شکایت ترکیه از یونان به سازمان ملل

ترکیه با متهم ساختن یونان به خودداری از اجرای تعهداتش در شرق مدیترانه و دریای اژه از این کشور به سازمان ملل شکایت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ترکیه با متهم ساختن یونان به خودداری از اجرای تعهداتش درباره عاری سازی جزایر شرق مدیترانه و دریای اژه از تسلیحات متهم و از این کشور به سازمان ملل شکایت کرد.

فریدون سینیرلی اوغلو، نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان تاکید کرد: مایلم بار دیگر موضوع پایبند نبودن دولت یونان به تعهداتش در زمینه عاری سازی جزایر اژه و مدیترانه از تسلیحات را گوشزد کنم.

او با اشاره به نزدیکی جزیره مئیس و چند جزیره دیگر به ترکیه تصریح کرد: با وجود معاهدات ۱۹۲۳ میلادی لوزان و ۱۹۴۷ پاریس، یونان همچنان به استقرار تسلیحات در این جزائر ادامه داده و این مسئله تهدید جدی برای امنیت ترکیه ایجاد کرده است.

سینیرلی اوغلو با اشاره به اینکه در خصوص اقدامات غیر قانونی یونان در جزایر مذکور بار‌ها از طریق مجاری دیپلماتیک هشدار‌های لازم داده شده است، تاکید کرد: تنش‌ها بر اثر نقض معاهدات از جانب یونان می‌تواند بر صلح و امنیت منطقه تاثیرگذار باشد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز هفته گذشته اعلام کرد که یونان سیاست فتنه انگیز و تهاجمی را در پیش گرفته است.

وزیر دفاع یونان بر خلاف اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و کریاکاس کیچوتاکیس، نخست وزیر یونان مذاکره و تلاش کردند که تنش بین دو کشور را کاهش دهند و همکاری سازنده‌ای را گسترش دهند، سخنان تنش زا و تهاجمی علیه ترکیه را در پیش گرفته است.

وزیر دفاع ترکیه گفت: از همتای یونانی درخواست می‌کنم که از خودخواهی و برخورد احساساتی خودداری کرده و واقع‌گرایانه و عادلانه و منطبق بر حقوق بین المللی و روابط حسنه همسایگی رفتار کند. ترکیه در جغرافیای دریای مدیترانه شرقی نقش بسیار موثری در تامین و حفظ صلح و ثبات در منطقه دارد.

به گفته وزیر دفاع ترکیه، آنکارا تاکید دارد که ترکیه و یونان باید به صورت دوجانبه اختلافات خود را حل کنند، اما یونان تلاش می‌کند که اختلافات خود با ترکیه را به ایجاد اختلاف میان ترکیه با اتحادیه اروپا و ترکیه با آمریکا و ترکیه با ناتو تبدیل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار