استرالیا: کشتی چینی را از نزدیک زیر نظر داریم

دولت استرالیا اعلام کرد به‌عنوان بخشی از نظارت برای رزمایش مشترک خود با آمریکا، یک کشتی چینی را زیر نظر گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دولت استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای نظارت بر رزمایش آتی خود با آمریکا یک کشتی چینی که به سمت «کوئینزلند» در حرکت است را از نزدیک رصد می‌کند.

در حال حاضر که تنش‌ها با چین افزایش یافته است، دولت استرالیا در این بیانیه حضور کشتی را مدرکی بر این دانست که استرالیا و متحدانش باید آزادی دریانوردی و نظارت بر دریای جنوبی چین برسند.

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، نیز در سخنانی نسبت به حضور این کشتی چینی ابراز نگرانی کرد، اما در مقابل گفت: «دولت ما مخالفتی برای حضور این کشتی در آب‌های بین‌المللی ندارد.»

او که این سخنان را در مصاحبه رادیویی بیان می‌کرد گفت: «ما نظر خاصی درباره عبور این کشتی نداریم، درست مثل این است که یک کشتی فرانسوی، انگلیسی یا آمریکایی از دریای جنوبی چین عبور می‌کند.»

این مقام ارشد استرالیا در ادامه افزود: «البته که ما آن‌ها را رصد می‌کنیم، می‌دانیم که هستند همانطور که آن‌ها نیز همین رویکرد را نسبت به ما دارند.»

اولین بار این گزارش ازسوی خبرگزاری ای‌بی‌سی منتشر شد که شناور چینی در حال نزدیک شدن به ساحل شرقی استرالیا است. وزیر دفاع استرالیا نیز در بیانیه‌ای به این مسئله واکنش داد و گفت: «ورود کشتی نظارتی چین تکرار اقدامات گذشته چین در سال‌های اخیر است.»

پکن ده‌ها سال است که با کشور‌های منطقه آسیا - اقیانوس آرام بر سر جزایر دریای چین جنوبی وارد مناقشه شده است. این کشور و همسایگان آن ازجمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین مدت‌ها است که برسر دریای جنوبی و شرقی چین، واقع در منطقه آسیا با یکدیگر در تنش هستند. چین، جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی را قلمرو خود می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار