاکره را به‌جای جنگ پیش بگیرند و در این راستا سهمی را داشته باشد.

وی گفت: آمریکایی‌ها علی‌رغم ادعایی که داشتند و بر اساس رفتار طبیعی آن‌ها در کشور‌های مختلف، دنبال تامین منافع خود هستند و اساسا به ملت‌ها، جغرافیا توجه خاصی ندارند و هدف آمریکا و راهبرد آن از حضور در افغانستان، نزدیکی به ایران، چین و هند برای به‌دست آوردن منافع خود بود. ضمن آنکه افغانستان هم از لحاظ منابع و ذخایر از ظرفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و یکی از راهبرد‌های اصلی آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری، این بود که در عراق و افغانستان حضور پیدا کند.

اکبری تصریح کرد: این سوال جدی وجود دارد که اگر آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم آمدند، بعد از ۲۰ سال به کجا رسیده‌اند؟ نکته دیگر این که حضور آمریکایی‌ها برای این بود که بتواند یک سازوکار قوی در دولت افغانستان ایجاد کند که در آینده حداقل امنیت، استقلال و رفاه را تامین کند، ولی با خلایی که ایجاد شد شاهد آن هستیم که ارتش ۲۰ ساله‌ای که تحت تجهیز و آموزش و تربیت آمریکایی‌ها بود امروز توان دفاع حداقلی از خودش را ندارد.

وی تصریح کرد: آمریکا هرجا برود آنجا دو پیام را به‌همراه دارد یک آنکه ناامنی را ایجاد کند و دوم آنکه فقر را دامن بزند.

اکبری ادامه داد: آمریکا در این مدت ۲۰ ساله به‌دلیل عدم توجه به اعتقادات، و سنت‌ها و آداب و رسوم مردم افغانستان، خیلی از مردم افغانستان برای مبارزه با آمریکا به‌دنبال یک مکانی بودند که با آمریکایی‌ها وارد جنگ شوند، و این جبهه را تشکیل دادند، و امروز شاهد ترک صحنه از سوی آمریکایی‌ها با وجود همه ادعا‌ها مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های ناتو هستیم.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار داشت: در طول این ۲۰ سال خیلی از مسئولین و مردم افغانستان به آمریکا امیدوار شدند که شاید بتواند با وجود همه ابزار‌های بین‌المللی که در اختیار دارد کاری انجام دهد، و امروز عملا شاهد هستیم که در خلاء آمریکا، ناامنی و جنگ به‌سرعت آینده افغانستان را تهدید می‌کند و طبیعتا آن‌هایی که اعتماد کردند، حتی توان قبلی خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: تصور بر این است طالبان با توجه به شرایط پیش آمده با سرعت در حال پیشروی است و بحث سر این ست که آینده افغانستان چه می‌شود؟ قومی یکی از مولفه‌های اصلی و تاثیرگذار در قدرت در افغانستان است، اگر طالبان را پشتون هم تلقی کنیم، نیمی از مردم افغانستان هستند که در ساختار‌های حکومتی حضور دارند، بنابراین بحث قومیت نیست که بگوییم طالبان یعنی پشتون‌ها، نکته دیگر هم آنکه بسیاری از قومیت‌ها برای مبارزه با آمریکا به‌دنبال جایی بودند و به طالبان پیوستند.

اکبری اظهار کرد: به‌هرحال قومیت‌هایی که در افغانستان هستند، یک جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند، و اینکه طالبان در آینده چه میزان قدرتی داشته باشد بحثی منطقی است. اگر تصور بر این باشد که طالبان ۲۰ درصد پایگاه مردمی را دارد، بقیه قطعا حقوق خود را مطالبه می‌کنند و اگر امروز با یک توان نظامی صورت گیرد منطق حکم می‌کند که در آینده اقوام در آینده افغانستان مشارکت کنند تا صلح و امنیت پایدار در افغانستان حاکم شود در غیر این صورت شاهد یک جنگ داخلی طولانی در افغانستان خواهیم بود که قطعا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و در نهایت باید با یکدیگر مذاکره کنند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: راهبرد آمریکا بعد از خروج از افغانستان این است که با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از افغانستان اخراج شده‌اند، و به اعتراف خودشان ناتو هم در افغانستان شکست خورده و این کشور را قبل از موعد مقرر ترک کرده‌اند، دنبال این هستند که ناامنی و هرج و مرج، و جنگ داخلی در افغانستان شکل گیرد.

وی ادامه داد: شکل‌گیری جنگ در افغانستان، به هردلیل به‌نفع آمریکاست. علتش هم این است که آمریکایی‌ها برای آنکه بتوانندحضور خود را در کشور‌های دیگر که اشغال کرده‌اند توجیه کنند، و گذشته خود را به‌نوعی اصلاح کنند، می‌خواهند این پیام را بدهند که وقتی ما نباشیم، در افغانستان جنگ داخلی شکل می‌گیرد و کشتار دوباره آغاز می‌شود و با استفاده از استراتژی رسانه‌ای که رد اختیار دارند، به‌دنبال این هستند که افغانستان وارد یک جنگ داخلی حتی کوتاه‌مدت شود.

اکبری خاطرنشان کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، در افغانستان به‌هیچ وجه جنگی رخ ندهد و آن مذاکره‌ای که قرار است در آینده رخ دهد اکنون بنشینند و با توجه به مولفه‌های قدرت در افغانستان، با هم مذاکره کنند و به فکر رفاه؛ آبادانی و استقلال افغانستان باشند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه عنوان کرد: اخراج آمریکا از افغانستان یک پیروزی بزرگی است که به‌نام ملت‌های مسلمان و ملت افغانستان ثبت شد و اولین بار است که آمریکایی‌ها از یک کشور اخراج شدند و در عراق هم دستور اخراج آن‌ها صادر شده است، و دیگر در افغانستان امکان بقای آن‌ها وجود ندارد، و طبق گفته بایدن که «امروز طالبان به قدرت فوق‌العاده‌ای رسیده و نمی‌خواهم نسل بعدی آمریکا را به جنگ با این‌ها بفرستم» و سخنگوی کاخ سفید هم ادعا کرده بود که امیدی به آینده نیست می‌بینیم که امریکا فرار کرده است.

اکبری تصریح کرد: راه‌حل اساسی این است که مردم افغانستان، روز اخراج آمریکا را جشن بگیرند و تمامی اقوام در آینده افغانستان مشارکت کنند و تنها راه‌حل آن مذاکره است.

وی تصریح کرد: در مراسم تحلیف ایت‌الله رییسی به‌عنوان رییس جمهور منتخب، از بالاترین سطح از سران افغانستان در این مراسم شرکت می‌کنند.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه این شائبه از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر جانبداری ایران از طالبان وجود دارد، چرا این خط رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: همه آن‌هایی که با آمریکا همراه هستند تلاش می‌کنند به جنگی در افغانستان دامن بزنند. جمهوری اسلامی با دولت افغانستان، افراد ذی نفوذ و اقوام مختلف در ارتباط است و این نوع ارتباط همه جانبه این زمینه را به وجود آورد که تمام طرفان موافق و مخالف در ایران حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها تلاش کردند تا نشست صلح بین الافغانی را داشته باشند، اما نتوانستند در سطحی که ایران این مذاکرات را برگزار کرد موفق شوند. جمهوری اسلام به دنبال صلح و مذاکره در افغانستان هساتند و طرفدار هیچ گروهی نیستند ور سانه‌های غربی با شایعه پراکنی به دنبال منافع خود هستند.

اکبری در پاسخ به این سوال که همسایه شدن طالبان با ایران، چه مخاطراتی را برای امنیت ملی دارد، تصریح کرد: ایران با افغانستان همسایه است و مشترکات زیادی با این کشور دارد و کمتر کشوری این مشترکات را دارد و ما مشکلی با افغانستان نداشتیم و در طول مدت گذشته امن‌ترین مرز‌های ما مرز ایران و افغانستان بوده است.

همایش افغانستان، صلح و امنیت پایدار با حضور و سخنرانی شخصیت‌هایی از اقوام مختلف افغانستان و علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی روز دوشنبه (فردا) از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳ و پس از آن از ۱۴ تا ۱۷ در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار