تکرار سناریوی «سندروم هاوانا» در وین/ بروز علائم مرموز بیمارگونه در کارکنان سفارت آمریکا در اتریش

مقامات آمریکایی اعلام کردند دولت بایدن مشغول تحقیق درباره بروز علائم بیمارگونه مرموز در دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در وین، اتریش هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات آمریکا دیروز جمعه اعلام کردند دولت جو بایدن مشغول تحقیق درباره موارد متعدد علائم بیمارگونه مرموز در میان دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر کارکنان دولت این کشور در وین، اتریش است که اخیرا گزارش کردند.

این مقامات اعلام کردند برخی عوارض مشابه عوارضی است که نخستین بار دیپلمات‌های آمریکایی و جاسوسان این کشور در هاوانا، کوبا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ گزارش کردند و هنوز هیچ علت قطعی برایشان پیدا نشده است.

این مقامات اعلام کردند تیم‌های پزشکی در وزارت خارجه و جا‌های دیگر همچون پنتاگون و سیا مشغول بررسی بیش از ۲۰ مورد جدید هستند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «با همکاری شرکایمان در سراسر دولت، مشغول تحقیق جدی درباره گزارش‌های موارد بهداشتی ناشناخته و مبهم در میان کارکنان سفارت آمریکا در وین هستیم. هر یک از کارکنان که مورد بهداشتی ناشناخته احتمالی را گزارش دادند تحت مراقبت فوری و مناسب قرار گرفتند.»

برخی معتقدند این آسیب‌های ناشناخته، از جمله آسیب‌های مغزی نتیجه حملات با سلاح‌ها با امواج رادیویی یا مایکروویو است. هر چند، با وجود سال‌ها بررسی هیچ گونه اجماعی در این باره وجود ندارد که چه چیز یا چه کسی ممکن است عامل بروز این موارد مرموز باشد یا اینکه آیا واقعاً این‌ها (ناشی از) حملات هستند.

به گفته مقامات، کارکنان آمریکایی مستقر در وین از زمان ادای سوگند بایدن به عنوان رئیس جمهور دچار شدن به چنین عوارض مرموزی را گزارش داده اند. موارد پزشکی مذکور نخستین بار در نشریه نیویورکر گزارش شد.

وین قرن‌ها کانون جاسوسی و به اصطلاح دیپلماسی بوده است و در دوران جنگ سرد کانون فعالیت‌های مخفیانه جاسوسی در برابر جاسوسی بود. این شهر هم اکنون محل برگزاری گفتگو‌های غیرمستقیم بین ایران و آمریکا بر سر نجات توافق هسته‌ای است که سال ۲۰۱۵ به دست آمد.

این گفتگو‌ها هم اکنون دچار وقفه شده است و هنوز معلوم نیست که آیا هیچ یک از اعضای تیم مذاکره آمریکا از جمله کارکنانی هستند که دچار آن آسیب‌ها شده اند.

این عارضه را «سندروم هاوانا» می‌نامند، چون نخستین موارد آن سال ۲۰۱۶ در سفارت آمریکا در کوبا مشاهده شد. مقامات ماه مه اعلام کردند مشغول تحقیق درباره دست کم ۱۳۰ نفر در سراسر دولت (در خصوص ابتلا به این عارضه) هستند. تعداد این موارد از چند ده نفر در سال گذشته به ۱۳۰ نفر در حال حاضر رسیده است.

افرادی که گمان می‌رود مبتلا شده اند، عوارضی همچون سردرد، سرگیجه و عوارض آسیب مغزی را گزارش داده اند که برخی از آن‌ها نیاز به ماه‌ها درمان داشته اند. برخی هم شنیدن صدای بلند قبل از بروز ناگهانی عوارض را گزارش داده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار